شنبه 19 آبان 1386-0:0

دار قالي آلومينيومي در دانشگاه مازندران ساخته شد

به ابتكار مدرس دانشگاه مازندران ، دار قالي آلومينيومي با امكان بافت فرش در هر دو سوي دار ساخته و در سازمان ثبت اختراعات كشور به ثبت رسيد.

 


 

 محمد علي زرينه كفش مدرس گروه صنايع دستي دانشكده هنر و معماري كه به تدريس در كارگاههاي تخصصي فرش مي پردازد در زمينه ويژگيهاي اين دار گفت: با توجه به اينكه همواره دانشجويان بدليل وزن بالاي دارهاي چوبي، در جابجايي آن، با مشكل روبرو بودند از آلومينيوم با خصوصيت وزن سبك در طرح ابداعي استفاده شده كه علاوه بر اينكه داراي استحكام بالايي مي باشد امكان بافت فرش در دوسوي دار با توجه به فرم خاص آن امكان پذير است .

زرينه كفش ادامه داد : اين دار نيازي به تكيه گاه نداشته و قابليت تنظيم شيب دار از ديگر مزاياي آن به شمار مي رود. گفتني است زرينه كفش براي سهولت كار دانشجويان در جابجايي ، پوشش محافظتي نيز طراحي نموده است كه دار درآن قرار گرفته و به صورت كيف مي توان از آن استفاده كرد.

اين مدرس همچنين ، با توجه به معايب پاتيل هاي رنگرزي مسي و استيل كه هم اكنون در كارگاههاي كشور رايج است ، پاتيلي را از جنس شيشه طراحي نموده كه فرايند رنگرزي در آن بدون تغيير رنگ اصلي ، مات و يا كدر شدن كلافها صورت مي گيرد.

وي با اشاره به اين مطلب كه ابزار فوق طوري طراحي شده كه كلافها با نظم خاصي در كنار يكديگر قرار مي گيرند و رنگ به طور يكنواخت و يكدست الياف را در بر مي گيرد تصريح كرد: براي بهم زدن كلافها و آغشته كردن آنها، در پاتيلهاي مسي و استيل از چوب و نيروي دست به صورت سنتي استفاده مي شود در حالي كه ، در پاتيل شيشه اي علاوه بر هم زن اتوماتيك ،محفظه اي طراحي شده كه مانع برخورد و چسبندگي رنگدانه ها به ليف ها مي شود و رنگرزي با كيفيت بهتري صورت مي گيرد.

گفتني است پاتيل شيشه اي از هر گونه خطرات احتمالي چون سوختگي عاري است . مديريت روابط فرستنده خبر:عمومي امور رسانه هاي گروهي دانشگاه مازندران - (um@umz.ac.ir)