دوشنبه 14 آبان 1386-0:0

همه راه ها به ساري ختم مي شود!

گزارشي از تحركات مربوط به‌انتقال نمايشگاه بين‌المللي از قائم شهربه ساري.


برخي مسوولان شهرستان قائمشهربا انتقاد از تحركاتي كه براي‌انتقال نمايشگاه بين‌المللي مازندران از اين شهر به ديگر شهر استان صورت مي‌گيرد ، چنين اقدامهاي مسوولان استان را غيرمجاز و خلاف قانون دانستند. 


 اين انتقادات در پي اظهارات برخي ازمقامات استان در مورد چنين انتقالي مطرح مي‌شود.


از جمله اين تحركات سخنان رييس سازمان بازرگاني مازندران در نشستي با اعضاي خانه صنعت و معدن استان است كه هفته گذشته انجام شد و"قنبرعلي رهي" با صراحت از اين انتقال صحبت كرد و گفت : به‌رغم گذشت ‪ ۱۰‬سال از فعاليت ناقص در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي استان در قائمشهر به دليل عدم رعايت استانداردهاي لازم در اين مكان ، ساخت نمايشگاه جديد بين‌المللي در ساري مصوب شده است.


"رهي" تصريح كرد : تغيير محل نمايشگاه بين‌المللي از قائمشهر به ساري مصوب كارگروه صنعت و معدن مازندران در استانداري است.


آنچه كه ضعف مديريت نمايشگاهي در فراهم آوردن زير ساختهاي مورد نياز براي يك مجموعه بين‌المللي عنوان مي‌شود سبب شده است تا از چندي پيش زمزمه‌ها و اقداماتي از سوي مسوولان ارشد استاني براي تغيير مكان اين نمايشگاه صورت بپذيرد.


به نظر مي‌رسد ، سرانجام پس از تذكرات مكرر مسوولان ارشد استانداري مازندران به دليل عدم رعايت مفاد براي ايجاد نمايشگاه از سوي سرمايه‌گذار ،تغييرمكان نمايشگاه دائمي مازندران از قائمشهر به ساري مصوب شده است.


 كلنگ احداث نمايشگاه بين‌المللي استان مازندران درسال ‪ ۱۳۷۸‬با حضور وزير وقت بازرگاني در قائمشهر به زمين زده شد.
مجوز ساخت نمايشگاه بين‌المللي در هر استان توسط وزارت بازرگاني صادر و در هر استان مجوز تنها ساخت يك نمايشگاه بين‌المللي داده مي‌شود.


در مازندران اين مجوز تنها به شهرستان قائمشهر داده شد.
دراين حال امام جمعه قائمشهر از تصميم مسوولان استان در انتقال نمايشگاه بين‌المللي مازندران از قائمشهر انتقاد كرد و گفت : انتقال اين مجموعه نوعي توهين به افكار عمومي است.


حجت‌الاسلام والمسلمين "علي معلمي" افزود :
‪ ۱۰‬سال قبل كلنگ احداث اين مجموعه با مجوز وزارت بازرگاني و با حضور وزير وقت به زمين زده و عمليات ساخت آن آغاز شد.


وي با طرح اين سوال كه چطور ممكن است طرحي با عنوان نمايشگاه بين‌المللي با مجوز وزارتخانه مربوطه و با حضور وزير كلنگ زني شود و پس از راه‌اندازي تصميم به انتقال آن به شهر ديگري گرفته شود؟


نماينده مردم مازندران درمجلس خبرگان به ضعف شركت متولي و مديريت اين نمايشگاه اشاره و تصريح كرد : به دليل ضعف در مديريت نمايشگاه و عدم توانايي در انجام تعهدات بايد اين مديريت خلع ، نه اينكه به اين بهانه نمايشگاه انتقال داده شود.


وي خاطر نشان كرد : راه اندازي نمايشگاه بين‌المللي ديگري در فاصله‌اي كمتر از ‪ ۳۰‬كيلومتري نمايشگاه فعلي عملا حذف نمايشگاه بين‌المللي قائمشهر است.


حجت‌الاسلام والمسلمين "معلمي" گفت : هر يك از مقامات سياسي و مذهبي كه در قضيه انتقال نمايشگاه دخيل هستند بايد بدانند با توجه به سمتشان تنها متعلق به يك شهرستان محل زندگيشان نيستند.


نماينده مردم قائمشهر ، سوادكوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي نيز از مخالفت وزارت بازرگاني به صورت كتبي با انتقال اين نمايشگاه از قائمشهر به شهر ديگر خبر داد.


"ولي الله رعيت" افزود : مرجع صدور مجوز ايجاد نمايشگاه بين‌المللي در استانها وزارت بازرگاني است.
وي ادامه داد : نمايشگاه فعلي قائمشهر از اين مجوز برخوردار است و بر اين اساس ، هرگونه تصميم انتقال ، برخلاف تصميم مرجع صادركننده مجوز ، غير قانوني است.


رييس شوراي شهر قائمشهر گفت: متاسفانه در گوشه وكنار، برخي‌ها با بيان مسايلي ، مردم و مسوولان شهرستان قائمشهر را در حالت نگراني قرار مي‌دهند.


"كميل گران اوريمي" با تاكيد براينكه از نظر قانوني مركزيت نمايشگاه بين‌المللي استان مازندران در قائمشهر است افزود : اين موضوع مصوبه دولت است و كسي نمي‌تواند بر خلاف مصوبه دولت گام بردارد.


وي به نگاه و تاكيد مقام معظم رهبري بر اجراي صحيح اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي و سپردن امور به بخش خصوصي اشاره كرد و گفت : با توجه به اين تاكيدات مقام معظم رهبري و نگاه دولت نهم برخي از مسوولان بيش از حد اختيارات خودشان سعي در اعمال نظرات خود به سرمايه گذار بخش خصوصي هستند.
"گران‌اوريمي" خاطر نشان كرد : اگر مسوولان استاني مشكل نمايشگاه قائمشهر را در سرمايه گذار آن مي‌دانند، مي‌توان با معرفي سرمايه گذار جديدي اين مشكل را رفع كرد.


وي با ابراز تاسف از عدم برگزاري نشست از سوي مديران استان با مسوولان شهرستان قائمشهر افزود : اگر مديران استان منافع شهرستان نيز براي آنها اهميت دارد چرا هنوز حاضر به انجام نشست بامسوولان شهرستان قائمشهر نشدند؟ "گران اوريمي" ميزان تسهيلات دريافت شده از سوي سرمايه گذار را تاكنون يك ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال عنوان كرد و افزود: متاسفانه به دليل بروز برخي اختلافات ميان سرمايه گذار و مسوولان بخشي ديگر از تسهيلات مربوط به اين نمايشگاه تاكنون پرداخت نشده است.


وي با طرح سوالي از رييس سازمان بازرگاني مازندران گفت : آن كساني كه امروز براي سرمايه‌گذاري در ساري اعلام آمادگي مي‌كنند و همنوا با مسوولان استاني اعلام مي‌كنند مكان فعلي قائمشهر استاندارد نيست ، مگر اولين سرمايه گذاران مكان فعلي در قائمشهر نبودند.


رييس شوراي شهر قائمشهر با بيان اينكه كساني كه دست اندركار كنوني اتاق بازرگاني استان هستند سرمايه گذار قبلي مكان فعلي نمايشگاه بين‌المللي استان در قائمشهر بودند ، گفت : با انجام پيگيريهاي قانوني و خارج كردن نمايشگاه قائمشهر از دست آنان اكنون اصرار به انتقال و سرمايه‌گذاري در ساري را دارند.


"گران اوريمي" وجود جاده مواصلاتي ، وجود راه آهن ، نزديك بودن به هتل و چشم انداز مناسب را از مهمترين مزاياي مكان فعلي نمايشگاه بين‌المللي در قائمشهر دانست و تصريح كرد:مكان موجود در ساري هيچ يك از مزاياي مكان فعلي در قائمشهر را ندارد و حتي تغيير كاربري زمين آن نيز صورت نگرفته است.


وي با انتقاد از پيشنهاد اخير رييس سازمان بازرگاني استان به خانه صنعت و معدن مازندران براي سرمايه‌گذاري در ساري گفت : اين رييس با كدام مجوز و قانوني پيشنهاد سرمايه‌گذاري به خانه صنعت و معدن را مي‌دهد.
"گران اوريمي" ادامه داد : براي مكان فعلي نمايشگاه در شهرستان قائمشهر سرمايه‌گذاري زيادي صورت گرفته است.


 مدير شركت نمايشگاههاي بين‌المللي استان مازندران در گفت وگو با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي در قائمشهر گفت : در مقاطع مختلف براي ايجاد نمايشگاه بين‌المللي مازندران گزينه‌هاي متعددي براي اين منظور مطرح شده بود.


"سيدرضا حسيني" افزود : در آن زمان از ميان تمامي گزينه‌هاي مطرح شده تنها مكان فعلي نمايشگاه در قائمشهر مورد موافقت نمايندگان وزارت بازرگاني قرار گرفت.
وي مركزيت ثقل جمعيتي ، محل تلاقي شاهراههاي استان ، وجود زميني يكپارچه را از مهمترين مزيتهاي مكان فعلي نمايشگاه بين‌المللي در قائمشهر عنوان كرد.


مدير شركت نمايشگاههاي بين‌المللي استان مازندران تنشهاي به وجود آمده در اين مدت را رقابت ناسالم ميان برخي شهرهاي استان دانست و افزود : پس از راه اندازي اين نمايشگاه در قائمشهر ، نگاههاي منفي نسبت به اين مكان در قائمشهر روز به روز افزايش يافت.


"حسيني" با بيان اينكه همه به كارشناسي بودن مكان فعلي نظر مثبت دارند خاطر نشان كرد : هم اكنون موضوع نمايشگاه بين‌المللي تنها جنبه سياسي و غير كارشناسي به خود گرفته است.


وي با اشاره به اينكه مكان فعلي نمايشگاه بين‌المللي در قائمشهر نيز دو بار توسط كارشناسان مورد ارزيابي قرار گرفته است گفت : كليه اسناد مورد نياز در اين خصوص موجود است و همه تمهيدات لازم نيز براي قانونمند كردن همچين مجموعه‌اي از گذشته در نظر گرفته شده است.


مدير شركت نمايشگاههاي بين‌المللي استان مازندران با تاكيد بر تعامل ميان مسوولان و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي افزود : بايد در سايه تعامل كمك كرد تا نمايشگاه بين‌المللي استان مازندران نيز مانند ديگر استانهاي كشور با برنامه ريزي و استانداردسازي فضا ، نمايشگاههاي متنوعي را در طول سال برگزار كند.
"حسيني" پيشرفت فيزيكي فعلي اين نمايشگاه را بيش از ‪ ۵۰‬درصد عنوان كرد و افزود : كليه عمليات اجرايي اين نمايشگاه ظرف سه ماه آينده به اتمام خواهد رسيد.(irna)