شنبه 5 مرداد 1398-18:21

نماینده قائم‌شهر در مجلس:

ظرفیت تولید خودرو به ظرفیت سال ۹۶ رسیده است

عبدالله رضیان: ظرفیت تولید خودرو به ظرفیت سال ۹۶ رسیده و تحریم نتوانسته در این بخش، مشکلی برای ما ایجاد کند/ فلات مرکزی، ظرفیت استفاده از صنایع آب‌بر را ندارد.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: علیرضا فرجی -نائب رییس خانه صنعت و معدن مازندران- در مراسم بزرگداشت هفته صنعت و معدن و قدردانی از واحدهای نمونه که امروز در ساری برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم خانه صنعت و معدن با بضاعتی که دارد بتواند خواسته‌های فعالان حوزه رسانه را برآورده کند.

نائب رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست گفت: به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و نظارت ناکافی، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمدهای نامشروع است.

لطیفی افزود: این در حالی است که کسب درآمد حلال از طریق تولید، بسیار کمتر از این میزان است.

* فلات مرکزی، ظرفیت استفاده از صنایع آب‌بر را ندارد،

هم چنین نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: امروز ظرفیت تولید خودرو به ظرفیت سال ۹۶ رسیده و تحریم نتوانسته در این بخش، مشکلی برای ما ایجاد کند.

عبدالله رضیان ادامه داد: تولید خودرو به شکل جدی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکل تامین نقدینگی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، یادآور شد: توقعات تولیدکنندگان از مجلس، خواسته‌های به حقی است و مجلس سعی دارد در کنار تولیدکنندگان باشد.

رضیان اظهار کرد: از مشکلات جدی ما در تولید، بالا بودن قیمت پول است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در کشور است که ۱۰ درصد آن در بخش تولید و اغلب در بخش دلالی است، ادامه داد: میانگین حجم نقدینگی که در دنیا صرف صنعت می‌شود ۴۰ درصد است.

رضیان با بیان اینکه فلات مرکزی، ظرفیت استفاده از صنایع آب‌بر را ندارد، گفت: در استراتژی توسعه صنعتی، به درستی عمل نشده و این صنایع می‌توانست در مناطق شمالی و دارای آب، مستقر شود.

این نماینده خاطرنشان کرد: موانع تولید در صورتی برطرف می‌شود که بسیاری از امور به بخش خصوصی واگذار شود و به فعالان این حوزه اعتماد کنیم تا قفل تولید، برطرف شود.

*سیستم مدیریتی نیازمند تغییر است

قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: اگر قرار است با رویه سابق، با مسائل امروز مواجه شویم نتیجه‌اش همان می‌شود که در گذشته به آن رسیدیم.

آرمان خالقی با بیان اینکه در زمینه رفع موانع تولید، نیازمند تغییر نگاه هستیم، افزود: اگر به این فهم رسیدیم که به مسائل حوزه صنعت و معدن، رسیدگی کنیم از این مرحله عبور خواهیم کرد.

وی گفت: سیستم مدیریتی نیازمند تغییر است.

*بخش خصوصی برای صادرات آماده است

رییس اتاق بازرگانی مازندران در این مراسم اظهار کرد: از جدی‌ترین مشکلات حوزه صنعت، قانون‌های دست و پا گیری است که اگرچه نسبت به گذشته کمتر شده، بخش صنعت همچنان زمین‌گیر است.

عبدالله مهاجر ادامه داد: یکی از دیگر مشکلات، قیمت ارز است، چون قیمت‌های متغیر در حوزه ارزی، همچنان برای بخش تولید مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: دولت باید قیمت واحد ارزی را به شکلی در نظر گیرد که تولیدکننده بداند با چه قیمتی باید تولید کند و با چه قیمتی محصول خود را به فروش برساند.

مهاجر با بیان اینکه بخش خصوصی برای صادرات آماده است، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده ما نیست.

*مدیریت کشور نیازمند لایه‌برداری است

رییس خانه صنعت و معدن مازندران در سخنانی گفت: قانون نظام بانکی از سال ۶۲ در حال اجرا است و به روز رسانی نشده است.

رضوی اظهار کرد: انطباق سیستم‌بانکی ما با سیستم بانکی دنیا حداقل پنج سال زمان لازم دارد.

وی افزود: فساد به شدت فراگیر، ربطی به دیگر کشورها ندارد و باید از درون، جلوی این مفاسد را بگیریم.

رضوی با بیان اینکه دوران کتمان مسائل، گذشته است، یادآور شد: چنانچه مسائل از سوی دست‌اندرکاران به صورت شفاف به مردم‌ گفته نشود اخبار به شکل دیگری از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی گفت: مدیریت کشور نیازمند لایه‌برداری است.

رضوی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ارز باید تک نرخی شود، دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند چراکه به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی ادامه داد: با دلار ۴۲۰۰ تومانی، کالای ارزان دز اختیار مردم قرار نگرفته است.

رییس خانه صنعت و معدن مازندران با تاکید بر ضرورت تعیین و تکلیف واحدهای تملیکی از سوی بانک‌ها، تصریح کرد: این واحدها در حال نابودی است.

*73 واحد از واحدهای تملیک شده رفع مشکل شدند

معاون اقتصادی استاندار مازندران گفت: حدود ۷۳ واحد از واحدهای تملیک شده رفع مشکل شدند و ۴۰ واحد راکد به مدار تولید برگشتند.

حسن خیریانپور یادآور شد: در حوزه مسائل اقتصادی هفت شاخص به فرمانداران اعلام کردیم که مبنای ارزیابی فرمانداران است.

* مشکلات بانک‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها است

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت گفت: ۹۷ سال سخت برای تولید و اقتصاد کشور بود.

سعید زرندی اظهار کرد: اقتصاد ایران محبور است اقتصاد بدون نفت را تجربه و به این سمت حرکت کند.

وی ادامه داد: صادرات به کشورهای همسایه را امسال پیگیری کردیم.

زرندی با بیان اینکه ۱۵ کشور اطراف ایران هستند، تصریح کرد: تنها ۲ درصد از مجموعه واردات این کشورها را ما انجام می‌دهیم و اگر این ۲ درصد به چهار درصد افزایش یابد تحول شگرفی در این حوزه اتفاق می‌افتد.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات بانک‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها است، خاطرنشان کرد: باید تغییر نگاه اتفاق افتد تا رونق به وجود آید.

وی با بیان اینکه با افت سرمایه‌گذاری در کشور مواجه هستیم، گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بزرگ‌مردمی در کشور شکل نگرفته است.

گفتنی است در این برنامه ۴۰ واحد صنعتی و معدنی قدردانی شدند