جمعه 10 خرداد 1398-18:34

معاون امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های استان مازندران:

محدودیتی برای حضور بانوان در جامعه نداریم

مرضیه فلاح کردآبادی: بانوان اگر بخواهند کار کنند تصور نمی کنم مانعی بر سر راه باشد. هر کسی در زندگی هدفی داشته باشد می تواند به آن دست یابد. برای بانوان هم موانعی وجود ندارد مگر اینکه وضعیت فعلی خود را دوست داشته باشند. اگرچه جذب دولتی محدود است اما بازار کارهای دیگری وجود دارد و بانوان می توانند ورود کنند. فضاهای خالی داریم که بانوان می توانند ورود کنند و من محدودیتی نمی بینم.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: مرضیه فلاح، متولد کردآباد سوادکوه، یکی از دو معاون اداره کل کتابخانه های مازندران است؛ معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران.

  او رزومه پروپیمانی دارد: كتابدار نمونه كشور(در زمان كتابداري در كتابخانه شهيدان مرادي شيرگاه)، مسئول كتابخانه نمونه كشور(٢ بار، بار اول مسئول كتابخانه شهيد كميل ايماني زيراب/ بار دوم مسئول كتابخانه شهيدان وطني قائمشهر)، رئيس اداره نمونه استان مازندران، مولف دو جلد کتاب، مشاورامور بانوان فرماندار قائم شهر/ و....

فلاح پیش از این رییس اداره کتابخانه های قائمشهر بود که توانست دوسال پياپي از اين شهرستان مقام نخست را در جشنواره روستا و عشاير دوستدار كتاب (با محوريت كتابخانه) كسب کند. او کمتر از 5 ماه است که به ساری و اداره کل کتابخانه های استان آمده و به عنوان معاون، در کنار دیگر بانوی این نهاد -آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه های مازندران-ایده های شان را در این اداره کل پیگیری می کنند.

  *تا جایی که فعالیت های شما را در این چند ساله پیگیر شدیم، همواره دنبال خلاقیت و کارهای نو هستید. یادم می آید سال گذشته برنامه ای را شب تیرماسیزده شو در قائم شهر برگزار کردید که نوآوری داشت.

تلاش کرده ام در برنامه هایم همواره ایده های نو را پیگیری کنم. به عنوان نمونه در همان جشن تیرما سیزده شو، به جای اینکه به لال، خوراکی بدهیم  کتاب هدیه دادیم. این طرح را در 2 روستای کلاگر محله و قادیکلای قائمشهر اجرا کردیم.
 
* طرح سفیر هم را هم اجرا کردید.

بله، طرح سفیر کتاب را برای نخستین بار در قائمشهر اجرا کردم. دانش آموزانی بودند که با عضویت در کتابخانه، کتاب هایی را مطالعه کرده و سپس به مدارس می رفتند و این کتاب ها را در مدرسه برای سایر دانش آموزان معرفی می کردند. پس از آن، دانش آموزانی که به کتابخانه مراجعه کرده و همان کتاب ها را درخواست می کردند به عضویت رایگان کتابخانه ها در می آمدند.
 
*و طرحی با محوریت جانبازان.

درست است. طرح دیگری که اجرا کردیم امانت کتاب به جانبازان بود. کتاب هایی را در چفیه می پیچیدیم و به منازل این افراد می بردیم، برخی از هزینه های این طرح را خیران تامین می کردند.
 
هر برنامه فرهنگی یا تخصصی که فکر می کردم قابلیت اجرا دارد با اداره کل و یا با نهاد کتابخانه ها نامه نگاری کرده و طرح را اجرا می کردم، برخی طرح های ما در گستره ملی هم اجرا شد.

2 سال متوالی در طرح روستایی و عشایری دوستدار کتاب شرکت کردیم، این طرح را در روستاهای قراخیل و قادیکلای بزرگ  قائمشهر اجرا کردیم که هر دو روستا به عنوان روستاهای دوستدار کتاب انتخاب شدند.

*در مورد همکاری های دوجانبه با زندان قائمشهر هم توضیح دهید

در زندان قائمشهر هم کتابخانه مشارکتی داشتیم و اکنون این کتابخانه ها در زندان های ساری، نور و قائمشهر فعال است. زندانیانی که کتابی مطالعه کرده و خلاصه نویسی می کردند از مرخصی 2 روزه برخوردار می شدند یا که کارت هدیه دریافت می کردند و در نماز جمعه هم از آنها قدردانی کردیم. این یک تفاهمنامه بین ما و زندان بود. نگاه من بر این است کتابخانه ها از نظر کارهای تخصصی و فنی یکسان سازی شوند.

*چه اندازه اهل پیگیری روزانه رسانه ها هستید؟

رسانه ها را خیلی دنبال می کنم و بروز هستم. هم رسانه های مکتوب و هم رسانه های مجازی و سایت ها.

*شما مشاور فرماندار قائمشهر بودید که البته آقای مهدی محمدی بازنشسته شدند. آن جا چه اقدام هایی داشتید؟

وقتی مشاور فرماندار قائمشهر بودم، توانستم از این ظرفیت استفاده کرده و برای برخی بانوان سرپرست خانوار شغل ایجاد کنم. آقای محمدی بسیار دغدغه اشتغال داشت و هر زمان مراجعه این چینی داشتیم، همکاری می کرد.

*البته کارهای شما در حوزه اشتغال بانوان با کار اداری شما متفاوت است.

پیگیری امور بانوان و رفع موانع معیشتی آن ها جزو دغدغه های من است. خودم را هیچوقت از کارهای انسان دوستانه دور نمی کنم.
 
*به عنوان یک بانوی موفق، فکر می کنید برای حضور مستمر و فعال زنان در حوزه های مختلف، موانعی وجود دارد؟

هیچ چیز غیر ممکن نیست و بانوان اگر بخواهند کار کنند تصور نمی کنم مانعی بر سر راه باشد. هر کسی در زندگی هدفی داشته باشد می تواند به آن دست یابد. برای بانوان هم موانعی وجود ندارد مگر اینکه وضعیت فعلی خود را دوست داشته باشند. اگرچه جذب دولتی محدود است اما بازار کارهای دیگری وجود دارد و بانوان می توانند ورود کنند. فضاهای خالی داریم که بانوان می توانند ورود کنند و من محدودیتی نمی بینم.

* با این همه دغدغه و فعالیت، اهل ورزش هستید؟

نائب رئیس هیات شنا بودم و اکنون هم نائب رئیس هیات گلف هستم. ورزش را خیلی دوست دارم، مدت کوتاهی داور فوتسال بودم و به شنا هم علاقه مندم، پیاده روی هم در برنامه ورزشی من قرار دارد.

* و حرف پایانی؟

سپاسگزارم از مدیرکل کتابخانه های مازندران که باور خاصی به حضور پررنگ بانوان توانمند در این نهاد دارند. امیدوارم در کنار هم بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را بهتر در جامعه، به خصوص بین کودکان و بانوان جا بیندازیم.