چهارشنبه 29 خرداد 1398-0:28

عصر سه شنبه در پل سفید؛

تجلیل از بانوی حامی حیات وحش در سوادکوه/ تقاضای اشد مجازات برای ضاربان توله خرس

 یکی از مجرمان بومی و سوادکوهی و آن دیگری غیربومی بود، ولی حضور بانوی سوادکوهی و اطلاع رسانی به موقع او نشان داد که نگرش مردم سوادکوه حفاظت از محیط زیست است/ شدید ترین برخورد قانونی با عاملان این جرم خواهد شد.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حلیمه خادمی: «ته ره خدا نزنین... حاجی نزن... حیوان گناه دارنه...» این جمله های مازندرانی در یک ویدئو، چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می چرخد. صاحب این صدا بانو شبنم فتاحی است که ضاربیان توله خرس بی گناه را از کشتن حیوان برحذر می دارد. ماجرا شنبه همین هفته در« سکن» روستای «دراسله» زیراب روی داد و خانم شبنم فتاحی از این عمل غیرانسانی فیلم گرفت و به دست فعالان محیط زیستی رساند.

فتاحی به مازندنومه می گوید: «با خاله هایم برای گردش به بیرون محل رفته بودیم . ناگهان  دیدم چیزی از بالای تپه به پایین پرت شده. اول گمان بردم انسانی از بالای صخره پرت شده. کمی که نزدیک شدم متوجه شدم دو نفر در حال ضرب و شتم توله خرسی هستند که از بالای صخره به پایین سقوط کرده بود.»

این بانوی سوادکوهی علت کار ضاربان توله خرس را نا آگاهی  و نداشتن فرهنگ لازم این افراد در زمان مواجه شدن با حیوانات وحشی دانست و گفت: ضاربان نمی دانستند که با حیوان وحشی چگونه برخورد کنند و با چوب کتکش زدند. من خواهش کردم رهایش کنند. حیوان زخمی هم بود. تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود که فیلم بگیرم و با یکی از فعالان زیست محیطی تماس گرفتم تا توله خرس را نجات دهند.

با انتشار ویدئوی ضبط شده توسط خانم فتاحی که به خاطر آن عصر سه شنبه 28 خردادماه، به میزبانی اداره کل محیط زیست مازندران در محل فرمانداری سوادکوه تجلیل شد، فعالان محیط زیست و هنرمندان و اهالی رسانه و حتی مردم عادی، مجازات عاملان کشته شدن توله خرس را خواستار شدند و دادستانی سوادکوه هم پرونده ضاربان را به جریان انداخت.

پس از این واقعه برخی ناآگاهان در شبکه های اجتماعی، با الفاظی توهین آمیز مردم سوادکوه را خطاب قرار دادند که جای شگفتی دارد! سوادکوهی ها بارها ثابت کردند که حافظ منابع طبیعی و حیات وحش هستند و همین خانم فتاحی و فعالان محیط زیستی که آن روز به کمک توله خرس آمدند، همگی سوادکوهی اند.



* شدید ترین برخورد قانونی با عاملان این جرم خواهد شد

ابراهیم فلاحی -رئیس محیط زیست شهرستان سوادکوه- در مراسم تجلیل از خانم فتاحی و فعالان محیط زیستی که به کمک توله خرس آمدند، با بیان اینکه ضرب و شتم، خرس احساسات مردم را جریحه دار کرد، گفت: شهرستان سوادکوه در مقایسه با کل استان دارای یک طبیعت بکر است که این طبیعت غنی از حفاظت مردم سوادکوه نسبت به طبیعت خبر می دهد.

او ضمن قدردانی از خانم فتاحی که به موقع ماموران محیط زیست را در جریان قرار داد، ادامه داد: شدید ترین برخورد قانونی با عاملان این جرم خواهد شد. اداره محیط زیست تنها نیست و مردم پشتیبان و حافظان طبیعت هستند.

فلاحی تاکید کرد: یکی از مجرمان بومی  وسوادکوهی و آن دیگری غیربومی بود، ولی حضور بانوی سوادکوهی و اطلاع رسانی به موقع او نشان داد که نگرش مردم سوادکوه حفاظت از محیط زیست است.



* خواهان اشد مجازات مجرمان هستیم

حسینعلی ابراهیمی -مدیر کل محیط زیست مازندران- در مراسم قدردانی از خانم شبنم فتاحی، ضمن تشکر از او و دو فعال محیط زیستی منطقه –آقایان باوند و حمزه نژاد- گفت:کسانی که قصد تخلف در حوزه محیط زیست را دارند عبرت گرفته و دانستند که مردم آگاه  و هوشیار هستند. خانم فتاحی مصداق تحقق شعار 80 میلیون محیط بان در سازمان محیط زیست است.

مدیرکل  محیط زیست مازندران ادامه داد: این جرم در آموزه های دینی و اخلاقی ما جایگاهی ندارد و در دستگاه قضایی حساسیت لازم برای رسیدگی به این جرم وجود دارد و ما خواهان اشد مجازات مجرمان هستیم.

وی تصریح کرد: این دو ضارب نماینده مردم سوادکوه و مازندران نیستند و ما افرادی در شهرستان سوادکوه داریم که خواهان ایجاد منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع در شهرستان بوده اند، موضوعی که در کمتر جایی مشاهده می‌کنیم.

* رفتار و گفتار خانم فتاحی مصداق واقعی نهی از منکر در حوزه محیط زیست بود

حسین منفرد -مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران- نیز  با اشاره به پخش کلیپ سنگ پرانی چند نفر به سمت توله خرس که در همان کلیپ صدای خانمی که با التماس خواهش می کرد این عمل زشت را انجام ندهند، ادامه داد: هر انسان منصفی از دیدن کلیپ حمله به توله خرس ناراحت شد، اما رفتار و گفتار خانم فتاحی مصداق واقعی نهی از منکر در حوزه محیط زیست بود و از ایشان و تمام کسانی که در این اتفاق دست به دست هم دادند تا از محیط زیست حمایت کنند، تشکر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باور ما بر این است که هرگز با یک اقدام کوچک، کل خدمات و فرهنگ یک منطقه زیر سوال نمی رود و سوادکوه موقعیت فوق العاده ای نظیر جنگل و زیستگاه جانوری دارد و تمام مردم در حفظ آن باید کوشا باشند.

منفرد تصریح کرد: یکی از وظایف پدافند غیر عامل، حفظ و حراست از سرمایه  ملی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست است.



* باید فتاحی ها در جامعه افزایش یابند

سعید یزدانی -فرماندار سوادکوه- با بیان اینکه این اتفاق نه اولین  و نه آخرین اتفاق بد طبیعت بوده، ادامه داد: آنچه باید محصول این نشست ها باشد این است که دوست داشتن طبیعت و حفظ محیط زیست باید در درون مردم نهادینه شود. وجود حیوانات در طبیعت و در کنار انسان ها تعادل و مهندسی طبیعت را انجام می دهد.

نماینده عالی دولت در شهرستان سوادکوه با اشاره به اقدامات نابخردانه انجام شده که تعادل زیست محیطی را به هم زده، تصریح کرد: بسیاری از بیماری های محصول صنعت و به هم ریختگی زیست محیطی است.

یزدانی با تاکید بر اینکه باید فتاحی ها در جامعه افزایش یابند،  ادامه داد: بدون دوربین و بدون مامور اگر حافظ محیط زیست باشیم، این این باور و فرهنگ اجتماعی در بین مردم نهادینه می شود.

فرماندار سوادکوه اظهار داشت: این سرزمین کلکسیون طبیعت و محیط زیست است و در این سرزمین همواره زندگی مسالمت آمیز بین مردم و حیوانات وجود داشته است. بسیاری از حیوانات در کنار این مردم بوده اند و از سفره آن ها ارتزاق کرده، در گرما و سرما به مردم پناه آوردند.