پنجشنبه 1 شهريور 1397-9:3

در بازدید هیات اقتصادی روسی از بندر امیرآباد مطرح شد:

تاکید بر همکاری سودمند متقابل

در نشست هیات روسی در بندر امیرآباد بیان شد که سهم روسیه در عملیات بندر امیرآباد ۴۸ درصد است و قزاقستان ترکمنستان آذربایجان در رده‌های بعدی قرار دارند. استاندار ولگاگراد در این نشست گفت: هیات بسیار معتبری را به مازندران آوردیم،


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: سیاوش رضوانی در نشست هیات روسی در بندر امیرآباد، اظهار کرد: امیرآباد با اراضی ۱۰۶۰ هکتاری، بزرگترین بندر شمال ایران و پایلوت غلات بوده و از اسکله رو رو برخوردار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ اسکله و ۷.۵ تن ظرفیت تخلیه بار در بندر امیرآباد داریم و این ظرفیت تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸ میلیون تن می‌رسد، افزود: استفاده از تکنولوژی روز در بندر امیرآباد عملیاتی است و ۲۵ درصد فعالیت‌های ما از طریق آی‌تی انجام می‌شود.

مدیر بندر امیرآباد با اشاره به اینکه برای تخلیه غلات، تجهیزات در بندر مهیا بوده و به بخش خصوصی خدمات می‌دهیم، گفت: مقابله با آلودگی دریا از دیگر فعالیت‌های بندر است.

این مسئول با بیان اینکه ظرفیت نگهداری و پذیرش کالا در ۲۰۰ هکتار انبار داریم، تصریح کرد: ۷.۵هکتار انبار مسقف از دیگر ظرفیت‌های بندر است ضمن اینکه ظرفیت ۴۵۰۰ تنی سورتینگ برای مرکبات هم داریم.

رضوانی با اشاره به اینکه ظرفیت سیلو 205 هزار تن است و برای توسعه ۴۲۰ هزار تنی برنامه‌ریزی کردیم، ادامه داد: مخازن روغن خوراکی ۱۵ هزار تن داریم و تا ۲۵ هزار تن قابلیت توسعه دارد.

وی با بیان اینکه برای فرآورده‌های نفتی مخازن با ۴۰ هزار مترمکعب ظرفیت داریم و برای ۷۲ هزار تن قابل توسعه است، خاطرنشان کرد: احداث صنایع تبدیلی چوب و کاغذ، احداث مخازن و صنایع روغن خوراکی و احداث مخازن برای ترانزیت فرآورده‌های نفتی و سایر صنایع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در امیرآباد است.

رضوانی با اشاره به اینکه طرح جامع بندر شروع و عملیاتی شده است، اظهار کرد: نیروگاه برق، انبار، تولید میله‌گرد، تولید کلاف فلزی، مخازن روغن خوراکی و گچ صادراتی از  پروژه‌های بخش خصوصی و در حال بهره‌برداری بندر امیرآباد است.

این مسئول با بیان اینکه امیرآباد سهم ۵۷ درصدی در بنادر شمالی در سال ۲۰۱۸ دارد، افزود: سهم بندر امیرآباد در تخلیه بنادر 69 درصد بوده و تنها بندر شمالی با قابلیت تخلیه روغن خوراکی با ظرفیت ۵۵هزار و ۱۷۷ تن است.

مدیر بندر امیرآباد با اشاره به اینکه سهم روسیه در عملیات بندر امیرآباد ۴۸ درصد است، گفت: قزاقستان ترکمنستان آذربایجان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: چوب و ذرت و جو از ولگاگراد به امیرآباد وارد می‌شود.

*امروز روزی ماندگار خواهد بود

معاون امور اقتصادی استاندار مازندران در این نشست اظهار کرد: امروز روزی ماندگار خواهد بود که میزبانی از هیات ۳۹ نفره روسی را بر عهده داریم و امیدواریم فصل نوین از مبادلات تجاری اقتصادی گردشگری و علمی بین مازندران و ولگاگراد بنیانگذاری شود.

حسن خیریان‌پور تاکید کرد:مازندران ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه تولیدات انواع محصولات کشاورزی به میزان ۶میلیون تن و صنعت و معدن و گردشگری و صنایع دستی دارد. همچنین ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف در ولگاگراد وجود دارد که می‌تواند مورد نیاز مازندران و31 استان کشور بوده و از مازندران ترانزیت شود.

وی با بیان اینکه در راستای عمق بخشی به این مناسبات، بندرامیرآباد می‌تواند کانون مهم برای شروع و تعمیق باشد، گفت: مهمتر از همه اینکه اراده ۲ استاندار مازندران و ولگاگراد را در این راستا داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته نمایشگاه ظرفیت‌های مازندران در ولگاگراد برگزار کردیم، ادامه داد: از استاندار ولگاگراد و معاونان او صمیمانه تشکر داریم، ضمن اینکه سفری که هیاتی چند ماه قبل از ولگاگراد به مازندران برگزار شد زمینه‌های گسترش مناسبات را بیشتر مهیا کرد و حاصل این شد که امروز میزبان استاندار ولگاگراد باشیم و این سفر،  به تفاهمنامه همکاری بین استانداران منجر می‌شود.

خیریان‌پور به شکل قطعی و کامل برای گسترش همکاری علمی، تجاری و گردشگری با استان ولگاگراد روسیه آمادگی همکاری داریم، گفت: انعقاد قرارداد بین 2 استان، منجر به همکاری بین فعالان بخش خصوصی شود.

*هیات خیلی معتبری را به مازندران آوردیم،

استاندار ولگاگراد هم در سخنانی اظهار کرد: امروز هیات بسیار معتبری را به مازندران آوردیم، بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی ترکیب این هیات را تشکیل می‌دهند و سفیر روسیه در ایران و رئیس امور بین‌الملل دومای روسیه هم ما را همراهی می‌کنند اینها تمایل و قصد جدی ولگاگراد برای تقویت همکاری را نشان می‌دهد.

بوچاروف با بیان اینکه از همان لحظات نخست در محیط دوستانه قرار گرفتم، افزود: در دقایق نخست سفر صحبت‌های خوبی با استاندار مازندران داشتیم که طی این مذاکرات برنامه کاری را تعیین کردیم و یادداشت تفاهم همکاری بین ۲ استان در نظر گرفته شد و قرار است پایه تقویت و استحکام همکاری ۲ استان باشد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان بزرگترین شرکت‌های وارد کننده غلات در این جلسه،گفت: ولگاگراد، مازندران را به عنوان همکار و شریک برای همکاری آینده تلقی می‌کند و مرکز این همکاری می‌تواند در بندر امیرآباد باشد که به توسعه زمینه‌های مختلف مساعدت می‌کند.

استاندار ولگاگراد روسیه با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود را می‌دانیم و به روابط همکاری بخش خصوصی و دولتی نیاز داریم، تصریح کرد: سهم ورود محصولات ولگاگراد در امیرآباد ۷ درصد است و این رقم می‌تواند به سه برابر افزایش یابد، سال قبل حجم صادرات مستقیم ما یک میلیون تن به بندر امیرآباد بود و حدود سه میلیون تن وارد دیگر بنادر ایران شد، ارزیابی ما برای توان صادرات ۲.۵ میلیون تن است که بیشتر از گروه غلات خوراکی است.

 وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ولگاگراد می‌توانیم مرکز ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی باشیم، همکاری در بخش غلات برای ما بسیار مهم است و علاقه‌مند هستیم محصولات ما مستقیم از ولگاگراد به دیگر نقاط صادرات شود، شبکه خیلی جدی بندرهای رودخانه‌ای داریم و امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. آمادگی داریم سرمایه‌گذاری در بنادر ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم و برای اجرایی شدن آن تصمیمات استانداران ۲ استان مورد نظر است.

 بوچاروف با اشاره به اینکه از بزرگترین تولیدکنندگان روغن آفتابگردان و خردل هستیم، تصریح کرد: در زمینه تولید گوشت گوسفند هم آمادگی همکاری داریم، در آینده نزدیک مجموعه بزرگ فرآوری ذرت در ولگاگراد شروع به کار می‌کند.

 وی با بیان اینکه در صادرات چوب هم ظرفیت همکاری داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای تولید طیور در ایران مطمئنیم نیاز شدید به کنجاله و خوراک دام باکیفیت بالا نیاز است.

بوچاروف با اشاره به اینکه موارد اصلی همکاری را اعلام کردیم که امکان همکاری وجود دارد اما زمینه‌های بیشتری برای همکاری داریم و برای ما همکاری سودمند متقابل مورد تاکید است، گفت: امکانات خوبی در اینجا برای ارسال میوه به روسیه وجود دارد ضمن اینکه مرکبات و کیوی مازندران معروف است.