سه شنبه 16 مرداد 1397-9:18

گفته ها و ناگفته های آقای نماینده در نشست خبری

«عبدالله رضیان» در اتاق شیشه ای

تصور می‌کنم ساختار فعلی نمی‌تواند در مقابل چالش‌های کشور، کارآمد عمل کند/ کسانی تصور می‌کنند مرگ باید پست را از آنها بگیرد/ آقای ادیانی دوست من است، اما برخی جاها اختلاف داریم/ به کسی بر نخورد اما گاهی اگر‌ پول بیشتری به یک رسانه بدهم بهتر تبلیغ می‌شوم/ درباره بازنشسته بودن فرماندار قائمشهر اطلاعات دقیق ندارم/ درباره بازداشت دختر و داماد یک نماینده چون از همکاران‌ما هستند علاقه‌مند نیستم صحبت کنم/صنعت مازندران چالش دارد چون کسانی وارد شدند که اهلیت ندارند/ رئیس دولت اصلاحات پیامی داد که حاوی حمایت از مقام معظم رهبری و نظام اسلامی بود که من واقعا تشکر می‌کنم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: عبدالله رضیان -نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و جویبار در مجلس- در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار به پرسش هایی درباره ساختار مجلس، وضعیت نساجی قائمشهر، ورزشگاه شهید وطنی، سوال از رئیس جمهوری، استیضاح وزیر کار، کارکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، وضعیت بازنشستگی فرماندار قائمشهر، اختلاف نظر نمایندگان قائمشهر، دستگیری دختر و داماد یکی از نماینگان مردم مازندران و مواردی از این دست پاسخ داد. فرازهای مهم اظهارات رضیان در پی می آید:

 مجلس

سعی می‌کنم در موضع‌گیری‌ها شفاف باشم. شرایط کشور خاص است و معتقد نیستم با مردم دوپهلو صحبت کنیم.

 مجلی فعلی با مجلس قبلی فرق ندارد. ساختار پارلمانی ساختار خوبی نبوده و به نفع مردم نیست و دچار اشکال است و این ساختار را باید تغییر دهیم.

 تصور می‌کنم ساختار فعلی نمی‌تواند در مقابل چالش‌های کشور، کارآمد عمل کند. مجلس می‌توانست در اتفاقات اخیر کارآمد عمل کند.

 بدنه کارشناسی مجلس گاهی ضعیف است. مرکز پژوهش‌ها چون گاهی خروجی خوبی ندارد نمی‌تواند طرح‌ها و درخواست‌های مردم را برآورده کند.

برخی مشکلات بر سر موانع قانونی است. مجلس جایی می‌خواهد ورود کند اما گیر قانونی داریم. مجلس ۲ سال است اصلاح نظام بانکی را به دولت گوش‌زد می‌کند و چون بار مالی دارد مجلس نمی‌تواند وارد شود و دولت باید این طرح را ارائه کند.

 این تعبیر را قبول ندارم که مجلس ام‌الفساد است. در این شرایط کشور، مجلسی که استقلال داشته باشد و نماینده‌اش با جسارت حرف بزند اگر وجود نمی‌داشت شرایط سخت‌تر از این می‌شد.

 التهاب اقتصادی 

بحث شده بود که نقدینگی کشور، مانند بمبی در معرض انفجار است و ممکن است با تلنگری این اتفاق بیفتد. این تلنگر هم با خروج ترامپ از برجام رخ داد اگرچه تحریم‌ها افزایش نیافته بود، مردم هجمه خرید ارز راه انداختند. وقتی عرضه و تقاضا بهم بخورد قیمت‌ها افزایش می‌یابد. دولت برای مقابله با این مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد. مردم سمت طلا و سکه رفتند و فروش سکه متوقف شد. بعد مردم به سمت خودرو رفتند تا جلوی کاهش ارزش پولی را بگیرند. در این فضا برخی دستگاه‌های دولتی که ساختار اقتصادی دارند نخستین گروهی بودند که قیمت مواد پتروشیمی و فولاد را افزایش دادند. با اینکه دولت ارز وارد بازار کرد اما نتوانست جلوی این مسائل را بگیرد.

 نقص را از‌مدیران دولتی می‌دانم که نتوانستند این فضا را مدیریت کنند.

 در شرایط فعلی باید همدلی و انسجام بین همه قوا وجود داشته باشد. ممکن است برخی افراد با تعدادی از مدیران مخالف باشند اما ساختار نظام را نباید مورد آسیب قرار دهند.

 معتقدیم اصلاحات باید صورت گیرد و جلوی فساد گرفته شود.

  بازنشستگان
 
 قانون بازنشستگی قانون خوبی است دولت سبک می‌شود و نیروهای جوان بر سر کار می‌آیند.

 کسانی که تصور می‌کنند تا آخر باید در حکومت باشند باید کنار بروند. کسانی تصور می‌کنند مرگ باید پست را از آنها بگیرد. قانون بازنشستگی شاید اگر تصویب نمی‌شد برخی نمایندگان ذی‌نفع بودند اما با ۸۰ درصد رای آورد. اگر نماینده‌ای می‌گوید برای رای کار نمی‌کنم دروغ می‌گوید. در بسیاری نمایندگان دغدغه‌مندی وجود دارد.

 درباره بازنشسته بودن مهدی محمدی -فرماندار قائمشهر- اطلاعات دقیق ندارم. اگر با مدرک کارشناسی ارشد، 35 سال سابقه خدمت هم داشته باشد باید بازنشسته شود.

 برخی همکاران ما پشت برخی مدیران می‌ایستند و باعث شده‌اند اینها سالیان متمادی در پست باقی بمانند و عملکرد فرسایشی داشته باشند. استاندار باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرد. من با هیچ‌ مدیری، رانت به وجود نیاوردم.

  اختلاف نمایندگان قائمشهر

آقای ادیانی دوست من است و شائبه ایجاد نشود که دعوا داریم، اما برخی جاها اختلاف داریم. وظیفه ماست مسائل مربوط به مردم را با هم پیگیری کنیم.

چالش مهم ۲ نماینده در یک حوزه بر سر انتصابات است نه فقط در قائمشهر، در سراسر کشور این گونه است. در اینجا وقتی 2 نماینده اختلاف دارند شخص سومی استفاده می‌کند.

در خیلی از مسائل شهرستانی این اتفاق افتاد و انکار نمی‌کنم. اگرچه چالشی است که وقت من را می‌گیرد اما اگر کوتاه بیایم تضعیف می‌شوم.

عمر نمایندگی‌ام حتی اگر ۴ سال باشد، خیانت به مردم را قبول نمی‌کنم.

 نساجی

همه مسائل اقتصادی شهر اگرچه گفته می‌شود نساجی است، اما نساجی نیست. بشل مشکلات بیشتری دارد. نساجی امروز تکنولوژی است نه انسان‌محور. الان ۱۰ دستگاه با یک نفر کار می‌کند. فضای نساجی در گذشته بر اساس کار یدی بود و امروز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نساجی ۶هزاز نیرو داشته باشد. باید برای حفظ ۴۰۰ کارگر تلاش کنیم.

امسال ۲میلیارد به نساجی تزریق کردیم. مشکل ما دستگاه رنگ‌رزی است دستگاه خاک می‌خورد اما ۲۰ میلیارد نداریم نصب کنیم تا ۳۰۰ کارگر دیگر اضافه شود. ۵میلیارد از ایمدرو می‌گیریم که تاکنون 2 میلیارد آن را پرداخت کردند.

 موافق واگذاری نساجی قائمشهر(شماره 1) به شهرداری نبودم، اما موافقم به بخش خصوصی واگذار شود. شهرداری تاکنون ۵ میلیارد هزینه کرده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. در حال پیگیری برای واگذاری به بخش خصوصی هستیم.

 ساختار اقتصاد را غلط چیدیم باید به سمت بخش خصوصی می‌بردیم.

 حمایت مجلس از رسانه‌ها

فراکسیونی در مجلس نداریم که حامی رسانه باشد اگرچه تعدادی از نمایندگان همکاران شما هستند.

به کسی بر نخورد اما گاهی اگر‌ پول بیشتری به یک رسانه بدهم بهتر تبلیغ می‌شوم.

بازداشت دختر و داماد نماینده

بازداشت را نمی‌دانم، از زبان مردم شنیدم. چون از همکاران‌ما هستند علاقه‌مند نیستم در این زمینه صحبت کنم.

  شکایت از محمود صادقی

 خودم قاضی بودم بحثی که محمود صادقی -نماینده تهران- مطرح کرد این است که پولی در دادگستری داریم کسی بخواهد بازداشت شود وثیقه می‌گذارد، این حساب امانی بوده و خزانه دولت نیست. قبلا که من در آمل قاضی بودم در اختیار بانک ملی بود و من با خودم فکر می‌کردم اگر این پول در حسابی جداگانه باشد که بتوانیم از سود آن استفاده کنیم بهتر خواهد بود اما از نظر اصول محاسباتی غلط است چون دیوان محاسبات بر آن نظارت ندارد. حرف صادقی این است و فسادی در آن نیست.

 قضات از این محل پول نمی‌گیرند اما‌ خیلی جاها مثل شورای حل اختلاف می‌تواند هزینه شود. اینکه از نظر شرعی درست است یا نه رئیس قوه قضائیه از مراجع استعلام کرد.

چون خلاف قانون است نباید انجام می‌شد اما نگاه رئیس قوه این است که از رهبری اذن گرفتند.

می‌توانم قسم بخورم این پول برای اشخاص هزینه نمی‌شود.

صنعت

ریل‌گذاری استاندار مناسب است اما ضعف‌های بسیاری در سالیان اخیر در توسعه استان داشتیم که ناشی از مدیریت فرسایشی استان بوده و آمایش سرزمینی انجام نشده است.

 رتبه صنعت مازندران بد نیست اما صنعت ما چالش دارد چون کسانی وارد شدند که اهلیت ندارند.

بسیاری واحدهای صنعتی ما کار کردن بلد نیستند و مشکل نقدینگی و بازار دارند.

 نگاه ما بر تقویت صادرات است. ۲میلیون و ۲۰۰ تن مازاد مرکبات داریم و باید صادر شود.

گردشگری محور مهمی است که باید بیشتر کار شود.

 موتور بشل ۴۶ میلیارد از سایپا و ایران خودرو طلب دارد و اگر این پول را بگیرد می‌تواند کارگران خود را به 1500 نفر افزایش دهد.

ظرفیت نیرو در شرکت‌های خودروسازی ۷هزار نفر است اما ۱۶ هزار نفر کار می‌کنند و اشباع وحشتناک نیرو دارد که در دولت‌های گذشته اتفاق افتاده است.

  استیضاح و سئوال

 استیضاح وزیر رفاه را قبول ندارم اگرچه به اوهم اعتقادی ندارم، اما چون استیضاح‌کنندگان دنبال منافع شخصی بودند من امضا نکردم.

سوال از رئیس جمهوری را امضا کرده بودم. دیدم پشت سوال مسائل اقتصادی نیست و اغراض سیاسی است. امضا را پس گرفتم چون دنبال طرح عدم کفالت رئیس جمهوری بودند و من این را قبول ندارم. سوال مربوط به ۶ماه قبل است.

رئیس‌جمهوری در انتخاب وزرا و مسئولان اقتصادی عملکرد خوبی نداشت و به این انتقاد دارم اما مسائل سیاسی، به نظام آسیب وارد می‌کند.

اختلاس

تعریف اختلاس با اتفاقاتی که افتاده فرق دارد. اختلاس برداشت از بودجه عمومی دولت است و هیچکدام از موارد اختلاس نیست. ساختار نظارتی ما بر شرکت‌ها بسیار ضعیف است که مجلس باید ورود کند. همه اینها در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها اتفاق افتاده است. اقتصاد نوین بانک خصوصی است و مشکل اصلی ما در همین بانک‌ها است با نظام بانکداری کشور چالش دارم. رانت‌های قانونی و بانک‌های این چنینی در کشور چالش جدی است و این ساختار باید اصلاح شود

کارکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

همه جا گفتم‌ نه اصلاح‌طلبم نه اصولگرا، کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشد و آنها بر روی من به اجماع رسیدند و من از آنها تشکر می‌کنم.

دیروز رئیس دولت اصلاحات پیامی داد که حاوی حمایت از مقام معظم رهبری و نظام اسلامی بود که من واقعا تشکر می‌کنم.

در کشور خطا زیاد کردیم ۴۰ سال تمام استراتژی مدیریت نداشتیم و رانت و فساد ایجاد کردیم. ۷۰ درصد کسانی که در ساختار حکومت هستند باید کنار روند و این فرقی در اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن افراد ندارد.

دزدی ها بیشتر رانتی است و از فضای قانونی استفاده می‌کنند.

 مردم می‌خواهند آرامش اقتصادی داشته باشند.

اصلاح‌طلبان به من کمک کردند و پاسخ آنها را بسیاری جاها دادم اما خودم اصلاح‌طلب نیستم. اصولگرایی که دنبال منافع خود باشد هم قبول ندارم. خیلی‌ها به من نقد کردند که با صحبت این چنینی رای نمی‌آوردم اما نمی‌توانم دروغ بگویم. محور ولایت فقیه است و اینکه در کنار مردم باشیم.

 ورزشگاه شهید وطنی

پروژه نساجی و ورزشگاه وطنی ۷ میلیارد هزینه شده است. مشکل سر وزیر ورزش است و خیلی خوش قولی نکرده است.