يکشنبه 21 مرداد 1397-1:35

در هفتمین جشنواره مطبوعات مازندران،

سه خبرنگار «مازندنومه» جایزه گرفتند

در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری استان مازندران که در رستمرود نور برگزار شد، کلثوم فلاحی، حلیمه خادمی و احسان شریعت -همکاران مازندنومه- حائز رتبه برتر شدند+گزارش مازندنومه از برخی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در شهرهای مختلف مازندران


مازندنومه، سرویس اجتماعی: در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری استان مازندران که امروز در رستمرود نور برگزار شد، سه همکار پایگاه خبری-تحلیلی مازندنومه حائز رتبه برتر شدند.

بر اساس این گزارش، در بخش گزارش خانم حلیمه خادمی -خبرنگار مازندنومه در سوادکوه- دوم شد، در بخش طنز خانم کلثوم فلاحی -خبرنگار مازندنومه در ساری- مقام سوم را به دست آورد و در بخش یادداشت نیز آقای احسان شریعت -دیگر همکار ما- رتبه دوم را کسب کرد.

«کلثوم فلاحی» برای طنز «میزان میز ماست و یک روز کاری پراسترس» جایزه سوم بخش طنز را به دست آورد، «احسان شریعت» با یادداشت «آیینه‌های مازندران غبارآلودند» در بخش یادداشت دوم شد و «حلیمه خادمی» با گزارش «اینجا قانون را با خون نوشته‌اند» مقام دوم را در بخش گزارش به دست آورد.

به برندگان این جشنواره لوح قدردانی و هدیه نقدی تعلق گرفت.

در روزهای گذشته در چند برنامه خبرنگاران استان تجلیل شدند که در زیر کلثوم فلاحی -خبرنگار مازندومه- مروری بر این نشست ها دارد.

*مراسم استانی روز خبرنگار

مراسم استانی بزرگداشت روز خبرنگار و اختتامیه هفتمین دوره جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران، شنبه 20 مردادماه، با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در رستمرود نور برگزار شد.

 معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این نشست اظهار کرد: شورای حل اختلاف مطبوعات تشکیل شده تا تا قبل از طرح شکایت در محاکم قضایی، توسط این شورا مورد بررسی قرار گیرد.



محمد سلطانی‌فر افزود: افزایش تولیدات محتوایی می‌تواند منجر به کاهش تعداد شکایت از خبرنگاران و رسانه‌ها در محاکم قضایی شود.

 وی گفت: به دلیل نبود آموزش در رسانه‌ها، این نگرانی درباره تولید محتوا در رسانه‌ها وجود دارد و آموزش‌هایی را در دستور کار قرار دادیم تا این نگرانی‌ها کاهش یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه دولت 270 میلیون یورو اعتبار برای واردات کاغذ لحاظ کرده است، تصریح کرد: برای شرایط ویژه، 20 هزار تن کاغذ پیش‌بینی کردیم.



سلطانی‌فر ادامه داد: خط تولید کاغذ روزنامه‌ای با ظرفیت 95 هزار تن در سال به زودی در مازندران راه‌اندازی می‌شود که نیاز کاغذ روزنامه در کشور را تامین می‌کند.

 این مسئول یادآور شد: مازندران با 16 روزنامه در رتبه دوم کشور پس از تهران قرار دارد.



 وی با اشاره به اینکه سیاست ما صدور مجوز به درخواست برای فعالیت رسانه‌ها در فضای مجازی است و درخواست‌ها را به سرعت بررسی می‌کنیم، افزود: ضمن اینکه از رسانه‌های مکتوب هم غافل نیستیم و مورد حمایت هستند.

استاندار مازندران دراین مراسم اظهار کرد: تراز اقتصادی کشور مثبت است ضمن اینکه بدهی خارجی هم نداریم اما عده‌ای سعی کردند ارزش پول ملی را کاهش دهند.

محمد اسلامی افزود: رسانه باید با این افراد مقابله کرده و به روشنگری بپردازد.



وی گفت: در جلسه شورای اداری مازندران به مدیران اعلام کردیم چنانچه در محاکم قضایی، شکایتی از خبرنگاران دارند نسبت به پس گرفتن شکایت اقدام کنند و معتقدم رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای نسبت به انتشار خبر کذب اقدام نمی‌کنند.

 علی اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد در مجلس هم بر لزوم ایجاد فضای آزاد تاکید کرد و افزود: باید فضایی فراهم شود تا خبرنگاران به بیان مسائل بپردازند و آزادی پس از بیان داشته باشند.



همچنین نایب رئیس خانه مطبوعات مازندران اظهار کرد: خبرنگاران مازندران از اینترنت بدون فیلتر استفاده خواهند کرد.

ساسان شیخی افزود: شهریورماه امسال مازندران میزبان هیات مدیره خانه‌های مطبوعات سراسر کشور است و آمادگی داریم میزبانی مجمع عمومی خانه‌های مطبوعات سراسر کشور را در استان برگزار کنیم ضمن اینکه حضور پررنگی در جشنواره مطبوعات خزر در آستاراخان روسیه داریم.

گفتنی است در مراسم امسال نیز مانند چند دوره اخیر، سه جایزه به خبرنگاران مازندنومه تعلق گرفت.

*تجلیل نیروی انتظامی از خبرنگاران

سرهنگ شهرستانی در مراسم تجلیل از خبرنگاران در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی مرکز مازندران، اظهار کرد: نزدیکی بین کار خبرنگاران و پلیس وجود دارد،  شجاعت، دانش و روشنگری از مهمترین موارد نزدیکی کار خبرنگاران و پلیس است.

 وی افزود: شاید برخی ماموریت‌های پلیس به لحاظ کارکرد آن خشن باشد اما با روشنگری می‌توان این موضوع را تفهیم کرد.

 جانشین فرمانده انتظامی مازندران گفت: سال‌هاست پلیس به سمت جامعه‌محور بودن حرکت کرده است و برای ایجاد و تولید امنیت، مردم را با خود همراه می‌کنیم.

 این مسئول تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای وجه اشتراک پلیس و خبرنگاران است و اگر این موضوع مهم رعایت نشود در انجام ماموریت‌های خود موفق نیستیم.

 شهرستانی با اشاره به اینکه امروز راهکارهای سنتی پاسخگو نیست، ادامه داد: چراکه تهدیدات در حوزه تکنولوژی بیشتر است و برای مقابله با این فضا باید به ابزار روز مجهز باشیم.



وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا مربوط به ساز‌مان‌های مختلف است و ما در حوزه مقابله ورود می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در کاهش تلفات جاده‌ای مازندران حساسیت‌های خاص خود را دارد اما در طول سال گردشگر داریم و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای روان‌سازی ترافیکی انجام شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از دیگر اولویت‌های ما مبارزه با مواد مخدر است، یادآور شد:  بعضی حرائم با آسیب‌های اجتماعی همپوشانی دارد و سرقت از این موارد است و کشف ۳۳ درصدی سرقت از ابتدای سال تاکنون را شاهد هستیم.

وی افزود: جرائم خشن باعث کاهش احساس امنیت می‌شود و نسبت به کشف عملیاتی جرائم خشن توفیقات خوبی داشتیم.

شهرستانی با بیان اینکه در حوزه تصادفات شاهد کاهش ۱۶ درصدی کشته‌های تصادفات هستیم، تصریح کرد: طرح تجمیع خطوط ۱۱۰ توفیق بزرگی برای استان است و توان پاسخگویی ما را افزایش داده است.

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: انتظار داریم به حوزه خانواده توجه بیشتری شود امروز هر آسیب اجتماعی که در جامعه می‌بینیم ناشی از مشکلات خانواده‌ است.

 سرهنگ اکبرزاده گفت: رسانه‌ها بیشتر به دنبال تولید کمی هستند اما جامعه نیازمند تولید اخبار کیفی است که به ارتقای سلامت اجتماعی کمک می‌کند.

*تجلیل از خبرنگاران در نوشهر

روز چهارشنبه 17 مرداد مراسم تجلیل از بانوان خبرنگار در نوشهر برگزار شد.

مدیرکل ارشاد مازندران در این نشست اظهار کرد: بهتر است در روز خبرنگار کمتر سخنرانی کنیم چون حرف نو و تازه‌ای برای گفتن نداریم.

محمود شالویی افزود: از ۳۳۶ رسانه دارای مجوز در مازندران، بانوان صاحب‌امتیاز ۷۰ رسانه هستند.



 وی گفت: در شرایط فعلی کشور نباید کسی را ناامید کنیم.
 
دبیر کمیته بانوان خانه مطبوعات مازندران هم در این نشست اظهار کرد: از ۳۲۰ عضو خانه مطبوعات مازندران، بیش از ۵۰ درصد بانوان هستند و به همین دلیل کمیته بانوان را راه‌اندازی کردیم.

 فریبا حسینی توجه بیشتر به بانوان خبرنگار را خواستار شد و گفت: تقاضا داریم تسهیلات کم بهره به خبرنگاران زن اختصاص یابد.

 مدیرکل بانوان استانداری مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: از ابتدای فعالیتم پیگیر مطالبات بانوان هستم.

 سمیه قاسمی طوسی افزود: آزادگی را باید از مکتب عاشورا بیاموزیم و انعکاس دهیم، اینها به ماندگاری اثر کمک می‌کند.

 وی با بیان اینکه درصدد هستیم فرماندار زن در مازندران منصوب شود، گفت: اگرچه که مسائل مربوط به بانوان بسیار فراتر از این موارد است و باید این مطالبات را در گستره وسیع پیگیری کنیم.

 گفتنی است شالویی در این مراسم با طرح پرسش‌هایی از مثنوی، به سه نفر از بانوان پاسخگو، هدیه داد.

* تجلیل از خبرنگاران در میاندورود

خبرنگاران شرق مازندران در میاندورود تجلیل شدند. در این مراسم فرمانداری‌های ساری، میاندورو، نکا، بهشهر، گلوگاه، جویبار و قائمشهر، از خبرنگاران میزبانی کردند و معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران هم مهمان این نشست بود.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با تاکید بر فضای آزاد تبادل اطلاعات، اظهار کرد: معتقدیم در فضای آزاد اطلاع‌رسانی است که می‌توان با شفاف‌سازی، با فساد مقابله کرد.

احمد حسین‌زادگان با اشاره به جمعیت جوان خبرنگار در مازندران، افزود: باید از این فرصت و نیروی جوانی در مسیر توسعه استان، بهره ببریم.



وی با بیان اینکه در طول مدت کاری‌ام، به رسانه و کارکردهای آن اعتقاد داشتم، گفت: مسئولان باید پاسخگوی خبرنگاران باشند تا به گسترش فضای آزاد اطلاع‌رسانی کمک کنیم.

سرپرست فرمانداری میاندورود هم با اشاره به اینکه تاکید دولت بر ایجاد فضای تعاملی با همه اقشار و مشاغل و به ویژه با خبرنگاران است، افزود: به عنوان نماینده دولت در شهرستان، این منویات را پیگیری می‌کنیم.

 محمدرضا غلامی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف، از سوی مردم، مسئولان و خبرنگاران مورد تایید است و همه باید در این مسیر قرار گیریم.

*عکس ها: کلثوم فلاحی+محمدحسین ملایی کندلوسی