پنجشنبه 8 فروردين 1398-15:36

در تعطیلات نوروز امسال،

۲۰ درصد از گردشگران کشور وارد مازندران شدند

20  درصد گردشگران (7 میلیون از 34 میلیون گردشگر) وارد مازندران شده اند. از 28 اسفند سال 97 تا 6 فروردین امسال تعداد گردشگران مقیم در مازندران به 8 میلیون و 448 هزار و 115 نفر شب اقامت رسید.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران روز پنج شنبه با حضور دبیر این ستاد و مسئولان کمیته های مختلف تشکیل جلسه داد و دستگاه ها بنا بر شرح وظایف خود، به ارائه گزارش پرداختند. ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران از 27 اسفند در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز پنج شنبه در ستاد اجرایی سفر استان اظهار کرد: با همه فراز و نشیب هایی که در ایام نوروز در مازندران شاهد بودیم، سیل به سیر و سفر تبدیل شد و مازندران با فاصله بسیار زیاد استان نخست در تعداد گردشگران است

سیف الله فرزانه با بیان اینکه از 28 اسفند سال 97 تا 6 فروردین امسال تعداد گردشگران مقیم در مازندران به 8 میلیون و 448 هزار و 115 نفر شب اقامت رسید، افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه بازدید از جاذبه های فرهنگی و طبیعی در مازندران به 6 میلیون و 198 هزار نفر با 14 درصد رشد افزایش یافت، گفت: بازدیدهای نظارتی هم به 3 هزار و 690 مورد رسید و تذکر و اخطار به واحدهای گردشگری 115 مورد بود که نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش یافت.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران ادامه داد: با وجود مشکلات برف، باران، سیل و بسته بودن موزه ها و سایت موزه ها، با فعالیت 19 موزه میزان بازدید گردشگران از موزه ها به 94 هزار و 715 نفر افزایش یافت که از این میزان، 408 نفر گردشگر خارجی بودند.

کاهش 14.5 درصدی فوتی ها در ماموریت های اورژانس

مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران اظهار کرد: برای مقابله با خطرات احتمالی سیل، اکیپ های بهداشتی و درمانی در سراسر مازندران مستقر هستند و این فعالیت تا رفع نواقص ادامه دارد.

یحیی صالح طبری با بیان اینکه تاکنون به جز یک مورد آب آلوده در یکی از روستاها که مهار شد مشکل دیگری در مناطق سیل زده نداشتیم، افزود: مسائل بهداشتی تحت کنترل است و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

وی گفت: پس از حادثه سیل، تصور می کردیم آب های سطحی ممکن است آلوده شده باشند، اما گروه های بهداشتی در این زمینه به سرعت عمل کردند و مشکلی پیش نیامد.

صالح طبری با بیان اینکه تاکنون 4 هزار و 894 عملیات توسط اورژانس انجام شد که با 5.5 درصد کاهش مواجه بودیم، تصریح کرد: ماموریت تصادفی اورژانس با 18 نفر فوتی، 14.5 درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه فوتی سر صحنه نسبت به سال قبل 42 درصد کاهش داریم، ادامه داد: تعداد معاینات بیماران تصادفی هم 10 درصد کاهش یافته است.

رئیس اورژانس مازندران با بیان اینکه 20 پایگاه سلامت در ورودی شهرها داریم، گفت: چون 60 درصد تصادف ها در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد پویش 30/ 60 را برای کاهش تصادف راه اندازی کردیم و امیدواریم با ادامه این روند به کاهش میزان تصادف کمک کنیم.

کروکی همه تصادف ها توسط پلیس تنظیم می شود

معاون فرمانده نیروی انتظامی مازندران با بیان اینکه در ایام اجرای طرح نوروزی پلیس از 25 اسفند تاکنون 22 قرارگاه و 26 ایستگاه پلیس انتظامی در تفرجگاه ها و 47 ایستگاه پلیس راه و راهور ایجاد کردیم، افزود: با استفاده از دوربین در تجهیزات پلیس مازندران، ایجاد شد با 23 درصد کاهش تصادف فوتی مواجه بودیم.

یارعلی نیازی با بیان اینکه در 15 سال گذشته 28 هزار کشته در تصادفات رانندگی در کشور داشتیم، ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده اکنون این کشته ها به مرز 15 هزار نفر رسیده و امیدواریم این میزان به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: نقاط حادثه خیز همچنان تحت نظارت پلیس است و تقاضا داریم اصلاح هندسی توسط دستگاه ها انجام شود تا تصادفات کاهش یابد.

نیازی با اشاره به اینکه تصادف های خسارتی که کمتر از 7 میلیون و 300 هزار تومان باشد کروکی تنظیم نمی شود و باید به بیمه مراجعه کنند، ادامه داد: در زمان اجرای طرح نوروزی برای معطل نشدن گردشگران، پلیس سر صحنه کروکی تنظیم می کند و تحویل افراد می دهد تا در حداقل زمان به این مسائل رسیدگی شود.

تردد در همه محورهای شریانی مازندران جریان دارد

مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده ای مازندران گفت: در مازندران سال متفاوتی را شروع کردیم و در کنار میزبانی از گردشگران که رتبه نخست اسکان در کشور داریم با شرایط جوی و موقعیت خاص بارشی و وقوع سیل مواجه بودیم که با عملیات گسترده در محورهای مواصلاتی همزمان شد.

احمد محمد زاده با اشاره به اینکه با وجود شرایط جوی که در استان داریم همه محورهای استان باز بوده و تردد برقرار است، افزود: در محورهای روستایی به لحاظ اشباع خاک، باعث رانش شدید شد و در محورهای شریانی هم بالغ بر 300 رانش داشتیم که همه محورها بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه تا 8 صبح امروز با داشتن 5.6 درصد تردد کشور رتبه چهارم بعد از البرز، تهران و قزوین را داریم، تصریح کرد: ترددهای ما 21 میلیون مورد بوده که 19 میلیون تردد درون استانی و مابقی در محورهای مواصلاتی استان است و بیش از 217 هزار خودرو در مازندران اسکان داشتند.

مسئول کمیته حمل و نقل ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران با اشاره به اینکه بیش از 94 درصد از ترددها مربوط به خودروهای سواری است، ادامه داد: کندوان 11 درصد، چابکسر و رامسر 30 درصد، گلوگاه 21 درصد، هراز 17 درصد، فیروزکوه 19 درصد و کیاسر 2 درصد ترددهای مازندران را به خود اختصاص داده اند.

واحدهای بومگردی مازندران جای خالی ندارد

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری مازندران در این نشست اظهار کرد: سیل را در دشت و رانش را در جاده ها داشتیم و ورود گردشگران شرایط مدیریت بحران را بسیار سخت کرد اما با وجود همه این سختی ها، مازندران در رتبه نخست اقامت گردشگران قرار دارد.

علی شیرازی افزود: ورود گردشگران و مسافران به مرکز اقامتی و گردشگری و واحدهای بومگردی به گونه ای است که جای خالی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح را در استان شاهد هستیم، تصریح کرد: سهم هر دستگاه در بروز تصادف ارزیابی می شود و بر اساس سهم خود باید پاسخگو باشند و وزارت کشور در این زمینه مطالبه گری می کند و انتظار داریم دستگاه ها در این زمینه دقت کافی داشته باشند.



۲۰ درصد از گردشگران کشور وارد مازندران شدند

حسین منفردی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران با بیان این که ۲۰ درصد گردشگران (7 میلیون از 34 میلیون گردشگر) وارد مازندران شده اند، اظهار کرد: با وجود اینکه به دلیل سیل، میزان سفر به مناطق سیل زده باید کاهش یابد اما گردشگران در استان ما حضور یافته اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران با اشاره به اینکه در پدافند غیرعامل هدف ما استفاده از همه ظرفیت های استان در بخش های مختلف است و پدافند غیرعامل در گردشگری، نگاه آسیب شناسانه دارد، افزود: در این زمینه به زیرساخت ها می پردازیم تا میزان امنیت در جامعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در برنامه بلند مدت، مازندران دومین استان است که مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل را به پایان رسانده است، ادامه داد: این طرح به ابعاد متعدد از جمله گردشگری می پردازد و در سال 97 حدود 28 میلیارد تومان برای ایمن سازی زیرساخت ها هزینه کردیم و در این زمینه رتبه نخست به دست آوردیم.

منفرد با اشاره به اینکه 15.7 درصد از اعتبارات کشور در این زمینه به مازندران اختصاص یافت، یادآور شد: در طرح جامع پدافند، همه مناطق گردشگری استان را شناسایی کردیم و از نظر اهمیت طبقه بندی شدند و در شورای پدافند غیرعامل استان به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در کشور قبل از مازندران، استان کرمان این طرح را اجرا کرده بود، اظهار کرد: اجرای این طرح در مازندران مورد توجه سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه در اقدامات کوتاه مدت در تمام شهرستان ها، مکان اسکان اضطراری و موقت را شناسایی کردیم، افزود: اسکان اضطراری برای زمان حوادث و اسکان موقت برای حضور گردشگران است که از نظر رفاه و انتظامی بررسی می کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل نگاه پیشگیرانه دارد و جزو نخستین دستگاه هایی بودیم که در ساعت های اولیه وقوع سیل در مناطق سیل زده حضور یافتیم.
وی با بیان اینکه 29 اسفند همه کارشناسان اداره کل با رویکرد آسیب شناسانه وارد مناطق سیل زده شدند، افزود: این اقدام با هدف ارزیابی عملکرد دستگاه ها در خدمات رسانی و شناسایی ضعف های زیرساخت ها بود.

منفرد در پایان گفت: سیل یک میدان واقعی و عملی بود تا عکس العمل دستگاه ها و میزان هماهنگی بین بخشی را بسنجیم.