پنجشنبه 11 بهمن 1397-8:52

فرماندار سوادکوه:

روستاهای بالای 10 نفر برق‌دار شده اند

سعید یزدانی: قبل انقلاب فقط 7 درصد روستاهای بالای ده نفر دارای برق بودند که بعد انقلاب با رشد 93 درصدی، تمام روستاهای بالای ده نفر از نعمت برق برخوردار شدند. با افزایش تکنولوژی 7 درصد روستاها دارای انرژی نو شده و 217 روستا در دستور کار بهره مندی از انرژی نو قرار دارند. هم چنین قبل از انقلاب فقط یک روستا از گاز بهرمند بود و بعد از انقلاب  26 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: سعید یزدانی -فرماندار شهرستان سوادکوه- در همایش فجر فاطمه بیان کرد: یکی از مهم ترین رویکرد انقلاب اسلامی هویت بخشی به روستاها بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه  آهنگ رشد و توسعه در روستا سریعتر از شهرهاست  افزود: با توجه به تکنولوژی، فاصله‌ی بین روستا و شهر فقط یک فاصله جغرافیایی است و از نظر  تکنولوژی، زیرساخت ها و فرهنگ فاصله ای بین شهر و روستا وجود ندارد.

یزدانی روستاها را به عنوان پایگاه تربیت انسانی دینی تعریف کرد و اظهار کرد: اغلب وزرا، مدیران، وکلای مجلس و ورزشکاران برخاسته از روستاها هستند و در یکی از دوره های مجلس که قرار بود فراکسیون روستاییان شکل بگیرد از 290  نماینده مجلس 246 نفر ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه در توزیع خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمان پیشرفت چشمگیری داشتیم  گفت: در سال 1357 در کشور ما 1342 خانه بهداشت وجود داشت که این تعداد پس از انقلاب به 20 هزار خانه بهداشت افزایش یافت و رشد 95 درصدی را در حوزه بهداشت و درمان شاهد بودیم.

فرماندار شهرستان سوادکوه با بیان اینکه با کاهش مرگ و میرهای دست جمعی و ریشه کن شدن بیماری های واگیر دار، امید به زندگی بین روستاییان افزایش یافته است،  تاکید کرد: اگر برای هر خانه بهداشت 2 محور درنظر بگیریم 40 هزار نفر مراقبت بهداشتی در روستاها را بر عهده دارند.
 
این مسئول گفت: در حوزه راه روستایی آسفالت شده 5 هزار برابر شاخص رشد، راه آسفالت روستایی را بعد انقلاب شاهد بوده ایم. قبل انقلاب راه روستایی اسفالت 200 کیلومتر بوده اما در حال حاضر ما  10 هزار 700 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده داریم.

وی با اشاره به اینکه قبل انقلاب فقط 20 درصد روستاییان از آب آشامیدنی بهداشتی لوله کشی  بهره مند بودند ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی سلامت محور است و امروز در کشور صد در صد روستاها دارای آب شرب بهداشتی هستند.

یزدانی اظهار کرد: قبل انقلاب فقط 7 درصد روستاهای بالای ده نفر دارای برق بودند که بعد انقلاب با رشد 93 درصدی تمام روستاهای بالای ده نفر از نعمت برق برخوردار شدند. با افزایش تکنولوژی 7 درصد روستاها دارای انرژی نو شده و 217 روستا در دستور کار بهره مندی از انرژی نو قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط یک روستا از گاز بهرمند بود، ادامه داد: بعد از انقلاب  26 هزار روستا از نعمت گاز بهرمند شده اند و شهرستان سوادکوه با اینکه موقعیت جغرافیایی سختی دارد، برای گاز رسانی به روستاها هزینه های سنگینی پرداخت شده است تا روستاهایی مانند چرات، انند و لرزنک از گاز بهرمند شوند. تمام این اقدامات در جهت هویت بخشی و حفظ جایگاه روستاها بوده است.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه قبل انقلاب فقط 20 درصد روستاها تحت پوشش آموزش و پرورش بودند، افزود: امروز 95 درصد روستاها زیر ساخت آموزشی دارند و ساخت مدرسه های شبانه روزی در کشور با رشد 104 درصدی روبه رو بوده است.

 وی با اشاره به اینکه رشد فضای ورزشی بعد انقلاب 193  برابر شده و تخصیص وام هرساله به 200 هزار خانه روستایی در جهت مقاوم سازی خانه ها، تصریح کرد: از سال 84 تا کنون دو میلیون 800 خانه روستایی مقاوم سازی شده و تمام تلاش دولت جهت ایجاد رفاه حال روستاییان و برگشت جمعیت معکوس به روستاها بوده است.

یزدانی در پایان با تاکید براینکه بعد انقلاب با وسعت سرزمینی روبه رو نبوده ایم و رشد ساخت و ساز ها را نیز در پهنه روستایی داشتیم، گفت: در بحث تولیدات مواد غذایی 120 میلیون تن مواد غذایی در روستاها تولید می شود که نسبت به قبل از انقلاب که 17 میلیون 700 هزار تن بود رشد چشمگیری داشته است.