يکشنبه 8 مهر 1386-0:0

احزاب لرزان

 يدالله طاهرنژادگفت:حمايت كنندگان مالي احزاب امروز احساس امنيت نمي‌كنند.


يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: يكي از دلايل عمده نبود شفافيت هزينه‌هاي انتخاباتي احزاب اين است كه پس از انتخابات اين كار منجر به تسويه حساب‌هاي ويرانگر مي‌شود.

يدالله طاهرنژاد خاطرنشان كرد: اگر اين اتفاق نيفتد كساني كه به احزاب علاقه مندند و مي‌خواهند به آن‌ها كمك كنند، خيلي روشن و شفاف ميزان كمك مالي خود رااعلام مي‌كنند و حتي اگر حزب متبوع آن‌ها پيروز هم نشد، براي‌شان عارضه منفي ايجاد نمي‌شود.

نماينده سابق مردم چالوس در مجلس شفافيت را در كشورهاي توسعه يافته يكي از مولفه‌هاي توسعه يافتگي عنوان كرد و افزود: در كشور ما طبيعتا در هر عرصه‌اي از جمله انتخابات اگر شفاف‌سازي شود به تقويت مولفه‌هاي توسعه يافتگي كمك شده است.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با اظهار اميدواري از اين‌كه " احزاب نه تنها در بخش هزينه‌ها، بلكه در ساير بخش‌ها مواضع خود را قبل از هر انتخاباتي روشن و شفاف براي مردم اعلام كنند" افزود: اگر چنين شود مردم با ديد باز و شناخت كافي انتخاب و بعد هم محصول انتخاب را تجربه مي‌كنند.

طاهرنژاد با اعتقاد بر اين‌كه " لرزان بودن جايگاه احزاب در كشور ما از دلايل عمده‌اي است كه تاكنون در زمينه‌هاي مذكور شفاف‌سازي صورت نگرفته است" افزود: در كشور ما احزاب تحت فشارهاي متعدد و مختلفي چه به لحاظ تبليغاتي و چه به لحاظ مقرراتي قرار مي‌گيرند؛ لذا حقيقتا زمينه و انگيزه‌اي براي اين‌كه شفاف‌سازي كنند، ندارند.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه " پيش‌فرض اين مساله اين است كه احزاب جايگاه محكم قانوني پيدا كنند و هواداران گسترده‌يي داشته باشند" ادامه داد: زماني كه احزاب با عبور از گردنه‌هاي نفس‌گير تنها مي‌توانند يك قافله محدودي را به سرمنزل مقصود برسانند و هميشه با مشكلات مالي عديده دست و پنجه نرم مي‌كنند، اين مساله روي توانايي‌هاي ذاتي‌شان نيز تاثيرمي‌گذارد و چطور مي‌توانند هزينه هاي خود را شفاف كنند.

طاهرنژاد با اعتقاد به اين‌كه " حمايت كنندگان مالي احزاب امروز احساس امنيت نمي‌كنند" ادامه داد: دليل اين مساله اين است كه اگر حزبي كه مورد حمايت آن‌هاست در انتخابات شكست بخورد و رقيبش پيروز شود و به عنوان مثال دولتي تشكيل شود مطمئنا براي آن‌ها مشكل ايجاد مي‌شود. لذا هم كساني كه كمك مالي مي‌كنند و هم احزابي كه كمك مي‌گيرند، مجبورند كه اين افرادرا به نوعي استتار كنند تا بعدا مورد بغض واقع نشوند.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين حزب در انتخابات آتي حاضر است منابع مالي خود را شفاف سازي كند گفت: حزب كارگزاران امروز يكي از شفاف‌ترين احزاب است؛ چراكه نه در دولت حضور دارد و نه منابع غيرمحسوسي در اختيارش هست. لذا چون درآمد اين حزب شفاف است هزينه‌هايش نيز مي‌تواند شفاف شود.(isna)