دوشنبه 15 مرداد 1397-14:32

ادعای دادستان مرکز مازندران درباره پرونده شهرداری ساری:

تحت فشار نیستیم/قرار تامین مناسب صادر کردیم

سید یونس حسینی عالمی در مورد اعمال فشار احتمالی در پرونده شهرداری ساری گفت: یاد نگرفته‌ام در مورد پرونده‌ای تحت فشار قرار گیرم و کسی هم ما را تحت فشار قرار نداده است و بعید می‌دانم کسی جرات داشته باشد ما را تحت فشار قرار دهد، هر مسئولی با ما صحبت کرد خواستار برخورد با متخلف بود/ اگر مسئولان به این نتیجه برسند محلی برای تجمعات درنظر بگیرند ما هم حمایت می‌کنیم.


 مازندنومه؛ سرویس حقوقی، کلثوم فلاحی: سید یونس حسینی عالمی در نشست خبری در پاسخ به پرسش‌های مربوط به پرونده شهرداری ساری اظهار کرد: در نشست قبلی سوالی درباره پرونده شهرداری ساری مطرح شد، برای پاسخگویی به این سوال اعلام کردیم که پرونده‌ای از سوی بازرسی ارسال شده و در دادسرا در دست بررسی است.

وی افزود: این پرونده گزارش مالی که شاید متهمانی داشته باشد و زمانی عنوان دقیق اتهامی مشخص می‌شود که مدارک از سوی بازپرس به دادگاه ارسال شود.

دادستان مرکز مازندران گفت: پس از تشکیل پرونده و رسیدگی به آن بدون هیچ تعارفی با هر کسی، افرادی احضار و تفهیم اتهام شدند و قرار تامین مناسب صادر کردیم اما دلیل نمی‌شود خدماتی که در شهر انجام شده را نبینیم و اینکه جهت پیکان به سمت افراد باشد صحیح و اخلاقی نیست.

این مسئول با بیان اینکه متهمان پرونده مشخص هستند و نیاز به تحقیقات تکمیلی وجود دارد، تصریح کرد: بازپرس باید عناوین اتهامی را مشخص کند.

عالمی در پاسخ به این سوال که آیا در رسیدگی به پرونده شهرداری ساری، تحت فشار قرار گرفته‌اید و یا توصیه‌هایی از سوی برخی مسئولان داشتید، گفت: یاد نگرفته‌ام در مورد پرونده‌ای تحت فشار قرار گیرم و کسی هم ما را تحت فشار قرار نداده است و بعید می‌دانم کسی جرات داشته باشد ما را تحت فشار قرار دهد، هر مسئولی با ما صحبت کرد خواستار برخورد با متخلف بود.

وی ادامه داد: این قول را می‌دهم دادستانی به بهترین و محکم‌ترین وجه پرونده را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی فقط موضوع محول شده را بررسی می‌کند، یادآور شد: هیچکسی از مسئولان شهرداری در این پرونده نیستند و گزارش سازمان بازرسی فقط درباره سازمان عمران بوده است.

دادستان مرکز مازندران با بیان اینکه این پرونده کاملا کارشناسی است، خاطرنشان کرد: تعجیل در پرونده‌های حقوقی کار کاملا غلطی است قاضی وظیفه دارد با بررسی کامل پرونده، بهترین و جامع‌ترین تصمیم را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این پرونده مانند سایر پرونده‌ها برای ما مهم است و نباید حقی از کسی ضایع شود، اظهار کرد: ما مدعی اجرای عدالت هستیم و عجله برای تصمیم‌گیری مصلحت نیست، بازپرس باید در آرامش و بدون هیچ فشاری کار خود را انجام دهد.

دادستان ساری افزود: دادسرا تحت تاثیر هیچ اظهارنظری قرار نخواهد گرفت و هیچ خط قرمزی در پرونده نداریم.

این مسئول با بیان اینکه ۴۹ محکوم زن در زندان ساری داریم، گفت: ۴۸ پرونده شهرداری‌ها و ۵۵ فقره هم مربوط به ادارات باز است.

عالمی با اشاره به اینکه در مازندران چند دغدغه جدی داریم، تصیح کرد: حفظ معادن و نحوه برداشت صحیح یکی از این دغدغه‌ها است.

وی با بیان اینکه از معادن جاده هراز بازدید کردیم و اغلب این معادن مشکل زیست محیطی دارند که دستور توقف کار دادیم، ادامه داد: از محیط زیست درخواست کردیم وضعیت را به شکل کامل به ما اعلام کنند، گزارش جزء ارسال شده اما گزارش تکمیلی هنوز نرسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگرچه سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز معدن صادر می‌کند اما باید با محیط زیست و منابع طبیعی هماهنگ باشد که این هماهنگی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: به دادستان‌ها ابلاغ کردیم وضعیت معادن شن و ماسه‌ای را که اسفبار است، پیگیری کنند.

عالمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش خشونت در جامعه، افزود: بالاترین آمار در مازندران پرونده‌هایی است که منشا خشونت دارد و سرقت، توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید و تصادف در مراحل بعدی است.

وی با بیان اینکه همه نهادها باید تلاش کنند این مسئله حل شود، گفت: خشونت علیه زنان یا مردان فرقی ندارد و این روند است که باید اصلاح شود.

دادستان مرکز مازندران با بیان اینکه اولویت ما برخورد با کسانی است که در فضای مجازی ترویج خشونت کرده و در فضای عمومی هم چنین رفتاری دارند، تصریح کرد: به ماموران اعلام کردیم حتی نیاز به تیراندازی و استفاده از اسلحه با این افراد دارید مجوز صادر می‌کنیم که در ساری هم برخوردهایی داشتیم.

وی در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر مسائل مرتبط با بنزین، گفت: کمبود بنزین نداریم و بحث افزایش قیمت هم وجود ندارد.

دادستان مرکز مازندران با اشاره به اینکه بنزین غرب مازندران توسط گیلان تامین می‌شد، ادامه داد: بنزین دیر به غرب رسید و مسئله نحوه تزریق بنزین حل شد، بررسی که کردیم جنگ روانی غلط بود و عده‌ای از مردم در این مواقع بی‌دقتی کرده و صفوف را شلوغ کرده بودند. این رفتار در شان مردم ما نیست.

عالمی یادآور شد: دغدغه ما اجرای صحیح قانون و پاسخگویی به مردم است، با اداره خاصی مشکل نداریم  اما برخی کوتاهی وجود دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه صد فقره پرونده درباره مدیران شهرستانی داریم، یادآور شد: هیچ خط قرمزی برای هیچ مسئولی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محلی برای تجعات در مازندران تعیین شده، اظهار کرد: اگر مسئولان به این نتیجه برسند محلی برای تجمعات درنظر بگیرند ما هم حمایت می‌کنیم، تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیارات دادستانی نیست و وزارت کشور و زیرمجموعه آن تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه محیط زیست از دیگر دغدغه‌های ما است و محیط زیست مازندران خیلی مناسب نیست، ادامه داد: برخی مردم، کارخانه‌ها و کشتارگاه‌ها پساب‌ها را غیربهداشتی دفن می‌کنند، آب هراز گل‌آلود است و این مشکلی زیست محیطی است.

این مسئول با اشاره به اینکه از ۲۲شناگاه مازندران که مورد بررسی قرار گرفت ۱۸ مورد باید پرچم زرد نصب شود چون مشکل بهداشتی دارد و ۲ مورد غیرمجاز است و تعطیل شد.

عالمی خاطرنشان کرد: اکثر شناگاه‌های مازندران وضعیت زرد دارد باید پرچم زرد نصب شود تا مردم بدانند شنا در این مراکز، مشکلاتی ایجاد می‌کند، اغلب شناگاه‌های ساری هم پرچم زرد باید بگیرد.

وی درباره شکایت از رسانه‌ها، تصریح کرد: قرار بر این بود اگر شکایتی از رسانه شد به ما اطلاع دهند تا مشکل حل شود و یا حاد نشود، در این زمینه تاکنون مراجعه‌ای از سوی رسانه‌ها نداشتیم.

دادستان مرکز مازندران خطاب به رسانه‌ها گفت: در حوزه دادستانی هر چه بنویسید در امنیت هستید و اعتراضی به انتقادها ندارم.

وی تصریح کرد: اسلام دین شادی است و خنده‌رو بودن ثواب دارد و باید شاد باشیم، البته شادی که با حرام مخلوط نباشد. نهادهای فرهنگی با بودجه‌های مختلف وجود دارد که متولی ایجاد شادی هستند، شادی ضرورت است و باید باشد که خشونت کم شود.

عالمی گفت: من که دادستان هستم اصرار دارم بخندم چون ضرورت است و مسئولان زمینه خنده مباح را برای مردم فراهم کنند.

وی خشونت را مهمترین چالش اجتماعی در مازندران دانست و ادامه داد: از مشکلات کشور بحث گرانی است و باید فکر اساسی برای آن شود.

دادستان ساری با اشاره به اینکه تاکنون عمدی بودن آتش‌سوزی مسجد جامع ساری مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم مردم از کجا می‌گویند مسجد جامع دفینه دارد، چنین چیزی نیست.