جمعه 10 خرداد 1398-21:10

عبدالله رضیان:

نامزد انتخابات مجلس می شوم/شریعت نژاد به جدایی غرب مازندران دامن می زند

نماینده قائمشهر: دو مالک تیم نساجی نمی توانند با هم کار کنند و یک نفر باید مالکیت را بر عهده گیرد. ما نمی توانیم در انتخاب مالکیت تیم، دخالت کنیم/ مخالف برگزاری میزگرد انتخاباتی نیستم اما نباید فضای تخریب در این نشست ها پیش آید. برخی بداخلاقی ها از هم اکنون شروع شده و من منتقد این فضا هستم/ در انتخابات این دوره هم کاندیدا هستم/ مخالف تشکیل وزارت بازرگانی بودم اما اکنون موافق هستم/ برخی نمایندگان ادعاهایی درباره صحبت کردن در صحن مجلس بیان می کنند که عوام فریبانه است، قرار نیست در هر موضوعی در مجلس صاحب نظر باشیم/شریعت نژاد به جدایی غرب مازندران دامن می زند، او دوست خوب من است اما در این مساله به او انتقاد دارم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: عصر امروز نشست خبری عبدالله رضیان -نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس- به صرف افطار در تالار نازگل قائمشهر برگزار شد. در  این نشست عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که در انتخابات پیش رو دوباره نامزد می شود. فرازهای مهم اظهارات رضیان به این شرح است:

-یکی از مشکلات جدی کشور، موضوع اشتغال است در شرایطی که در یک سال اخیر به وجود آمده این وضعیت سخت تر شده است. در گذشته هم نگرانی ما بحث اشتغال بود و تحریم های مجدد، فضای کسب و کار، اشتغال و تولید را با مشکلات دیگری مواجه کرد.

-قیمت ارز، تیغ ۲ لبه است. می تواند باعث رونق بخشی از تولید در کشور شده و بخشی دیگر را با دشواری مواجه کند.

-به دلیل کاهش قاچاق نساجی و منسوجات، شرایط تولید این کالا در کشور خوب بوده و می توان این صنعت را گسترش داد. موتور بشل ما از شرکت هایی بوده که در این شرایط، دچار مشکل شده است.

-۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور داریم که ۱۰ درصد آن در تولید و مابقی در دلالی فضای خودرو و سکه و امثال آن است، در نظر داریم نقدینگی سرگردان در استان را ساماندهی کنیم.

-تیمی مانند نساجی در سال ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد و رقابت در لیگ برتر با رقم جزیی نیست. ظرفیت کمک مالی در قائمشهر ۳۰۰ میلیون تومان است و نمی توانیم رقم های میلیاردی به نساجی داشته باشیم. در شرایط نبود منابع مالی ۱۱ میلیارد تومان برای ورزشگاه وطنی هزینه کردیم که بخشی از هزینه استان بود و باعث گلایه بخش های دیگری از استان شد. قرار است بعد از تعطیلات، نشستی با وزیر ورزش داشته باشیم و برای شروع فصل جدید اماده شویم. ۲ مالک تیم باید با هم کنار بیایند، تصور می کنم این ۲ نفر نمی توانند با هم کار کنند و یک نفر باید مالکیت را بر عهده گیرد. ما نمی توانیم در انتخاب مالکیت تیم، دخالت کنیم.

-روند رسیدگی به مناطق سیل زده، کند نیست. آزادسازی حریم رودخانه تلار از مسائلی بود که در سیل اخیر داشتیم، اقدامات خوبی در دست انجام است. در روستاهای سیمرغ ۱۳۸ واحد تخریبی داریم و سوادکوه ۲ آپارتمان تخریب شده و برخی واحدها آسیب دیده که تقریبا مشکل حل شده است، برخی واحدها در سیمرغ تا یک ماه آینده آماده می شود.دولت تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای خسارت های سیل اختصاص داده، کمک های بلاعوض پرداخت شده است. در جویبار در خسارت های سیل در بخش کشاورزی، ضعیف عمل شده و اعتبارات زیادی لحاظ نکردند.

-۸۴ میلیون در شهر و ۷۳ میلیون تومان به واحدها در روستاها داده شده است. قرار بود تا پایان تابستان، مسائل مربوط به سیل زدگان انجام شود که در حال کار هستیم.

-۱۸۰ نقطه رانشی در سوادکوه داشتیم. در شورمست کسانی وارد شدند که اهل سرمایه گذاری نبودند اما از تسهیلات برخوردار شدند.

مخالف طرح افزایش تعداد نمایندگان بودم، پیشنهاد بر این بود ۴۰ نماینده افزایش یابد، این مساله بار سنگین مالی داشت و در شرایط فعلی که مشکل اصلی کشور، مسائل دیگری است، افزایش تعداد نمایندگان اولویت نیست.

-طرح جایگزین کک سازی تصویب شده و طرح تولید فولاد اسفنجی هم جایگزین البرز مرکزی است که با ایمدرو به توافق رسیدیم.

مخالف برگزاری میزگرد انتخاباتی نیستم اما نباید فضای تخریب در این نشست ها پیش آید. برخی بداخلاقی ها از هم اکنون شروع شده و من منتقد این فضا هستم. در انتخابات این دوره هم کاندیدا می شوم.

-سعی کردیم وضعیت اشتغال نساجی ادامه یابد، صنعت نساجی بر مبنای تکنولوژی بوده و دیگر انسان محور نیست.‌ نیروی کار در این صنعت کاهش یافته، نگاه ما توسعه نساجی و نصب دستگاه هایی است که داریم.

-در موضوع کنترل قیمت ها چالشی با وزارت صمت داریم، وظیفه وزارت صمت این است که کالای تولید بازار را نرخ گذاری کند. این ضعف وجود دارد، اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی، برای کنترل قیمت است. بازرس ها انگیزه ای برای کار ندارند چون روزمزد یا قراردادی هستند. من مخالف تشکیل وزارت بازرگانی بودم اما اکنون موافق هستم که کسی را بیابیم‌ مسئولیت پذیر باشد. اولین کار مجلس بعد از تعطیلات، تشکیل وزارت بازرگانی است. به هم ریختگی بازار متولی ندارد. معاونت بازرگانی را قبول ندارم.

-وظیفه ما در سال رونق تولید، توسعه استان است. طرح توسعه ای جایگزین طرح های قبلی نیست در راستای توسعه واحد است. در فضای فعلی تولید باید از کسانی بهره ببریم که از توانمندی برخوردار هستند. توسعه زیرساخت های آب مربوط به بخش کشاورزی است، در حوزه خدمات گردشگری هم طرح های خوبی در دست انجام است. تولید فقط بخش صنعت نیست، کشاورزی و گردشگری را هم پیگیری می کنیم.

-واقعیت این است به رسانه احترام می گذارم ما نتوانستیم رسانه را خوب مدیریت و کمک کنیم و این فضا به وجود آمد که رسانه برای کسب درآمد، اقدامات دیگری انجام دهد. مشکل، فضای موجود در کشور است و به ما مدیران بر می گردد، در عملکرد رسانه نقدی وجود ندارد.

 در شرایط سخت اقتصادی امروز، ممکن است ۱۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشته باشیم بخش خصوصی به خوبی وارد شده است.

-در طول دوران نمایندگی، کم فروشی نکردیم و سعی کردیم آنچه در توان داریم انجام دهیم.

-کار اجرایی وظیفه دولت است و مجلس وظیفه نظارت دارد، در مساله سهمیه بندی بنزین از سوی دولت، مجلس مانع این کار شد.

-ما در شرایط طبیعی نیستیم، تصور درستی نیست که همه مشکلات کشور را مجلس رفع کند، در اندازه توان مجلس ورود می کنیم.

-برخی نمایندگان ادعاهایی درباره صحبت کردن در صحن مجلس بیان می کنند که عوام فریبانه است، قرار نیست در هر موضوعی در مجلس صاحب نظر باشیم. مجلس، دستور جلسه دارد، قاضی پور در هر موضوعی اظهار نظر می کند و پیشنهادهای او و حدود ۱۰ نفر دیگر هیچوقت رای نمی آورد چون کارشناسی نیست، پیشنهاد دادیم رادیو در مجلس قطع شود چون برخی نمایندگان فقط می خواهند صدای آنها از رادیو شنیده شود. این طور نیست که هر کسی هر حرفی را در مجلس بزند، اگر کسی زیاد حرف می زند دلیل بر پر کار بودن او نیست بلکه تصور می کنند شخص پر گویی است، رییس جلسه اجازه نمی دهد کسی خارج از دستور حرف بزند.

-این گونه نیست نماینده ها اصلا در عزل و نصب مدیران دخالت نداشته باشند، در مورد تغییر فرماندار قائمشهر، اطلاع نداشتم و در این زمینه با استاندار صحبت کردم. توافق من و استاندار این بود در تصمیم‌گیری ها دخالت نداشته باشم اما برای انتصاب فرد جدید که می توانم نظر دهم. نسبت به برخی رفتارها نقد داشتم، استاندار دوست من است و برخی نوشته اند رضبان پای استاندار را درآورده است، در حالی که ما رفیق هستیم چرا باید چنین کاری کنم. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از نماینده می خواهند و در نهایت می گویند نماینده هیچ کاری نکرده است.

-برای کار دیگر افراد با استاندار دیدار می کنم و هیچوقت برای نزدیکان خودم کاری نخواستم. تصمیم خود استاندار است و من دخالتی نداشتم.

-تاکنون به هیچ مدیری نگفتم که یک مسئول را از کار برکنار کند. ۲ نماینده بودن آفت ها و چالش هایی دارد و اگر گاهی ورود کردم به این دلیل است.

-از مشکلات استان های شمالی بحث پسماند است، قائمشهر با مشکل جدی در این زمینه مواجه بوده و تلار مورد آسیب قرار می‌گیرد، در سوادکوه هم به جنگل آسیب وارد می شود.

-مجلس در بودجه سال ۹۸  برای واردات صنایع آلاینده رقمی تا هزار میلیارد تومان تصویب کرده و ۶۰ درصد منابع مربوط به استان های شمالی است. بخش خصوصی نیازمند توان مالی است تا در بحث پسماند ورود کند.

-تغییر شهردار، حق شورای شهر است و من نمی توانم دخالت کنم، با من هم صحبت کردند سعی کردم دخالت جدی نداشته باشم. قائمشهر در این تلاطمات مدیریت شهری در وضعیت سهمگینی قرار گرفته است.

-صورت مساله انتقال آب خزر پاک شده و به دنبال این مساله نیستند. در این مساله باید بحث کارشناسی داشته باشیم. می توان مشکل آب سمنان را با سدسازی در شمال، رفع کرد، رییس جمهوری این مساله را پیگیری کند.

-شریعت نژاد به جدایی غرب مازندران دامن می زند، دوست خوب من است اما در این مساله به او انتقاد دارم.

-تا آخر تیرماه ۵ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به سالن ورزشی جویبار اختصاص می یابد.