يکشنبه 15 مهر 1397-8:21

باران آمد، تخریب کرد، رفت!

میزان آب مهار شده در سطح کشور ۵۰ درصد است، اما در استان مازندران حدود ۱۰ درصد آب‌های سطحی مهار می شود که این آمار با هیچ منطقی مطابقت ندارد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: یکی دو ساعت بارش تند پاییزی کافی بود تا شهرهای استان مازندران به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم شهری، زیر آب برود، متولیان امر چون همیشه غافلگیر شوند و شهروندان دچار مشکل. ترافیک شدید و طولانی هم یکی از دستاوردهای ساعت‌های بعد از همین بارندگی‌هاست.  

این روزها تصویر بنر قدردانی اهالی کوچه هلال احمر لنگرود از شورا و شهردار جوان و خوشفکر(!) شان در فضای مجازی پش شده که برای حل مشکل آب گرفتگی این کوچه نصب کرده اند و آب تمام کوچه و نصف بنر را فراگرفته است! طنزی است عملکرد مسئولان در مورد هدایت و ساماندهی آب های سطحی و شهرهای مازندران نیز بهتر از لنگرود نیست!

 در این باره رضا حیدری -کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی- گفت: زیرساخت‌ها در بسیاری از شهرهای استان آمادگی باران های تند موسمی را ندارد و در مازندران به دلیل نبود مدیریت بحران به یک تهدید تبدیل شده است.

وی یادآور شد: آگاه‌سازی همگانی و مشاركت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف آب، نقش موثری در جلوگیری از کم‌آبی و مواجهه با پیامدهای ناشی از آن ایفا می‌کند.

*آب های سطحی تنها دوازده درصد

ذبیح ا... ذاکری -مدیرعامل آبفای مازندران- با بیان اینکه ۱۲ درصد از آب شرب استان از آبهای سطحی تامین می‌شود، گفت: در گذشته ۱۰۰ درصد منابع آب آشامیدنی مازندران از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما در راستای ایجاد منابع پایدار آب بر این است که این میزان را در افق ۱۴۲۰ و ۱۴۴۵ به ۸۵ درصد آب سطحی و ۱۵ درصد منابع زیرزمینی برسانیم، افزود: مدیریت مصرف بهینه آب یک ضرورت اساسی است تا مشکل کمبود آب نداشته باشیم.
 
* توزیع ناعادلانه منابع ملی

سید علی ادیانی‌ -عضو کمیسیون انرژی مجلس-هم  با بیان اینکه میزان آب مهار شده در سطح کشور ۵۰ درصد است، گفت: در استان مازندران حدود ۱۰ درصد آب‌های سطحی مهار شده که این آمار با هیچ منطقی مطابقت ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای مهار آب‌های سطحی در استان باید اعتبار کافی اختصاص یابد، گفت: نگرانی ما در کشور از منابع نیست، بلکه از توزیع ناعادلانه منابع ملی است.
 
وی ادامه داد: در حوزه آب با چالش‌ها و نارسایی‌های جدی مواجه هستیم. همچنین منابع تخصیصی حوزه آب به میزان کافی نیست تا مشکلات موجود را حل کرد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان جا انداختن اهمیت آ‌ب بندان‌ها در سطح ملی است، تصریح کرد: ۳۵۰ میلیون مترمکعب حجم سدهای استان و همین میزان حجم آب‌بندان‌های مازندران است.

گفتنی است در بارش های جمعه و شنبه گذشته پل ماشلک نوشهر فرو ریخت، ریزش سنگ را در محور کجور شاهد بودیم، رودخانه آلشرود آمل طغیان کرد، به شهرستان رامسر خسارت 100 میلیاردتومانی وارد شد و سیل و صاعقه در مازندران 4 کشته و 2 مصدوم برجای گذاشت. فرماندار رامسر در همین راستا گفت: بحران به حدی رسید که تنها هدف ما فقط حفظ جان مردم بود.