پنجشنبه 31 خرداد 1397-16:2

در نشست خبری مدیران حوزه برق مازندران مطرح شد:

۱۱۰ میلیارد تومان از مشترکان طلبکاریم/ 700 مگاوات برق اتلاف یا سرقت می شود

 در مازندران بیش از 700 مگاوات برق اتلاف و یا سرقت می شود/ ۲۵ تا ۳۰ درصد شبکه‌های برق فرسوده اند و به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای نوسازی آن‌ها نیاز است/ مصرف برق در ساعت ۱۳ تا ۱۷ روزهای گرم تابستان به عنوان اوج ساعات مصرف برق، باید مدیریت شود. در صورت نداشتن مدیریت مصرف، احتمال خاموشی در استان وجود دارد/۱۱۰ میلیارد تومان از مشترکان طلبکار هستیم/25درصد مصرف انرژی نیروگاه نکا از سوخت فسیلی مازوت است.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: نشست خبری مدیران حوزه برق مازندران با حضور رئیس شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، رئیس توزیع برق مازندران، رئیس توزیع برق غرب مازندران و مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد که این مدیران به تشریح وضعیت برق و تجهیزات این صنعت در مازندران پرداختند. در ادامه فرازهای اصلی اظهارات این مسئولان آمده است.

 حسین افضلی، مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان: بیش از 700 مگاوات برق اتلاف و یا سرقت می شود

- رشد فزاینده مصرف مشترکان منطقه در سال های اخیر و همچنین افت ولتاژ شدید ناشی از آن، چالش های اساسی این شرکت در تامین نیازهای مصرف بوده است، به طوری که حداکثر بار مصرفی برق منطقه ای مازندران و گلستان در سال 96 به میزان چهار هزار و 113مگاوات در هجدهم مرداد ماه اتفاق افتاده که این میزان بار مصرفی از متوسط رشد سالیانه 9.5 درصدی 2 برابر رشد کشور برخوردار بوده است.

- ظرفیت نیروگاهی نصب شده منطقه در سال 96  به میزان 3370.9 مگاوات است و با لحاظ کردن راندمان نیروگاهی با ظرفیت عملی تولید 2789.8 مگاوات در پیک، کمبود تولید منطقه حداقل به میزان 1324 مگاوات در سال 96 بوده است.

- با بهره برداری نیروگاه خصوصی در دست اقدام نوشهر به ظرفیت 310 مگاوات در بخش گازی تا اواخر تیر در بخش بخار آن به ظرفیت 150 مگاوات تا پایان سال جاری و همچنین نیروگاه های مقیاس کوچک به ظرفیت 99 مگاوات تا پیک سال 97 بخشی از مشکل کمبود تولید و افت ولتاژ منطقه را مرتفع می کند.

- از مشکلات و نارسایی های شبکه برق استان، می توان به کمبود تولید و توسعه نامناسب شبکه انتقال و فوق توزیع به دلیل کمبود شدید نقدینگی اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه ها اشاره کرد. این مشکل با احداث نیروگاه دولتی سیکل ترکیبی 484 مگاواتی مرکز مازندران، احداث نیروگاه های مقیاس کوچک با مشارکت بخش خصوصی و همچنین بهره برداری پروژه های حساس و دارای اهمیت در دست اقدام شرکت مطابق برنامه زمان بندی مرتفع می شود .
 
-750 مگاوات آمپر در بخش پست و 16 کیلومتر مدار در بخش خطوط با اعتبار کل 1387700 میلیون ریال تا پیک سال 97 به بهره برداری می رسد.

- همچنین ما بقی پروژه ها هم در صورت تامین نقدینگی مورد نیاز در بخش پست 780 مگاولت آمپر و در بخش خطوط 52 کیلومتر مدار با اعتبار کل 2166510 میلیون ریال تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

- در بخش مدیریت مصرف با توجه به اینکه این شرکت 14 مشترک صنعتی با دیماند قراردادی 244 مگاوات و دیماند مصرفی 125 مگاوات تحت پوشش دارد، امسال این مشترکان بیش از 35 مگاوات در روزها و ساعات گرم تابستان از بار مصرفی خود کم کرده است و با تداوم فعالیت‌ها پیش بینی می‌شود با حداقل 40 مگاوات همکاری از سوی صنایع تحت پوشش مواجه باشیم.

- در استان مازندران بیش از 700 مگاوات برق اتلاف و یا سرقت می شود که نه تنها با جلوگیری از آن از خاموشی ها پیشگیری می کنیم بلکه صرفه جویی هم خواهد شد.

  برای جلوگیری از سرقت و اتلاف بر اقداماتی از جمله بازرسی های دوره ای و مستمر کنتور های برق خانگی و دیگر مراکز انجام شده است و پرونده هایی نیز تشکیل شد.

   قاسم شهابی مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران:۱۱۰ میلیارد تومان از مشترکان طلبکار هستیم

-حداکثر بار همزمان مصرف برق در حوزه گلوگاه تا ابتدای محمودآباد در اول شهریور سال ۹۶، یک‌هزار و ۹۰۰ مگاوات بوده است، میزان تلفات انرژی ۱۴.۹ درصدی در سال ۹۴، به ۱۳.۳ درصد در سال ۹۶ رسید. این میزان تلفات در سال ۹۷ باید به کمتر از ۱۲ درصد برسد.

-طول شبکه توزیع برق این بخش استان را ۲۸ هزار کیلومتر، تعداد دستگاه‌های ترانس را ۳۱ هزار و تعداد مشترکان را یک ‌میلیون و ۳۵۰ هزار است، یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۶۰ مشترک خانگی داریم که معادل ۷۸.۱۹ درصد است.

 - مشترکان صنعتی ۱۰ هزار و ۲۶۵ مشترک است که با وجود اینکه یک درصد مجموع مشترکان را تشکیل می‌دهند حدود 20 درصد میزان فروش انرژی در سال ۹۶ به این بخش اختصاص دارد.

 - مجموع میزان فروش انرژی در سال ۹۶ پنج میلیون و ۹۵۲ میلیون کیلووات ساعت بوده و میزان فروش انرژی مشترکان خانگی معادل ۴۳.۷۶ درصد و مشترکان کشاورزی ۱۳.۳۶ درصد بوده است.

 -استفاده بیش از اندازه وسایل سرمایشی در فصل گرما، موجب افزایش سه برابری میزان مصرف روزانه انرژی برق نسبت به فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار است، میزان مصرف در 9 ماه از سال ثابت است و در تابستان از ۸۰۰ مگاوات به 2هزار مگاوات می‌رسد.

 - ۲۵ تا ۳۰ درصد شبکه‌های برق فرسوده اند و نیاز به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای نوسازی آن‌ها داریم. همچنین ۱۳ مانور تعمیراتی به منظور پایداری خطوط شبکه اجرا می شود.

- مصرف برق در ساعت ۱۳ تا ۱۷ روزهای گرم تابستان به عنوان اوج ساعات مصرف برق، باید مدیریت شود. در صورت نداشتن مدیریت مصرف، احتمال خاموشی در استان وجود دارد.

-در این راستا مشارکت ۸۶ جایگاه CNG مازندران با شرکت توزیع برق شاهد هستیم و  این جایگاه‌ها در فاصله زمانی ساغت ۱۴ تا۱۶ کار را تعطیل می‌کنند.

- در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد تومان از مشترکان طلبکار هستیم.

      کیوان فرح زاد، مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران: تلفات انرژی توزیع غرب مازندران کاهش یافت.

- شرکت توزیع برق غرب مازندران به 583 هزار و 96 مشترک در این حوزه خدمات ارائه می کند.

- طول مشترک فشار ضعیف هفت هزار و 39 کیلومتر  و طول مشترک فشار متوسط چهار هزار و 311 کیلومتر است، 13 هزار و 149 ترانس در توزیع برق غرب مازندران وجود دارد.

-  هشت شهرستان و هزار و 251 روستا  از خدمات توزیع برق غرب استان بهره مند هستند.

 -782 هزار نفر از خدمات توزیع برق غرب بهره گیری می کنند  و 17 میلیون جمعیت شناور در طول سال داریم.

-  تلفات انرژی توزیع غرب مازندران در سال 96  به 17.4 درصد کاهش یافت.

-درآمد شرکت توزیع برق غرب مازندران از فروش انرژی در سال 96  به مبلغ 2 هزار و 286 میلیارد ریال بوده است.

 محسن نعمتی، مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا:25درصد مصرف انرژی نیروگاه از سوخت فسیلی مازوت است

-مهمترین طرح  در دست اجرا در نیروگاه شهید سلیمی نکا، پروژه آب شیرین کن آب دریای خزر است، این طرح با40میلیارد تومان سرمایه گذاری با 35درصد پیشرفت در حال اجرا است.

 -خط انتقال گاز سمنان - کیاسر - نکا که سال گذشته به بهره برداری رسیده است، به محل نیروگاه متصل شده اما به دلیل افت فشار در فصل زمستان، هنوز حدود 25درصد مصرف انرژی نیروگاه از سوخت فسیلی مازوت است.

 -قطعات اصلی نیروگاه که در داخل کشور تولید می شود کیفیت بالاتری نسبت به قطعات خارجی دارد. در تعمیرات میاندوره ای و اساسی واحد های بخار و سیکل ترکیبی این نیروگاه، از قطعات شرکت های داخلی استفاده می شود.

-با وجود اینکه اینکه عمر نیروگاه بخاری این نیروگاه به 40 سال رسیده است، با انجام درست و به موقع تعمیرات و نگهداری اصولی توسط متخصصان داخلی، شاهد ادامه تولید انرژی برق در نکا هستیم.

-در تولید یک قطعه نیروگاهی که ارزش خارجی آن 2.5 میلیون یورو است به خودکفایی رسیدیم، این قطعه که توسط صنایع دفاعی و نظامی ایران ساخته و به تولید مورد نیاز رسیده است 12میلیارد تومان صرفه اقتصادی برای کشور دارد.