يکشنبه 27 خرداد 1403-6:3

دکتر علی‌ کریمی‌مله در افتتاح ستاد پزشکیان در ساری:

خوشبینم

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی گفت: انگیزش و انگیزه داشتن و احساس اثربخشی و ثمربخشی در فرایند انتخابات مهمترین منبع برای هر کارزار انتخاباتی است، من در این زمینه خوشبینم و به همین دلیل امروز اینجا هستم. اما باید بدانیم در چه زمین سخت و چه کویر بی آب و شوره‌زاری می‌خواهیم رقابت کنیم.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: دکتر علی کریمی‌مله غروب شنبه در مراسم افتتاح ستاد انتخابات مرکزی دکتر پزشکیان در ساری، اظهار کرد: انتخابات برای ما ساختار فرصت سیاسی تازه و نوپدیدی است که موقعیتی برای ایفای نقش شهروندی فراهم کرده است.

او در توضیح این جمله افزود: در سال‌های گذشته اگر قرار بود در مجتمع روبه‌رو تقاضای مجوز برای گردهمایی 20 نفره بگیریم به هیچ وجه این اجازه را نمی‌دادند ولی امروز این جمعیت و جمعیت‌های دیگری در سراسر کشور برای ایفای نقش شهروندی آمدند و هیچکسی جلودار نیست.


استاد بازنشسته دانشگاه مازندران ادامه داد: انتخابات به ما فرصت تازه‌ای برای ایفای نقش شهروندی داده است تا در مقام شهروندان مسئولیت‌شناس، آگاه و زمان‌شناس برخلاف اراده کسانی که به دنبال نوشتن املا برای ما هستند، مشق خودمان را بنویسیم.

این پژوهشگر علوم سیاسی گفت: وقتی به انتخابات نگاه می‌کنیم باید بین فهم سیاسی و فهم سیاستی از انتخابات تفاوت قائل شویم، تلقی برخی این است که از طریق انتخابات باید مطالبات و خواسته‌های حداکثری را دنبال کنیم که چه بسا معنای آن دگردیسی بنیادین یک نظام سیاسی باشد. به همین دلیل برخی برای حضور مردد هستند، چراکه از این زاویه به انتخابات نگاه می‌کنند.

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی سیاسی رفتار رای‌دهی» تصریح کرد: یک نگاه سیاستی هم به انتخابات وجود دارد؛ به این معنا که کارگزاری که مورد انتخاب مردم قرار می‌گیرد و حائز اکثریت آرای شهروندان می‌شود، در حوزه‌های سیاستی مانند محیط زیست، سلامت، ایجاد فرصت‌های کار، ایجاد مناسبت‌های بین‌المللی تازه و هزاران مسئله سیاستی دیگر می‌تواند ریل‌گذاری‌های جدیدی انجام دهد که منافاتی با حوزه سیاسی ندارد.

وی با بیان اینکه اگر ما با نگاه سیاستی به انتخابات نگاه کنیم این را فرصت تازه‌ای درمی‌یابیم، تاکید کرد: از طریق انتخاب یک کارگزار تازه‌نفس و متفاوت از رقبای دیگر، می‌توانیم ریل‌گذاری‌های تازه‌ای را در مسیر سیاست‌های کلی نظام انجام دهیم.

کریمی‌مله ادامه داد: انتخابات برای ما آغاز یک انقلاب تازه یا دگردیسی‌های بنیادی نیست، در واقع تغییرات جزئی، تدریجی و مسالمت‌آمیز است تا کشور در مدار توسعه‌یافتگی قرار گیرد.

این نویسنده علوم سیاسی تصریح کرد: آن‌قدر به ما نگویند و برای ما نخوانند که با توجه به گذشته‌هایی که ما وارث آن شدیم و یا بر ما تحمیل شد افراد نمی‌توانند کار چندانی انجام دهند، کارگزاران مقهور اراده ساختار قدرتی هستند که از پیش برای ما آشکار یا پنهان، تعیین تکلیف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت افراد در ایجاد تغییرات انکارناپذیر است؛ زمانی «لی کو آن یو» در سنگاپور از آن ساختار عبور کرد و یا در درون آن ساختار نقش‌هایی را ایفا کرد که سنگاپور به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته شناخته شد؛ یا «مهاتیر محمد» در درون همان ساختار کارگزاری است که ریل‌گذاری‌های جدید انجام داد و ما می‌توانیم به انتخاب افراد و انتخابات از این زاویه هم نگاه کنیم.

کریمی‌مله با یادآوری اینکه منطق موقعیت را باید بسنجیم و درون این منطق موقعیت، منطق کنش و رفتار را شکل دهیم، گفت: منطق موقعیت به ما این گونه می‌گوید که جامعه ایران بر خلاف استحقاق‌هایی که داشته و دارد و بر خلاف منابع سرشاری که از آن برخوردار است، وضع و حال خوبی ندارد و درگیر ابرچالش‌هایی است که اگر امروز جامعه شهروندی ایران به داد آن نرسد معلوم نیست فردایی در کار باشد.

وی ادامه داد:امروز برای عبور از این ابرچالش‌ها به کارگزاران تازه‌نفس و با ایده‌های نو و خلاقانه نیازمند هستیم. این ابرچالش‌ها که محصول عملکرد دولت‌هایی است که در سال‌های گذشته بر جامعه حکم رانده‌اند، ما را به موقعیتی رسانده که نمی‌توانیم به مسئله توسعه فکر کنیم و ذهن ما درگیر مسئله بقا شده است.

کریمی‌مله با اشاره به اینکه همین که می‌گویند خطرها زیاد، شرایط پیچیده و حساس است به این معناست که نمی‌توانیم به توسعه ملی فکر کنیم و به بقای ملی می‌اندیشیم، ادامه داد: برای برون رفت از مسئله بقا و رسیدن به ریل توسعه، نیازمند کارگزارانی هستیم که تفکراتی خاص داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه نخستین ویژگی رئیس‌جمهوری آینده، ایران‌دوستی است، گفت: به این معنا که او به منافع ملی ایران فکر کند، ایرانی که رنگین‌کمانی از جمعیت‌ها، گروه‌ها و اصناف مختلف است و برای رئیس‌جمهوری رفاه، آزادی، عدالت، امنیت باید دغدغه و مسئله اصلی باشد.

این پژوهشگر علوم سیاسی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری باید از از کارگزارانی باشد که با چهارچوب‌های منطق حکمرانی خوب سازگار باشد و امروز ادبیاتی در دنیا با عنوان حکمرانی خوب وجود دارد که کارآمدی و شفافیت دو ویژگی مهم آن است، تصریح کرد: پزشکیان از میان خصائص هشتگانه که برای حکمرانی خوب گفته شده در این دو ویژگی برجسته و سازگار با الزامات حکمرانی خوب در دنیای مدرن در هزاره سوم است.

وی با اشاره به اینکه فردی نیاز جامعه ایران است که عقلانیت، خردورزی، مدارا و دگردوستی سرلوحه برنامه‌های او باشد، ادامه داد: باید کسی بیاید که به اخراج، برون‌رانی، تفکیک، تمایز و به مرزبندی‌های مصنوعی شهروندی که سال‌های سال با یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز در جامعه ایران داشتند فکر نکند. به عبارت دیگر کسی باشد که سیاست پل‌زنی را جایگزین سیاست سدبندی کند.

کریمی‌مله خاطرنشان کرد: در سال‌های پس از انقلاب به ویژه در دولت‌هایی که پشت سر گذاشتیم سیاست‌های سدبندی و مرزکشی‌های بین خودی و غیرخودی بوده و باعث شده همبستگی و انسجام ملی نداشته باشیم و پزشکیان تا امروز در صحبت‌هایش بر این نکته تاکید دارد که به دنبال پل‌زنی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. برای عبور از موقعیت اکنونی از ابرچالش‌ها، هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه سیاست پل‌زنی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقطه‌های امید وجود دارد و پزشکیان هم چهره سرشناس و سرآمد این ایده‌ها است، اظهار کرد: از باب هشدار و مسئولیت‌شناسی باید بگویم با وجود تایید صلاحیتی که صورت گرفته در سه سطح کلان، میانی و خرد با یک وضعیت نابرابری شدید و پیچیده در رقابت کارزار انتخاباتی مواجه هستیم و اینگونه نیست که جایگاه برابری به ما هبه کرده باشند که پزشکیان رقابت کند. آنها از پیش خیال‌شان از تایید صلاحیت نامزدهای‌شان جمع بود اما ما تا آخرین دقایق منتظر بودیم که پزشکیان تایید می‌شود یا خیر، ما آمادگی سازمانی لازم را نداشتیم اگرچه پایگاه مدنی رای گسترده‌ای داریم اما این یک فاصله و نابرابری واقعی است.

کریمی‌مله افزود: در سطح سازمانی در حالی که سازمان رای متشکل و سازمان‌یافته‌ای در سراسر کشور برای برخی از این نامزدها و رقبا تدارک و فراهم شده، ما تازه متوجه شدیم که باید سازمان رای‌مان را آگاهی ببخشم و اطلاع‌رسانی و فراخوان کنیم.

وی ادامه داد: در سطح خرد هم انگیزش و انگیزه داشتن و احساس اثربخشی و ثمربخشی در فرایند انتخابات مهمترین منبع برای هر کارزار انتخاباتی است، من در این زمینه خوشبینم و به همین دلیل امروز اینجا هستم اما باید بدانیم در چه زمین سخت و چه کویر بی آب و شوره‌زاری می‌خواهیم رقابت کنیم.

معاون سیاسی استاندار مازندران در دولت اصلاحات گفت: بخش قابل توجه از کسانی که به ما سال 76 را ارجاع می‌دهند، باید بگویم سال 76 در این کشور تمام شد و ما در سال 1403 قرار داریم که در اثر تجربه چند انتخاباتی که جامعه با صخره ستبر ناامیدی برخورد کرده، بازآوردن رای‌دهندگان و شهروندان به پای صندوق‌های رای نیازمند همت مضاعف است. اگر از این فرصت تاریخی استفاده نکرده و به آن حافظه تاریخی 76، 88 و 92 بسنده کنیم شوربختانه باید بگویم که ما قافیه را باخته‌ایم. ثانیه‌ای را نباید از دست دهیم تا جمعیتی که دلسرد، مایوس و ناامید شدند و نسبت به نتیجه صندوق احساس اثربخشی ندارند به صندوق رای امیدوار کنیم و با این اشتیاقی که امروز اینجا مشاهده می‌کنم این کار شدنی است.

وی خاطرنشان کرد: با دو رقیب سرسخت تحریم‌گرایان که البته نظرشان محترم است و اکنون وارد استدلال آنها نمی شوم و صف بسیار مستحکم در برابر اصلاح‌طلبان و حامیان پزشکیان هستند، و محافظه‌کارانی که از همه فرصت‌های عمومی و خصوصی بهره‌مند هستند برای اینکه اجازه ندهند پزشکیان از این کارزار پیروز بیرون بیاید، ما می‌توانیم و در گذشته هم ثابت کردیم که با وجود همه موانع و محدودیت‌ها می‌توانیم بر آنها فائق شویم چون کارگزارانی مسئولیت‌شناس و زمان‌آگاه هستیم.



تخریب نمی‌کنیم

رئیس ستاد پزشکیان در ساری در این مراسم اظهار کرد: پزشکیان با سابقه درست و سالم است و امروز همه اقشار متوجه شدند راه ایجاد امنیت پایدار و توسعه اندیشه از مسیر انتخابات است.

کوروش یوسفی با اشاره به اینکه این ستاد متعلق به همه و جای تضارب اندیشه است، افزود: به رقبا احترام می‌گذاریم و تخریب نمی‌کنیم اما رقبا تحلیل می‌شوند.

 انتخابات حساس

نماینده اسبق مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: باورهای عمیق دینی و اعتقادی، پاکدستی، ساده‌زیستی و حافظ قرآن و نهج‌البلاغه از ویژگی‌های دکتر پزشکیان است.

ابوالقاسم روحی با تاکید بر داشتن روابط حسنه بین‌المللی برای رفع مشکلات، افزود: اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم باید افراد را وارد صحنه کنیم این دوره از انتخابات حساس است.



دست پر در انتخابات

 دیگر نماینده اسبق مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه انتخابات عرصه رقابت است، اظهار کرد: هر اندازه میدان رقابت رونق بیشتری یابد بدون شک بدانید کاندیدای ما ارزش بیشتری دارد.

حسین روزبهی با بیان اینکه در این انتخابات دو دست ما پر است، تصریح کرد: اگر سه دست داشتیم می‌توانستم بگویم سه دست ما پر است، دست اجرایی، دست تقنینی و دست پاکی.،

وی افزود: پزشکیان کار اجرایی را از دانشگاه تبریز شروع کرد و بعد معاون وزیر شد و سپس به وزارت رسید، به لحاظ تقنینی هم پنج دوره نماینده شهر بزرگی مانند تبریز بود که پایگاه علمی است و در مجلس برای نائب‌رئیسی باید حداقل آرای ۲۰۰ نماینده را داشت. پزشکیان در تخصص رشته خود بالاترین حد تخصص را دارد و در هر رشته‌ای که وارد شد به بالاترین حد رسید

این فعال سیاسی گفت: در این مدت ندیدم رهبری در رد صلاحیت کسی تشر بزنند، مگر توصیه کند که این مورد را در باره دکتر معین شاهد بودیم، اما در مورد صلاحیت پزشکیان به شورای نگهبان تشر زدند و شک نکنید به خاطر پاکی این مرد بوده است.

روزبهی تصریح کرد: باید فضای انتخابات را داغ کنیم و رسالت‌ ما تلاش برای حضور حداکثری در سر صندوق‌هاست این حضور هم نظام اسلامی را بیمه می‌کند و هم پشتوانه‌ای برای رئیس‌جمهوری است.