دوشنبه 28 آبان 1397-11:10

کارآفرینی بانوان مازندرانی در شبکه های مجازی

 تعدادی از بانوان کارآفرین که در یک گردهمایی حضور یافتند تولیدات خود را از طریق شبکه های مجازی به فروش می رسانند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: وجود دانش ‌آموختگان بیکار در مازندران، معضل بیکاری را در این استان دوچندان کرده است. کسب و کارهای جدید، فضایی برای دانش آموختگان ایجاد کرده تا بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند.

گردهمایی بانوان کارآفرین مازندران در این راستا برگزار شد و 30 نفر با بانوان که در مشاغل مختلف از جمله طراحی لباس، تولید کیف چرم، عروسک سازی، زیورآلات، آشپزی و دیگر موارد مشغول به کار هستند در کنار هم جمع شدند و دست ساخته های خود را در معرض دید و فروش قرار دادند.

 اغلب حاضران در این گردهمایی در رشته های مختلف دانشگاهی، تحصیل کرده اما نتوانسته اند جذب دستگاه های دولتی شده و یا فرصتی در استخدام های دستگاه ها و نهادهای مختلف پیدا کنند، وجه مشترک دیگر این افراد، استفاده از شبکه های اجتماعی برای معرفی محصولاتی است که تولید می کنند.

مسئول برگزاری این گردهمایی اظهار کرد: نخستین گردهمایی بانوان کارآفرین مازندرانی با هدف حمایت از کارآفرینان و ایجاد بازار فروش برای تولیدات این افراد، برگزار شد.

ندا لنگری با بیان اینکه حدود 30 نفر از کارآفرینان در زمینه تولید کیف چرم، طراحی لباس، زیورآلات، عروسک سازی و انواع بافت و دست سازهای هنری کنار هم گرد آمدند، افزود: این برنامه به شکل حمایتی برگزار شده و از اغلب شهرهای مازندران افرادی حضور یافته اند.

این طراح لباس گفت: دانش آموختگان بسیاری در زمینه های مختلف مشغول به کار هستند اما فضایی برای دیده شدن و ارائه آثار خود ندارند.

وی با بیان اینکه بانوان پس از توانمندی، باید بازاری برای فروش مصولات خود داشته باشند، تصریح کرد: اگر این تولیدات در دسترس عموم قرار گیرد، این کارآفرینان با تولید انبوه به استقلال مالی می رسند اما دستگاه خاصی از این کارها حمایت نمی کند.

لنگری با اشاره به اینکه از طریق شبکه های اجتماعی توانستیم این افراد را گرد هم آوریم و به رونق فضای کسب و کار، کمک کنیم، ادامه داد: متقاضیان زیادی برای حضور در این گردهمایی داشتیم اما به دلیل محدودیت فضا، حدود 30 نفر حضور یافتند.

عطیه اویسی در زمینه قلاب بافی تزئینی یا ماندلا بافی و تریکو بافی فعالیت می کند. او که دانش آموخته رشته صنایع دستی است، اظهار کرد: به کارهای هنری علاقه مند بودم و از طریق فضای مجازی توانستم این هنر را به شکل کامل آموزش ببینم.

اویسی با اشاره به اینکه  با آزمون و خطای بسیاری، قلاب بافی تزئینی و تریکو بافی را یاد گرفتم، افزود: برخی از کارهای قلاب بافی تزئینی تا 2 هفته وقت لازم است تا به تولید برسد اما فروش کار بسیار سخت است چون قیمت مواد اولیه فوق العاده افزایش یافه است به همین دلیل تریکو بافی را یاد گرفتم که بازار فروش بهتری دارد.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه مردم اهمیت چندانی برای کارهای هنری دست باف قائل نیستند و اغلب، آثار ارزان را خریداری می کنند، گفت: چون کاموا که مواد اولیه قلاب بافی تزئینی است در دسترس همگان قرار دارد برای همین اهمیتی به این آثار نمی دهند و مهم نیست یک بافنده چه مدت زمان برای بافتم یک اثر صرف کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر کلاف کاموا افزایش قیمت دو و نیم برابری داشته است، ادامه داد: اغلب فعالان در زمینه  قلاب بافی، این کار را کنار گذاشته اند چون بافتنی های بی کیفیت چینی، بازار را پر کرده و بسیار ارزان در اختیار افراد است حال آن که هزینه کاموای یک ژاکت، 300 هزار تومان شده و البته دستمزد بافنده را هم باید به این قیمت اضافه کرد و این بازار مشتری ندارد.

اویسی خاطرنشان کرد: تولیداتم را از طریق شبکه های اجتماعی به فروش می رسانم و فضای نمایشگاهی و فروشگاهی فراهم نیست که بانوان کارآفرین بتوانند در آنجا حضور یافته و تولیدات خود را به فروش برسانند.



مریم رمضانی که در زمینه چرم طبیعی دست دوز فعالیت می کند، اظهار کرد: علاقه مند به کیف دوزی بودم و ابتدا با دسترسی به الگوی کیف، توانستم یک کیف تولید کنم.

وی با بیان اینکه در دوره های چرم دوزی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردم و کیف دوزی را یاد گرفتم، افزود: یک سال طول کشید تا به تولید برسم و آثارم را از طریق شبکه های اجتماعی در دسترس علاقه مندان قرار دادم.

رمضانی با اشاره به اینکه چرم طبیعی بسیار گران است، یادآور شد: بخشی از مردم علاقه مند به کار با کیفیت بوده و برخی هم به دنبال کار ارزان قیمت هستند.

نرجس بابایی هم از دیگر کارآفرینان در حوزه چرم دوزی است که اظهار کرد: نخستین بار که به چرم دوزی علاقه مند شدم کیف پولی را دیدم و می خواستم خودم بتوانم این مدل کیف را بدوزم، چرم طبیعی و ابزار ابتدایی را تهیه کرده و آن کیف را دوختم و سپس آموزش دیدم.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه حدود 2 سال است که در زمینه کیف دوزی با چرم به کار مشغولم، خاطرنشان کرد: آثارم را از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به فروش می رسانم و بازار فروش، بستگی به تبلیغاتی دارد که انجام می دهیم.

وی که دانش آموخته رشته نرم افزار است، افزود: اگرچه وضعیت اقتصادی جامعه، بر بازار فروش تاثیر گذاشته اما علاقه مندان با آثار دست دوز، همچنان مشتری هستند.

 رقیه محمدی که در زمینه تولید و فروش عسل فعالیت می کند درباره ورود خود به این زمینه شغلی، گفت: خانواده ام سال ها در زمینه تولید عسل فعال بودند و من در فکر ایجاد یک برند برای این تولید خانوادگی بودم.

وی هم مانند سایر کارآفرینان در این گردهمایی، تولیدات خود را از طریق شبکه های مجازی به فروش می رساند، تصریح کرد: اگر بتوانم فضایی برای فروش این تولیدات راه اندازی کنم افراد دیگری را هم می توان به کارگیری و شغل ایجاد کرد.

محمدی با اشاره به اینکه بازار فروش عسل، مدتی است که از رونق افتاده، یادآور شد: قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار، تعریفی ندارد، البته مشتری هایی دارم که به دنبال کیفیت بوده و مشتری دائمی هستند.

این کارآفرین که خود دانش آموخته رشته معماری است، ادامه داد: بانوان می توانند با استفاده از فرصت های مشاغل خانگی، علاوه بر اشتغال در کنار خانواده هم حضور داشته باشند.

* بانک اطلاعاتی از بانوان کارآفرین در زمینه های مختلف داریم

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری مازندران اظهار کرد: برگزاری گردهمایی بانوان کارآفرین در راستای حمایت از این افراد و مشاغلی است که در آن زمینه فعالیت می کنند و نیاز به مجوز خاصی هم ندارد.

سمیه قاسمی طوسی با اشاره به اینکه اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران به عنوان تسهیل گر، در برگزاری این گردهمایی، به برگزار کنندگان کمک کرد، افزود: بانک اطلاعاتی از بانوان کارآفرین در زمینه های مختلف داریم و این گردهمایی می تواند به تکمیل شدن بانک اطلاعاتی کمک کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه اداره کل شهری استانداری مازندران، شهرداری ها موظف هستند در مبادی ورودی و خروجی شهرها و یا پارک های پرتردد درون شهرها، بازارچه هایی ایجاد کنند، تصریح کرد: تا این افراد محصولات خود را در این بازارچه ها به فروش برسانند و خوداشتغالی گسترش یابد.

قاسمی با اشاره به اینکه جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند، داشتن آگاهی و اطلاعات است، ادامه داد: اکثر مشکلات حوزه بانوان، به دلیل ندانستن و مطلع نبودن است و برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف از برنامه های اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران برای جامعه هدف است.

وی در پایان گفت: اغلب افرادی که در این گردهمایی حضور یافته اند تولیدات خود را از طریق شبکه های مجازی به فروش می رسانند و برای نخستین بار است که در فضای نمایشگاهی حضور یافتند.