پنجشنبه 22 آبان 1399-12:24

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران مطرح کرد::

بدهی ۲۱ میلیاردی شهرداری‌های مازندران به کتابخانه‌

آرزو ولی‌پور: برخی مدیران نگاه لوکس به کتاب دارند/۲۱ میلیارد تومان از شهرداری‌های مازندران مطالبه داریم/۱۶ کتابخانه با ۱۲۱ هزار نفر عضو و حدود ۲ میلیون و ۳۵ هزار و ۴۸۱ نسخه کتاب در استان داریم.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: آرزو ولی‌پور در نشست خبری اظهار کرد: تلاش ما بر تغییر نگاه مردم نسبت به کتابخانه‌هاست تا با کارکردهای مختلف کتابخانه آشنا شوند. همچنین ذائقه‌سنجی از دیگر اقدامات ما است تا بر اساس ذائقه مردم کتاب تهیه کنیم و در اختیار مخاطبان بگذاریم.

وی افزود: با وجود نگاه مثبت استاندار مازندران به موضوع کتاب، برخی مدیران نگاه لوکس به کتاب دارند. تقاضا کردیم دستگاه‌ها کتاب‌هایی که در اختیار دارند و در اتاق برخی مدیران، خاک می‌خورد را در اختیار ما بگذارند اما فقط چند دستگاه‌ پاسخ مثبت دادند.

این مسئول ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی، سنگر فرهنگی دفاع از ارزش‌های انقلاب هستند، جنس کارکرد کتابخانه‌ها، فرهنگی است و نگاه سیاسی نداریم. در این راستا کلاس‌ها و کانون‌های متعددی در کتابخانه‌ها داریم .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تصریح کرد: تقویت و تربیت سفیران کتاب در کتابخانه‌های عمومی مازندران از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم و ۱۷۵ نمایشگاه کتاب مجازی و ۱۳ بررسی و رونمایی کتاب برگزار کردیم.

وی افزود: فریدونکنار جزو شهرهای دارای روستاهای پرآسیب کشور محسوب می‌شود و طرح کتاب‌آباد را در پنج روستای فریدونکنار اجرا کردیم.

ولی‌پور گفت: در طرح هر خانه یک کتابخانه، ۵ هزار و ۷۰۰ ویدئوی یک دقیقه‌ای معرفی کتاب برای ما ارسال شد. هم‌چنین کتابداران ما از زمان شیوع کرونا ۴ هزار تولید محتوا داشتند.

وی یادآور شد: در بدو ورودم به نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران ۴۶ پروژه نیمه‌کاره داشتیم و در سه سال اخیر ۱۲ پروژه را بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۲ پروژه را امسال شروع کردیم.

این مسئول با بیان اینکه کلنگ‌زنی کتابخانه سبز در هفته کتاب برگزار و این پروژه به دست دکتر نژاد‌حسینی از خیران مازندرانی احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: از خیران تقاضا داریم برای بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌کاره به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: در شبکه شاد، برنامه‌ای طراحی کردیم تا از طریق سامانه دانش‌آموزی شاد، کتابخانه در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد.

ولی‌پور گفت: ۱۱۶ کتابخانه با ۱۲۱ هزار نفر عضو و حدود ۲ میلیون و ۳۵ هزار و ۴۸۱ نسخه کتاب در استان داریم.

وی اظهار کرد: ۵۳ انجمن شهر و بخش در استان داریم و ۹۴درصد مصوبات این جلسات محقق شده است.

ولی‌پور با اشاره به این‌که مشکلی که درباره نیم‌درصد درآمد فرهنگی شهرداری‌ها با برخی شهرستان‌های بزرگ داشتیم همچنان باقی است، تصریح کرد: اوضاع پرداخت‌ها در شهرداری ساری بهتر شده بود و شهرداری نشتارود همکاری خوبی در این زمینه با کتابخانه‌ها دارد. ما ۲۱ میلیارد تومان از شهرداری‌های مازندران مطالبه داریم. .

وی افزود: پروژه کتابخانه مرکزی با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۱ سال است بر زمین مانده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: نوبخت در سفر به مازندران ۲۰ میلیار تومان اعتبار وعده داده بود که این رقم به وزارت ارشاد ابلاغ شده و سه میلیارد تومان از این رقم محقق شده است.