شنبه 12 خرداد 1397-12:55

دریاچه فروشی موجود است!

اطراف دریاچه ولشت شروع به عکاسی کردم که اسکله و قایق و پدالو توجه ام را به خود جلب کرد. به سمت شان رفتم که نگاهی بیندازم و دوری بزنم و برگردم که جوانی قبض به دست آمد طرفم: "آقا پنج هزارتومن بدید!"


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حسین شفیع نیاسیار، عکاس و مستندساز: در ادامه سفر رفتم به سمت دریاچه ولشت. منطقه ای زیبا در ارتفاعات چالوس و مرزن آباد، در پایین دست کلاردشت. مکانی مهجور ولی بی نهایت زیبا و رویایی!

 مسیر پر پیچ و خم و‌ زیبا را به شوق دیدن این دریاچه طی کردم تا به جاده ای خاکی رسیدم، بدون تابلو و علائم راهنمایی.

 بادیدن تراکتور حمل تانکر آب متوجه شدم به دریاچه نزدیک شده ام. تانکری که آب دریاچه را برای انبوه ویلاهای اطراف دریاچه که به دست زمین خواران بزرگوار ساخته شده بود، حمل می کرد!

 ورودی دریاچه بسیار کثیف بود و حتی دو راهی اول دریاچه هم تابلو نداشت که متوجه شوم از کدام سمت باید بروم لب آب!

اطراف دریاچه شروع به عکاسی کردم که اسکله و قایق و پدالو توجه ام را به خود جلب کرد. به سمت شان رفتم که نگاهی بیندازم و دوری بزنم و برگردم که جوانی قبض به دست آمد طرفم: "آقا پنج هزارتومن بدید!"

گفتم: نه من می خواهم دور بزنم و برگردم.

 گفت: فرقی نمی کند، هرکس بیاید اینجا باید پول بدهد!

گفتم: باشه، ولی چه خدماتی در ازای این پول به ما می دهید؟

 گفت: بچه تهرانیم و الان چهارماهه که اینجا را از آب منطقه ای مازندران گرفتیم و دستشویی زدیم! قرار است آسفالت هم کنیم!

گفتم: با پول مردم می خواهید آسفالت کنید؟ گفت: اگر حرفی دارید به اون آقای سیبیلو بزنید که صاحب این دریاچه است!

دیدم آقای قوی هیکلی جلوی ویلایی نشسته است. بله ویلا! تعجب نکنید، این آقا که صاحب دریاچه است با پول مردم یک مجتمع کوچک درست کرده که همه چیز می فروشد و کلی هم قایق و پدالو کرایه می دهد. حیف شد که بیشتر نتوانستم کمکش کنم تا مرکز خرید بزرگتری بزند!

 برای خودم متاسف شدم! تاسف به حال  آب منطقه ای مازندران و البته استانداری مازندران و در نهایت شخص رییس جمهوری محترم!

آقایان مسئول! شما بر چه مبنایی مکانی مانند دریاچه ولشت را به یک شخص می سپرید؟  پشتیبانی و نظارت تان چگونه است؟

از حال و روز آن دریاچه زیبا متوجه شدم آقایان از علم مدیریت بی بهره اند. متعجبم که میزان فهم برخی در سپردن منابع ملی به افراد در چه سطحی است! اگر این قدر دغدغه حال دادن به مردم را دارید و می خواهید بعضی ها کسب روزی کنند، من بچه همین استانم و لطف کنید دریاچه خزر را بدهید به من! قول می دهم بدتر از این دوست تان از آن مراقبت نکنم! تازه قول می دهم هفته ای چند تا ماهی هم بفرستم در خونه های شما که کمی فسفر به مغزها برسد!

امیدوارم دوستان مطبوعاتی من این مورد و مواردی از این دست را دقیق تر پیگیری کنند.

توصیه ای هم دارم به دوستان طبیعت گردم که اگر در تعطیلات عزم را جزم کردید که به طبیعتی زیبا سفر کنید، این دریاچه را از دست ندهید. در هر منطقه توریستی هزینه ای را که پرداخت می کنید، تحقیق کنید با آن پول اقدامی برای بهداشت و امکانات رفاهی شما انجام شده یا نه، وگرنه پول الکی پرداخت نکنید.

خداوند ایران را از شر ایران ستیزان حفظ کند!