سه شنبه 29 شهريور 1401-17:19

چشم‌انداز ورود روغن موتور داخلی به بازار C.I.S از بندر امیرآباد

مدیرعامل شرکت کیمیا اسپیدی قشم گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما عرضه محصولات نهایی شرکت و روغن موتورهای با کیفیت تولید داخل به بازار خارجی است. تاکنون به بخشی از بازار کشورهای همسایه از جمله بازار ارمنستان هم تا حدودی ورود کردیم و در تلاشیم این بازار را گسترش دهیم


 مازندنومه، اشکان جهان‌آرای: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کیمیا اسپیدی قشم گفت: صادرات روغن موتور خودرو به کشورهای حوزه دریای خزر در دستور کار ما قرار دارد و در حال مطالعات بازار منطقه هستیم. در این فرآیند نیز بندر امیرآباد یکی از دروازه‌های اصلی مد نظر ما برای صادرات محسوب می‌شود.

احمد هاشمی روز سه‌شنبه در مراسم گشایش شعبه عرضه مستقیم محصولات روغن موتور اسپیدی در مازندران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های این شرکت برای جلوگیری از واسطه‌گری و پیشگیری از تخلفات مربوط به روغن‌موتور در بازار مصرف داخلی ایجاد شبکه عرضه با تاسیس شعب استانی است که امروز شعبه عرضه و توزیع روغن موتورهای اسپیدی در مازندران، بیستمین شعبه استانی ما راه‌اندازی شد.

وی افزود: شعبه عرضه مستقیم روغن موتور اسپیدی در مازندران با اعتباری حدود 50 میلیارد ریال و اشتغالزایی اولیه 15 نفر راه‌اندازی شد. با توجه به جمعیت شناور این استان، توزیع روغن موتور برای ثبات بازار و قیمت محصول در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت کیمیا اسپیدی قشم خاطرنشان کرد: برای تاسیس شعب استانی ابتدا مطالعات مربوط به مصرف روغن موتور در هر استان انجام می‌شود و سپس بر اساس نیاز، هر ماه میزان مشخصی روغن به منظور توزیع در کل آن استان عرضه می‌شود.

هاشمی در پاسخ به پرسش مازندنومه مبنی بر توجه به ظرفیت‌های مازندران برای دسترسی به بازار کشورهای حاشیه خزر اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما عرضه محصولات نهایی شرکت و روغن موتورهای با کیفیت تولید داخل به بازار خارجی است. تاکنون به بخشی از بازار کشورهای همسایه از جمله بازار ارمنستان هم تا حدودی ورود کردیم و در تلاشیم این بازار را گسترش دهیم.

وی افزود: در این زمینه تلاش می‌شود از ظرفیت‌های صادراتی مازندران بهره گرفته شود. بندر امیرآباد نیز یکی از مبادی اصلی مد نظر برای صادرات محصولات این شرکت به بازار حاشیه دریای خزر است.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیمیا اسپیدی قشم تصریح کرد: با توجه به این که روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن پایه است و اخیرا قیمت روغن‌های پایه را به خاطر برخی تحریم‌ها کمتر از ما ارائه می‌دهد، قصد ورود به بازار روغن پایه این کشور را نداریم. اما برای عرضه محصول نهایی در بازار روسیه در حال بررسی مطالعات بازار این کشور هستیم تا برخی روغن‌های خاص را به بازار این کشور عرضه کنیم. ما یک شرکت بورسی هستیم و باید با مطالعه و هدفمند این برنامه‌ریزی‌‌ها را انجام دهیم.

هاشمی با بیان این‌که ایجاد ارزش افزوده در کشور و کاهش خام‌فروشی یکی از اهداف مهم این شرکت است، خاطرنشان کرد: علاوه بر محصولات با کیفیتی که در این شرکت طی سال‌های اخیر تولید شد، برند جدیدی به جز اسپیدی به نام مگ‌لوب داریم که روغن بسیار باکیفیت است و برای خودروهای مدل بالا بیشتر استفاده می‌شود. برای گسترش بازار این محصول هم در حال تلاش هستیم. استاندارد مگ‌لوب بالاترین استاندارد موجود در کشور است که می‌تواند استاندارد بنز، رنو و BMW را هم پوشش دهد. درصدد هستیم این روغن را در بازار کشورهای همسایه عرضه کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت روغن موتور در بازار خاطرنشان کرد: در بحث قیمت‌گذاری فرمول‌های مشخصی وجود دارد. ما مواد اولیه تولید روغن را با قیمت فوب خلیج فارس تأمین می‌کنیم. اما قیمت محصول نهایی را ستاد تنظیم بازار تعیین می‌کند که به همین دلیل سبب شده ناچار شویم بعضی محصولات را تا ۵۰ درصد زیان بفروشیم. چون باید محصول را تولید می‌کردیم و نیاز بازار تأمین می‌شد. در این شرایط نیز تولید را بدون کاهش کیفیت ادامه دادیم.

 هاشمی اظهار کرد: ابتدای امسال اجازه ۲۵ درصد افزایش قیمت به ما داده شد. افزایش قیمت قبلی ما مربوط به خرداد 1400 بود که آن زمان لوبکات (ماده اولیه تولید روغن موتور) را 9 هزار تومان می‌خریدیم. اما افزایش 25 درصدی قیمت را زمانی محاسبه کردند که قیمت لوبکات به 19 هزار تومان رسید. با این حال افزایش قیمیت را تحمیل نکردیم. اگر تنشی در بازار ایجاد می‌شود و روغنی گران‌تر از قیمت واقعی به دست مردم رسید قطعا کار واسطه‌ها و دلال‌هاست.

مدیرعامل شرکت کیمیا اسپیدی قشم درباره سهم‌بری مازندران از مالیات گردش مالی این شرکت با راه‌اندازی شعبه عرضه مستقیم روغن موتور نیز گفت: ارتباط بانکی شعب استانی ما با بانک‌های استان‌هاست. اما در حوزه مالیات طبق مقررات نمی‌توانیم استان‌ها را از مالیات فعالیت شرکت بهره‌مند کنیم. شرکت ما در قشم ثبت شده و مالیات را به قشم می‌پردازد.

وی افزود: این سیاست دولت است و چندان در اختیار ما نیست. این قوانینی است که دولت برای ما گذاشته است. اگر به ما اجازه دهند آمادگی داریم مالیات را در هر استانی که فعالیت داریم بپردازیم تا به توسعه استان‌ها کمک شود. اما تابع قوانین کشوری هستیم و چنین امکانی وجود ندارد.