پنجشنبه 11 مرداد 1397-8:46

گزارش بازدید از شهرک صنعتی شورمست سوادکوه

نفس های آخر

 شهرک صنعتی اکنون تنها یک نام است، هرچند در این بین هنوز واحدهایی هستند که با وجود تمام مشکلات، کم و بیش نفس می کشند. تورم، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش سود بانکی، سرمایه گذار واقعی  نبودن بعضی افراد از عوامل ایجاد کننده وضعیت کنونی شهرک است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: مازندران 39 شهرک و ناحیه صنعتی دارد که از این تعداد 27 شهرک صنعتی و 12 ناحیه هستند که براساس اعلام سازمان صنعت استان، یک سوم از اشتغال حدود 86 هزار نفری در حوزه صنعت در این مجموعه ها هستند.

در سوادکوه زمین های شالیزاری و باغ ها شورمست به منظور احداث شهرک صنعتی در اختیار مسئولان قرار گرفت تا جوانان منطقه به دلیل نداشتن کار مهاجرت نکنند. امروز اما شهرستان سوادکوه به نسبت جمعیت، بیشترین نرخ بیکاری را داراست و این امر بیانگر موفق نبودن طرح های توسعه ای و شهرک سازی است.

رمپ ورودی شهرک صنعتی شورمست وضعیت مناسبی ندارد. چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات واحدهای صنعتی در شهرک شورمست، نداشتن نگهبانی در ورودی شهرک، زیبا نبودن فضای داخی و معابر و نداشتن تابلو در این شهرک باعث انتقاد مدیر ارشد دولت در شهرستان شد.

سعید یزدانی -سرپرست فرمانداری سوادکوه- گفت: باتوجه به نوسانات ارز، ثابت نبودن قیمت و تحریم ها باید بر توان داخل و تولید خود تمرکز کنیم.

او با بیان اینکه ما در شرایط گذر از بحران قرار داریم، اظهار می کند که اگر در این شرایط مدیریت در تولید و مصرف صورت پذیرد، با موفقیت گذر خواهیم کرد اما عبور از این شرایط سخت و طاقت فرسا است.

یزدانی معتقد است قانون رفع موانع تولید که مصوب مجلس است و آیین نامه های  ستاد تسهیل در رفع موانع تولید باید مورد توجه تمام مدیران  قرار گیرد و هیچ دستگاه اجرایی یا مدیری  نباید  تفکر جزیره ای داشته باشد.

این مسئول اقتصاد را مکانیزمی متصل به هم دانست و بیان کرد که نمی توان استقلال کامل در این زمینه داشت؛ به طوری که هم تولید کننده و هم مصرف کننده باشیم و این مکانیزم به بازار جهانی و استان های دیگر متصل است.

یزدانی در ادامه گریزی به بانک ها و وام های با بهره بالای آن ها هم زد: بانک ها نباید عامل  ترمز اقتصادی باشند. وقتی سرمایه گذاری شروع به کار می کند با اینکه وام با سود 18 درصد برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد، ولی این وام را می گیرد، سوله را تاسیس می کند  اما برای تجهیزات پول ندارد. بانک موظف است  شرایط  دادن تسهیلات مربوط به تجهیزات، سرمایه در گردش و تنفس شش ماهه را برای تولید کننده فراهم کند و بسته شدن کارگاه ها عقلانی نیست.

سرپرست فرمانداری سوادکوه در این بازدید اعلام کرد که با هماهنگی با اداره راه وضعیت رمپ شهرک بررسی و طراحی مناسب تری می شود.

*بانک ها جانشین شده اند

شهرک صنعتی شورمست در دهه 70 شاهد هجوم سرمایه گذاران بود. استفاده از معافیت های مالیاتی و تسهیل در ساخت و ساز به خاطر محروم بودن شهرستان و نزدیک بودن به تهران فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری بود. سوله هایی ساخته شد، لیکن پس از مدتی فعالیت ها کند و متوقف شد.

در بازدید و جلسه بررسی مشکلات واحدهای صنعتی در شهرک شورمست سوادکوه، سرمایه گذاران و تولید کنندگان واحد ها مشکلات خود را هم مطرح کردند که نوسانات بازار و ارز و قیمت ها، قطعی اینترنت و برق در ساعت های مختلف، مشکلات معابر داخلی و اختلاف با بانک ها از مهم ترین مشکلات مطرح شده در این جلسه بود.



ابراهیم قدمی -مدیر منطقه ای شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان های بابل، سوادکوه شمالی و سوادکوه- هم در جلسه حضور داشت که یادآور شد: عملیات اجرایی شهرک صنعتی شورمست از سال 74 آغاز شده و به دلیل ماهیت استراتژیکی که در منطقه دارد ظرفیت بسیار مناسبی  برای رشد و توسعه اقتصادی منطقه محسوب می شود.

او مشکل عمده شهرک صنعتی شورمست را جانشینی بانک اعلام کرده: در 15 واحد شهرک بانک جانشین شده است. ما تا زمانی که واحد ها به بهره برداری نرسیده اند حق دخل و تصرف در آنها را خواهیم داشت، اما بعد از بهره برداری، سازمان صنعت، معدن، تجارت متولی واحدها است و در این بازه فقط با نشست های تخصصی و همفکری می توانیم در کاهش مشکلات گام برداریم.

 *فقط 40 درصد ظرفیت

از 57 واحد در این شهرک 24 واحد فعال هستند و بقیه شامل واحدهای غیر فعال، سوله و زمین خالی می شود.

محمد باقر سوادکوهی -مدیر شهرک صنعتی شورمست- تعداد زمین های خالی را 8 قطعه اعلام می کند که هیچ پیشرفتی نداشته و سه سوله  هم به مرحله بهره برداری نرسیده اند.

او عمده مشکل تولید کنندگان را تسهیلات اعلام می کند و می گوید: شهرک تنها از 40 درصد ظرفیت خود استفاده می کند.

سعدی عبداللهی -رئیس اداره  صنعت، معدن و تجارت سوادکوه- هم تعداد افراد مشغول به کار در شهرک صنعتی شورمست را 200 نفر اعلام می کند و ادامه می دهد که کل واحد های داری مجوز شهرک 57 واحد است و از این تعداد 27 واحد  فعال هستند.

به گفته او  27 واحد فعال شهرک از 20 تا 100 درصد فعال هستند.

*کم تر از انگشتان دست

 برای بررسی مشکل واحدهایی که به مرحله بهره برداری رسیدند و به صورت غیر فعال یا نیمه فعال در آمده اند، ستاد تسهیل رفع موانع تولید تشکیل شده است. باید گفت شهرک صنعتی اکنون تنها یک نام است، هرچند در این بین هنوز واحدهایی هستند که با وجود تمام مشکلات، کم و بیش نفس می کشند. تورم، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش سود بانکی، سرمایه گذار واقعی  نبودن بعضی افراد از عوامل ایجاد کننده وضعیت کنونی شهرک است.

با توجه اینکه تعدادی از این واحد ها چند پروانه بهره برداری در بخش های مختلف دارند، می توان گفت در عمل تعداد واحد های فعال از انگشتان دست هم کمتر است.