جمعه 31 تير 1401-21:9

یک‌شنبه دوم مردادماه همزمان با آغاز سال نوی تبری،

رادیو روستا به کارنامۀ برنامه روستا در مازندران می پردازد

قرار است دوم مردادماه ساعت 18 با میزبانی حوزه هنری مازندران، در یک نشست تخصصی، پیدایش، کارنامه و بازتاب برنامه رادیویی روستا در مازندران بررسی شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: «دهقان» عنوان برنامه‌ای با محوریت معرفی روستاها و طرح مسائل روستاییان مازندران بود که پیش از انقلاب آغاز به کار کرد و سپس با نام «روستا در مازندران» به تولید و پخش خود ادامه داده است.

در چهار دهه تولید این مجموعه برنامه، ساختار، محتوا، تولیدکنندگان و زمان برنامه با اندک تغییراتی ثابت بوده‌است. برنامه در ابتدا روندی خطی و ساده شامل اجرای موسیقی و گزارش محلی می‌شد، با گذشت زمان و افزایش ساعت اجرا، نمایش، مسابقه، کارشناسی و برخی آیتم‌های دیگر نیز در برنامه قرار گرفت.

برنامه دهقان در ابتدای دهه شصت برای مدتی کوتاه به «کشاورزان» و سپس به «روستا در مازندران» تغییر نام یافت.  مدت زمان پخش برنامه در ابتدا 15 دقیقه بود، این زمان در سال‌های بعد به 30 دقیقه و یک ساعت افزایش یافت و اکنون در مدت نیم ساعت پخش می‌شود.

قرار است با میزبانی حوزه هنری مازندران، در یک نشست تخصصی، پیدایش، کارنامه و بازتاب برنامه رادیویی روستا در مازندران -یکی از قدیمی ترین برنامه‌های رادیو در ایران- بررسی شود.

در این برنامه که رادیو روستا نام‌گذاری شده، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و جمعی از پیشکسوتان رادیو مازندران حضور دارند.

دو سخنران در این نشست تخصصی به ارائۀ بحث می‌پردازند: دکتر اکبر نصراللهی، استاد مازندرانی علوم ارتباطات به صورت مجازی درباره تعامل و کنش روستا و رسانه و دکتر محمدصالح ذاکری، زبان‌شناس به صورت حضوری دربارۀ آسیب‌های زبان محلی در رسانه سخنرانی می‌کنند.

در بخش دیگری از برنامه مقاله‌ تاریخ شفاهی برنامه روستا که چند ماه پیش در کارگاه تاریخ شفاهی حوزه هنری مازندران تهیه شد، ارائه و سه تن از قدیمی‌های برنامه روستا صحبت و خاطره تعریف می‌کنند.

رادیوروستا دوم مردادماه 1401 همزمان با یکم فردینه ماه 1534تبری) از  ساعت 18 در ساری، بلوار دانشگاه، سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران برگزار می‌شود و ورود برای همگان آزاد است.