دوشنبه 15 مرداد 1397-6:16

پس از 15 سال تحمل بیماری،

صدای «ارزمون شکارچیان» خاموش شد

رمضان شكارچيان معروف به ارزمون –نوازنده برجسته دوتار و خواننده معروف گودار- پس از تحمل 15 سال بیماری، بامداد دوشنبه 15 مردادماه درگذشت.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: رمضان شكارچيان معروف به ارزمون –نوازنده برجسته دوتار و خواننده معروف گودار- پس از تحمل 15 سال بیماری، بامداد دوشنبه 15 مردادماه درگذشت.

 ارزمون، دوتارنوازي بود كه نسبش به لوريان هند مي رسید و چهره اش نيز گواهي روشن بر اين موضع بود. قرن ها پيش اجداد او درمازندران ايران سكنا گزيده، شغل خود را نسل اندر نسل به يكديگر منتقل كردند.

گدار ها/ گودرها پاسداران موسیقی مازندران در شرق این استان هستند. به روایت شاهنامه فردوسی اینان به درخواست بهرام گور از هند به ایران آمدند تا شادی های مردم را افزون کنند.

بدین سان می توان پنداشت، اکنون آنان بیش از هزار سال است که برای مردم می نوازند و می خوانند، اما خود زندگی های غم انگیز و درد باری دارند و به سختی امرار معاش می کنند

ارزمون سال 1338 در طبقده -از روستاهاي اطراف ساري-متولد شد. از همان کودکي همراه عموي خود-مرحوم نظام شکارچيان-به مجالس ومحافل پا گذاشت و کم کم خواننده ونوازنده اي چيره دست شد.



آنان که "عشقعلي ياغي"، "ذبي پهلوون" و"شيرين جان" را با صداي ارزمون گوش کرده اند، مي دانندکه صداي او بلندا و زنگ خاصي دارد.

ارزمون از سن 12سالگی به رادیو گرگان معرفی و در سن کم به خواننده ای حرفه ای بدل شد.

 دو تار ارزمون از دو تار خراساني كمي كوچكتر بود و علاوه بر آن سبك نواختن او صدايي متفاوت رابه گوش مي رساند.



ارزمون شکارچیان که زمانی رادیو گرگان در تسخیر صدای او بود، بیش از یک دهه به دلیل سکته های مکرر مغزی در گوشه ی خانه ی محقرش افتاده بود و کسی خبری از او نمی گرفت.

او زمستان سال گذشته باسکته ی مغزی چند باره ای، قدرت تکلم خود را ازدست داده بود و در ملاقات سوم خردادماه امسال استاد ابوالحسن خوشرو با او، تنها توانست به تلخی بگرید.



این نوازنده و خواننده مطرح قوم گودار در 15 سال اخیر انواع بیماری های جسمی را همراه با ناتوانی های اقتصادی تحمل کرد و سرانجام  در بامداد 15 مرداد درگذشت.