شنبه 14 ارديبهشت 1387-0:0

نريمان:ارزیابی خاصی از عملکرد استاندار ندارم

گفت وگو با محسن نريمان،منتخب مردم بابل در مجلس هشتم


«بابل در انتظار نریمان»، «نریمان آمد»، «بازگشت مرد موفق»، «بابلی ها شادمان از آمدن نریمان» و...
این جملات تیترها و مطالبی بود که در روزهای پرشور انتخابات مجلس هشتم در بسیاری از رسانه های مکتوب و سایتهای خبری به چشم می خورد. مرد پرآوازه دیار بهار نارنج که برای مازندرانی ها چهره ای آشناست، وقتی پای به کارزار انتخابات گذاشت، افکار عمومی و تحلیلگران انتخابات در بیرون آمدن نامش از صندوق آرای بابل و بندپی تردیدی نداشتند.
مرد 56 ساله ای که 4 دوره است به صندلی خانه ملت تکیه زده و نامش با مجلس، پیوند خورده است.
عرصه سیاست و مدیریت را می شناسد، اما سازندگی را بیشتر.
بابلی ها مصمم شدند، برای چهارمین بار او را راهی بهارستان هشتم کنند تا نریمان دوباره بدرخشد.
نشريه محلي"وارش"،در اردیبهشت ماه با نریمان گفت وگويي انجام داد که در سايت وي هم پخش شده است.اين مصاحبه در پي آمده است.

------------------------------- 

- آقای نریمان چند سال دارید و کجا به دنیا آمدید؟

من متولد سال 1331 در محله گشن بابل هستم. اجداد پدری من اهل سمنان هستند و این مسأله در جریان انتخابات سوژه ای برای دیگر کاندیداها بود. اما فرهنگ مردم بابل بالاتر از این مسأله بود که خود را محدود به حصر ناسیونالیسم کنند . آنها احساس کردند که می توانم منشأ خدمات مؤثری بوده و مطالبات آنها را بهتر پاسخ می دهم بنابراین در یک ارزیابی به این نتیجه رسیدند که نریمان بهتر می تواند مشکلات آنها را رفع کند .
امیدوارم با عملکرد خود بتوانم ثابت کنم که آنها درست فکر کرده و صحیح انتخاب کرده اند.

- شما فقط مرد مجلس نیستید و کارنامه مدیریتی تان نشان می دهد که در حوزه های اجرایی هم پرسابقه اید.

درسته. من علاوه بر اینکه در مجلس سوم، چهارم و ششم حضور داشته ام و عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنج ساله، و کمیسیون مجلس، شهرسازی و راه و ترابری مجلس سوم و ریاست کمیسیون عمران مجلس ششم، را تجربه کرده ام در عرصه مدیریت اجرایی نیز وظایفی همچون شهردار بابل، رئیس دفتر عمران امام بابل، معاونت عمرانی استانداری مازندران، استانداری خراسان شمالی و معاونت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران را عهده دار بوده ام.
مشاور وزرایی همچون مهندس زنگنه و مهندس بی طرف نیز بوده ام.

- شما هم مثل ما و مردم بابل و سیاسیون از انتخاب مجددتان در مجلس هشتم مطمئن بودید؟

ستاد ما نظرسنجی های فراوانی داشت و در اولین نظر سنجی ها ما با فاصله زیادی از دیگر کاندیداها قرار گرفته بودیم و تقریباً نظر مردم همین نتیجه ای بود که امروز اتفاق افتاد وحتی بالاتر از آن. چون ما در نقاط شهری رأی بالاتری داشتیم. در مجموع، در تمام نظر سنجی های انجام شده در شهرستان بابل چه از ناحیه ستاد ما و چه در ستادهای دیگر ، ارگانهای رسمی و غیر رسمی در ردیف کاندیدای اول قرار داشتم، و این در حالی بود که راجع به گزینه های دوم و سوم اختلافاتی وجود داشت .

- نظر شما در خصوص عملکرد مجمع نمایندگان استان چیست و این مجموعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ترکیب نمایندگان جدید و ابراز علاقه و انگیزه ای که داشتند با پیش جلساتی که با نمایندگان منتخب استان داشتیم این نوید را می دهد که نمایندگان با رویکردی جدید می خواهند وارد میدان شوند و ما تلاش می کنیم که مازندران ، دیگر به عنوان یک کلان شهر دیده و خیلی تفکیک به شهر های متعدد نشود . واقعاً هم استان مازندران خیلی بزرگ نیست و می تواند به صورت یک شهر بزرگ به آن نگاه کرد . اگر آن را به صورت یک کلان شهر ببینیم در هر نقطه ای از آن که اعتلاء و توسعه ای رخ دهد ، آثارش به چند شهر مجاور می رسد . فاصله بین شهر های ما آنقدر طولانی نیست که ما احساس کنیم توسعه ای که در ساری رخ داده به بابل نمی رسد و بالعکس.


اگر همدل باشیم و توسعه را متوازن تعریف کنیم و این درک مشترک را داشته باشیم اقدامات عمرانی ، اقتصادی و طرح های توسعه در هر جای استان اگر پیدا شود آثارش دیگر نقاط استان را هم در بر می گیرد. اگر این گونه شود به جای اینکه یک نماینده ، مسئول شود و در یک نقطه اجرای مسئولیت کند، 12 نماینده کمک می کنند تا این کار ارزشمند اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در آن نقطه رخ دهد. اگر ما نیروهای خود را همسو کنیم قطعاً می توانیم با قدرت بالاتری عمل کرده و عقب افتادگی استان را جبران کنیم .

 من فکر می کنم در نشست های اولیه ای که داشتیم تقریباً دیدگاه همه نمایندگان منتخب این است که در این دوره مجمع نمایندگان استان مازندران با رویکرد جدیدی شکل می گیرد و شما شاهد خواهید بود که برخی نمایندگان که منتسب به نقطه ای دیگر از استان هستند بسیار پر تلاش در رابطه با ایجاد توسعه و اعتلا در بخش دیگری که حتی از آنجا رأی هم نداشته اند و وارد میدان شده و کمک می کنند.

البته قرار است این مسائل در نطق های پیش از دستور نمایندگان هم جلوه داشته باشد و ما از این موهبت طبیعی و جغرافیایی که در منطقه داریم استفاده کرده و با همدلی و وفاق، استعدادهای بالقوه استان را به منصه ظهور برسانیم. فکر می کنم مجمع نمایندگان با تجربیاتی که از چندین دوره کار مجامع نمایندگان استان مازندران دارد این بار می تواند با رویکرد جدیدی وارد شده و منشاء اثرات بسیار مفیدی برای استان باشد.

- دیدگاه و رأی جنابعالی در خصوص انتخاب دکتر لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی چیست؟ آیا وی را مناسب برای ایفای این جایگاه می دانید؟

رئیس مجلس را یک فرد انتخاب نمی کند یک مجموعه این کار خطیر را بر عهده دارد. در حال حاضر در رابطه با ریاست مجلس، کاندیداهایی مطرح هستند که باید مجلس این مسئله را بررسی کرده و شخص مناسب را معرفی کند. طبیعی است که ما به دلیل وجود انگیزه های ناسیونالیستی که داریم به نوعی از لاریجانی حمایت می کنیم . مشروط به این که خود دکتر لاریجانی نیز وارد میدان شده و متقاضی باشد و شرایط مجلس هم این قضیه را ایجاب کند . به هر صورت وی یکی از گزینه های کارآمد و ارزشمندی است که می تواند مجلس هشتم را راهبری کند. البته در بحثی که در مجلس خواهد شد قطعاً صحبتهای کاندیداهای ریاست مجلس نیز اثرگذار خواهد بود.


هر فردی که بتواند این اطمینان را به نمایندگان بدهد که می تواند از کیان مجلس دفاع کند و در جهت برآوردن مطالبات مردم، شجاعانه برخورد کرده و اسیر برخی مصلحت ها نشود قطعاً می تواند اطمینان نمایندگان را جلب کند. به هر صورت باید نظرات کاندیداها را بشنویم، نحوه تعامل آنها را با دولت بدانیم و شجاعت برخورد با معضلات و مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی را باید پیشاپیش بازگو کنند که این نوع برخوردها در جلب اعتماد نمایندگان اثرگذار خواهد بود. تصمیم مجمع نمایندگان پیرامون این انتخاب برای من تعیین کننده است.
در هر صورت همه چیز به تشکیل مجلس و شنیدن نظرات نمایندگان برمی گردد . البته به نظر بنده به علت اینکه دکتر لاریجانی از خانواده بسیار با فرهنگی هستند و اکثر مردم استان با این خانواده آشنایی دارند، گرایش زیادی به سوی ایشان وجود دارد .

- سؤال دیگر از جنابعالی که به طور یقین بنا به وجود استعدادهای فراوان و آگاهی های لازم از سوی مردم انتخاب شده اید در خصوص عملکرد مهندس شفقت، استاندار فعلی مازندران است. دیدگاه تان درباره عملکرد چند ساله وی و اخبار و سخنانی که در خصوص جایگزینی فردی دیگر به گوش می رسد چیست؟

من با مهندس شفقت سابقه کاری ندارم و نمیتوانم ارزیابی خاصی در مورد کارآمدی یا عدم کارآمدی ایشان داشته باشم . ولی متأسفم این مطلب را از زمانی که ایشان تنها چند ماهی از حضورشان در این سمت می گذشت تا کنون شنیده ام و این باعث شده از دیرباز اسامی تعداد افرادی که کاندیدای بر عهده گرفتن سمت استانداری مازندران به جای وی بودند در رسانه ها اعلام شود . این به نظر من برای دولت زیبنده نیست که به مدیران خود حکم داده و مرتباً شایعات تعویض را در رسانه ها مطرح کند .

 این گونه متزلزل کردن مدیریت ها به هیچ وجه به مصلحت مردم نیست . اگر دولتمردان تصمیمی می گیرند باید آن را عملی کنند و اگر قصد خاصی ندارند نباید آن موضوع را مطرح نمایند. استاندار به عنوان رئیس جمهور استان و بالاترین مقام قوه مجریه در استان است. استاندار باید با قدرت، شورای تأمین را اداره کند. باید با قدرت، مدیران تحت امر خودرا اداره کند. در حالی که همواره شایعه برکناری ایشان وجود داشته و این امر موجب عدم اتکای وی به اعتماد مردم و مسئولین شده است.

 اگر در ارزیابی ها عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته باشد عملکرد مثبتی ارائه کند باید حق را به وی داد . به هر صورت امیدوارم هر اتفاقی که در استان رخ می دهد به طرف بهبودی و شایسته سالاری باشد . همین که مسئولیتی به یک فرد اعطا شد باید بداند که روزی این مسئولیت از وی سلب می شود و اینجاست که به خود آمده و تمام تلاش خود را در ارتباط با انجام وظایف خود مصروف دارد.

ولی در رابطه با مسائلی که برای استان اتفاق افتاد ، بسیار مرتبط هستیم. روش هایی که اتخاذ گردید روش های درست و تأیید شده مدیریتی نبود. ولی شخص اینجانب عملکرد مهندس شفقت در مقایسه با دیگر استاندارانی که در حال حاضر روی کار هستند را مناسب می دانم ولی این دلیلی نیست که بگویم نباید تغییر کند . قطعاً ممکن است افراد شایسته تری وجود داشته باشند که بتوانند بهتر عمل کنند منوط به اینکه این اتفاقات دوباره نیافتد .


از همین جا از دولت می خواهم که کمی دقیق تر و جامع تر به مسائل استان نظر داشته باشد و بر اساس اصل شایسته سالاری نسبت به انتخاب افراد مختلف جهت تصدی سمت های گوناگون اقدام نماید و پس از آن نیز حمایت خود را دریغ ننماید. اما اگر این اتفاق نیفتد همه چیز دست به دست هم داده و باز هم شاهد عقب افتادگی بیش از پیش استان خواهیم بود .

- دیدگاه جنابعالی در خصوص مسائل اقتصادی کنونی چیست؟

آنچه که بین مردم مشترک است وجود وضعیت بد اقتصادی است. این مسأله چیزی نیست که مربوط به یک قشر خاص باشد . این یک درد مشترک است و ما با قدرت می توانیم در این نقطه مشترک متمرکز شده و همه تلاش خود را در خدمت رسانی به دولت ارائه دهیم .


یکی از وظایف مهم مجلس، ساماندهی وضعیت اقتصادی است. ما در آرمانی ترین وضعیت از نظر درآمدهای ارزی بوده و در این مورد مشکلی نداریم. این درآمدها باید کمک کند تا ما وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشیم . برای اینکه این بهبود ها رخ دهد باید عناصر کارآمد و هماهنگ ، مدیریت اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد اگر یک هماهنگی مناسب بین کمیسیون های اقتصادی مجلس و کمیته های اقتصادی دولت وجود داشته باشد می توانیم راجع به حذف مسأله گرانی موفق باشیم . این هماهنگی در مجلس هشتم که من معتقدم در رابطه با مسائل اقتصادی وارد شده و اظهار نظر می کند می تواند بستری ایجاد کند که ما بتوانیم در رابطه با تورم و گرانی برخوردهای خوبی داشته و آنها را تخفیف دهیم .


عملکرد مجلس هفتم به تکرار رأی بستگی داشت . دراستان مازندران از 12 نماینده مجلس گذشته تنها 2 نفر دوباره روی کار آمدند که این نشان دهنده عدم رضایتمندی مردم از عملکرد آنها بوده است.

- آقای مهندس می خواهم نظرتان را راجع به این نام ها و کلمات بدانم؟

مطبوعات: مظلومیت، رسانه ای که حتی با افزایش بسیار بالای کاربران اینترنتی هرگز جایگزینی ندارد و این مسئله باید مدنظر مسئولین در خصوص حمایت از آنها قرار گیرد .

بابل: از نظر من استعداد برتر است که باید این استعداد بالقوه را به فعلیت رساند .

مازندران: بهشت ایران

نماینده مجلس: شغل نیست و هوای نفس نباید یک نماینده را دچار لغزش کند او همواره باید خود را خادم مردم اند و تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف نظام و نیازهای مردم انجام بدهد .

کروبی: صادق، شجاع، گاهی در تصمیم گیری شتابزده

خاتمی: بالاتر از واژه های خوبی که در ذهنم می باشد. بسیار بزرگ و ارزشمند و ذخیره ای برای مدیران نظام

رفسنجانی: بسیار کارآمد و پرقدرت

احمدی نژاد: خیرخواه، صادق و دلسوز که برای رسیدن به اهدافش ابزار مناسبی را انتخاب نمی کند

ناطق نوری: مدیری پر قدرت و قوی با روحیه ای جوانمردانه که بنده به عنوان یک مازندرانی افتخار می کنم همولایتی ایشان هستم در حالی که جای خالی وی در مسئولیت های کلیدی نظام، خالی است .