دوشنبه 21 آبان 1397-8:27

رئیس اداره اوقاف شهرستان سوادکوه خبر داد:

بقعه هایی در ارتفاعات بالای 3 هزار متر

حمید شاکری: 402 موقوفه ثبت شده در سوادوکوه وجود دارد/ 11 خادم ثابت در سه بقعه شاخص شهرستان در حال فعالیت هستند/ پراکندگی موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان زیاد است و در ارتفاع بیش از 3 هزار متر هم بقعه داریم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: حمید شاکری -رئیس اداره اوقاف سوادکوه- تعداد بقاع متبرکه ی ثبت شده در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی را در سامانه، 98 بقعه برشمرد و گفت: از این تعداد کمتر از 10 بقعه متبرکه دارای موقوفاتی هستند که درآمد آن صرف تعمیر و مرمت بقعه و عزاداری امام حسین (ع) در همان بقعه می‌شود. بیشترین موقوفه هم مربوط به بقعه شاهبالو در روستای دهمیان با وسعت اراضی 400 هکتار است.

وی افزود: از مجموع 402 موقوفه ثبت شده در شهرستان سوادکوه، 22 موقوفه تکیه، 125 موقوفه حسینه، یک موقوفه فاطمیه، 112 موقوفه مسجد، 8 موقوفه آرامستان و 127 موقوفه دیگر منفعتی است و 12 موقوفه منفعتی متولی دارد.

شاکری بیشترین وقف شهرستان را وقف عام ذکر و اظهار کرد: اداره ی موقوفات عام فاقد متولی و مجهول التولیه با اوقاف است و وقفی که متولی داشته باشد، اداره اوقاف ناظر بر کار متولی است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان سوادکوه، با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه بیش از 70درصد موقوفات به نیت عزاداری امام حسین (ع) است، ادامه داد: وقف عام منفعتی دارای درآمد و پذیره است و در شهرستان 127 موقوفه با کاربری‌های مختلف و 700 رقبه داریم.

وی آستانه امام‌زاده عبدالحق و ابوطالب زیراب را به عنوان پایلوت برنامه‌های فرهنگی شهرستان نام برد و ادامه داد: مراسم مرتبط با اکثر مناسبت های تقویمی جمهوری اسلامی در بقاع شاخص و از محل موقوفات مرتبط و نذور اجرا می‌شود.

شاکری بقاع شاخص شهرستان را امام‌زاده سیدعلی کیاسلطان روستای امام‌کلا لفور، امام‌زاده عبدالحق و اوبوطالب زیراب و آستانه علم بایع کلا برشمرد.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع گسترش امام‌زاده عبدالحق زیراب، به ساخت مصلای نماز جمعه، توسعه زائرسرا، ساختمان اداری اوقاف، کانون فرهنگی و کشتارگاه ذبح قربانی اشاره کرد و افزود: فاز اول احداث 24 چشمه سرویس بهداشتی با اعتباری حدود یک میلیارد ریال آغاز و مقرر شده تا از اعتبارات دولتی نیز کمک دریافت شود اما اصل پرداخت از نذور خود امام‌زاده است.

شاکری اهداف پیش روی سازمانش را شفاف‌سازی چگونگی هزینه‌کرد موقوفات و ترغیب مردم به وقف با رویکرد جدید نام برد و بیان کرد: ساماندهی بیمه خادمان مساجد، احداث زائرسرا در بقاع شاخص، جذب گردشگر مذهبی به ویژه در آستانه عبدالحق به خاطر وجود فرصت ایستگاه راه‌آهن در کنار بقعه، تثبیت مالکیت و مشخص شدن حدود موقوفات و تعمیر و مرمت بقاع از جمله اقدامات اوقاف است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان سوادکوه با بیان اینکه 11 خادم ثابت در سه بقعه شاخص شهرستان در حال فعالیت هستند اذعان کرد: امام زاده عبدالحق زیراب دارای 90 خادم افتخاری  است و بقیه بقاع متبرکه دارای خادم فصلی هستند و همچنین، تعداد خادمان مساجد نیز به 40 نفر می‌رسد.

شاکری با بیان این که پراکندگی موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان زیاد است و در ارتفاع بیش از 3 هزار متر هم بقعه داریم، تصریح کرد: وقف های جدید بر اساس اولویت و نیاز جامعه مانند نشر معارف و تعالیم اسلامی، کمک به ازدواج و مسکن جوانان نیازمند در دستور کار قرار دارد.