چهارشنبه 18 ارديبهشت 1387-0:0

جيك جيك مستونت بود ، ياد زمستونت نبود!

پي گيري وعده ها براي جلوگيري از قطع گاز در زمستان؛ مسئولان مي گويند:چو فردا شود فكر فردا كنيم!


بحران گاز در ٤٢ شهر كشور رخ داد و سوز سرما تا مغز استخوان مردم را سوزاند. هيچ كس اين زمستان سخت را باور نداشت، «هوا بس ناجوانمردانه» سرد بود و سوز سرما چون سوزن تيزي در جان خيلي از هم وطنان مان فرو مي رفت.

 كشور دوست و همسايه (تركمنستان) ناگهان واردات گاز را به كشورمان قطع كرد و البته دليل قطعي گاز را «پاره اي تعميرات» عنوان كرد.البته تركمنستان از قطع ناگهاني واردات گاز خود قصد سوءاستفاده داشت و خواستار افزايش چند برابري قيمت گاز بود، آن هم با زيرپا گذاشتن همه تعهداتش.

همين اتفاق هم افتاد و چندي بعد طي توافق نامه اي كه بين مقامات ايران و تركمنستان امضاء شد، مجبور به پرداخت بهاي بيشتري براي گاز وارداتي از تركمنستان شديم (شنيده ها حاكي از ٣ برابر شدن اين رقم است).

البته مقامات عشق آباد قبل از اين نيز بهاي گاز صادراتي خود را به روسيه افزايش داده بودند. ؛سوز سرما در استان هاي شمالي ؛بحران گاز زندگي ساكنان برخي نواحي استان هاي خراسان شمالي، خراسان رضوي، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، مازندران، اردبيل، زنجان، گلستان، گيلان و سمنان را با مشكل روبه رو كرد.

 دكتر محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس دولت نيز براي بررسي هرچه بيشتر اين بحران در اوج سرما به استان هاي شمالي سفر كرد و اگرچه قول هرچه زودتر برطرف شدن مشكل قطع گاز را داد ولي اين وعده رئيس جمهور جامه عمل نپوشيد و ساكنان استان هاي شمالي به همراه ساكنان ساير استان هايي كه از قطع گاز رنج مي بردند، تا مدت ها بعد با ننه سرما دست به گريبان بودند.

در همان ايام سخت مسئولان از اتخاذ تصميمات و تمهيداتي سخن مي گفتند تا اين بحران ديگر تكرار نشود، از قبيل انتقال گاز عسلويه به اين استان ها، ذخيره گاز و ...جالب اين جاست كه بحران كمبود گاز درحالي شكل گرفت كه يكي دو هفته قبل از اقدام تركمنستان، «علي كردان» قائم مقام وزير نفت براي مذاكره با مقامات تركمن در خصوص نحوه گسترش همكاري دو كشور در زمينه نفت و گاز در عشق آباد به سر مي برد.

 ؛كورسوي اميد ؛آن روزها گذشت، برف ها آب شدند، بهار ٨٧ از راه رسيد و آفتاب مهمان كوچه پس كوچه هاي شهرها و روستاها شد. تركمنستان به هدف خود رسيد و پول بيشتري به جيب زد. مردمان استان هايي كه گازشان قطع شده بود، با آمدن آفتاب و مشاهده خورشيد مهربان يك بار ديگر جان گرفتند.

 طبيعت زنده شد و زندگي مثل گذشته به جريان افتاد. اما آن چه امروز ما را به عنوان «نمايندگان افكار عمومي» نگران مي كند، فراموش شدن همه وعده هاي مسئولان و بيم از تكرار اين بحران خطرناك در زمستان هاي آينده است. تجربه نشان داده كه هيچ تضميني براي تكرار نشدن اين بحران وجود ندارد (حتي قراردادهاي بين المللي).

بنابراين بايد به فكر چاره بود تا روزي كسي! از آقايان نپرسد: «جيك جيك مستونت بود ياد زمستونت نبود». ؛طرح چند سوال ؛در اولين قدم به سراغ مسئولان شركت ملي گاز مي رويم اما آن ها از ما مي خواهند كه براي انجام مصاحبه، درخواست كتبي بنويسيم. همين كار را هم مي كنيم اما بعد از گذشت چند روز، «قنبري» مديركل روابط عمومي شركت ملي گاز ايران از ما مي خواهد كه سوالات مصاحبه را نيز به صورت كتبي ارسال كنيم.

بنابراين سوالات را نيز كتبا ارسال مي كنيم: ١ - باتوجه به قطع گاز در سال گذشته و به وجود آمدن مشكلات عديده براي بسياري از هم وطنان، شركت ملي گاز براي جلوگيري از به وجود آمدن مشكلات مشابه سال ٨٦ در آينده چه برنامه هايي را در دست اقدام دارد؟ ٢ - موضوع انتقال گاز از عسلويه و خانگيران به استان هاي شمالي در چه مرحله اي قرار دارد؟ ٣ - سال گذشته مسئولان شركت گاز در مصاحبه با خراسان به ذخيره سازي گاز اشاره كردند، اين اقدام در چه مرحله اي است؟ چند روز ديگر هم گذشت.

حالا بيشتر از دو هفته از برقراري اولين تماس ما با مسئولان شركت ملي گاز مي گذرد اما باز هم از مصاحبه خبري نيست. با مسئولان شركت ملي گاز تماس مي گيريم، اما اين تماس ها نتيجه اي دربرندارد.تا اين كه مسئول دفتر مديركل روابط عمومي شركت ملي گاز از ما مي خواهد يك بار ديگر سوالات را برايشان ارسال كنيم. هرچند راضي به اين كار نيستيم، يك بار ديگر سوالات را نمابر مي كنيم. چند روز بعد مجددا پي گيري مي كنيم، اما مثل اين كه كسي در شركت ملي گاز پاسخ گوي ما نيست.

 پس از تماس هاي مكرر مجددا موفق به صحبت با يكي از مسئولان واحد ارتباط با رسانه هاي شركت گاز مي شويم اما «صديق» در عين ناباوري از ما مي خواهد كه سوالات را مجددا ارسال كنيم. اين گونه به نظر مي رسد كه اگر قرار باشد با مسئولان شركت ملي گاز ايران مصاحبه كنيم بايد تا زمستان امسال پي گير انجام مصاحبه باشيم. ؛امسال هم مشكل داريم ؛اگرچه بعد از حدود يك ماه پي گيري موفق به انجام مصاحبه با هيچ كدام از مسئولان شركت ملي گاز ايران نمي شويم، «كسايي زاده» مديرعامل اين شركت از طريق اخبار سراسري ساعت ٢١ شبكه اول سيما، تا حدي جواب سوالات ما را مي دهد.

 كسايي زاده با اشاره به ذخيره سازي گاز به عنوان ضرورت شبكه گازرساني گفت: هرچند براي ساخت چند مخزن، اقداماتي شده است، از آن جا كه در حال حاضر مخزن ذخيره گاز نداريم، در زمستان براي توزيع گاز در كشور دچار مشكل مي شويم.وي افزود: براي جلوگيري از مشكل (كمبود) گاز در زمستان از هم اكنون براي ايجاد سوخت جايگزين در صنايع، ادارات، فروشگاه ها و نانوايي ها بايد اقدام شود.

وي در خصوص طرح هاي زيربنايي شركت ملي گاز نيز گفت: به طور كلي از توسعه شبكه گازرساني در شهر و روستا پرهيز داريم اما پروژه هاي در دست اقدام را تمام خواهيم كرد. مديرعامل شركت ملي گاز ايران خاطرنشان كرد: متأسفانه در زمستان سال گذشته شاهد تراز منفي گاز بوديم كه البته اين تراز منفي از سال ٧٤ در شركت ملي گاز وجود داشته و از همان سال زمستان ها كمبود گاز داشتيم كه با جايگزيني سوخت مايع در صنايع و نيروگاه ها اين كمبود جبران شده است ولي هرچه جلوتر مي رويم اختلاف شديدتر و مديريت مشكل تر مي شود. اين درحالي است كه كسايي زاده در زمستان سال گذشته نيز از مردم خواسته بود كه باتوجه به قطع گاز در برخي شهرها، حداقل ١٠ درصد در مصرف گاز صرفه جويي كنند. ؛فعلا زود است!

از آن جا كه موفق به مصاحبه با مسئولان شركت ملي گاز نمي شويم به سراغ بالادستي ها! مي رويم. اما گويا آسمان همه جا يك رنگ است و در وزارت نفت نيز مانند شركت ملي گاز ايران كسي را پاسخ گو نمي يابيم.

پس از چند هفته تماس و ارسال درخواست كتبي به روابط عمومي وزارت نفت متأسفانه موفق به مصاحبه با هيچ كدام از مسئولان اين وزارت خانه نمي شويم. يك كارشناس روابط عمومي وزارت نفت به ما مي گويد: «من درخواست شما را به مسئولان روابط عمومي نشان داده ام اما آن ها معتقدند در حال حاضر تهيه چنين گزارشي زود است.»وي مي افزايد: «مسئولان روابط عمومي مي گويند، باتوجه به اين كه تا فصل زمستان فاصله زيادي داريم و ممكن است تا آن وقت اتفاقات زيادي رخ دهد بنابراين تهيه گزارش در اين باره كمي زود به نظر مي رسد.»

وي در ادامه مي گويد: بهتر است شما اين گزارش را در اواخر تابستان تهيه كنيد زيرا تا آن زمان اقدامات پيش گيرانه نيز انجام شده است. وي بدون اشاره به اقدامات پيش گيرانه اي كه قرار است انجام شود مي گويد: البته مشكل قطع گاز از سوي تركمنستان رفع شده است.به هر حال اين گونه به نظر مي رسد كه مسئولان وزارت نفت نيز تمايلي براي مصاحبه در اين باره ندارند و از صحبت هاي اين مقام مسئول مي توان اين گونه نتيجه گرفت كه «چو فردا شود فكر فردا كنيم.»

در اين بين يادآوري نام سال جاري (نوآوري و شكوفايي) و به نتيجه رسيدن طرح هاي نيمه كاره نيز فايده اي ندارد، كسي حاضر به مصاحبه نيست. ؛مردم صرفه جويي كنند! ؛بنابراين براي بررسي بيشتر موضوع به سراغ نمايندگان مجلس مي رويم.

يك عضو كميسيون انرژي مجلس در اين باره مي گويد: ايران سال گذشته توافق نامه اي با مقامات تركمنستان امضاء كرد كه براساس اين توافق نامه دولت تركمنستان قيمت گاز وارداتي خود را افزايش داد و مشكل قطع گاز از سوي تركمنستان رفع شد. «مرادي» در پاسخ به اين سوال كه چه تضميني وجود دارد كه دولت تركمنستان به اين توافق نامه پايبند باشد مي گويد: البته دولت بايد تركمنستان را ملزم به رعايت دقيق مفاد توافق نامه و قرارداد بكند تا اين كشور نتواند امسال به طور ناگهاني گاز را قطع كند.

وي مي افزايد: اين توافق نامه قطعا باعث جلوگيري از زياده خواهي تركمنستان خواهد شد.ولي آيا دل خوش كردن به توافق نامه هايي از اين دست بايد موجب فراموش كردن اقدام هاي اساسي و پيش گيرانه شود؟ مرادي مي گويد: اين گونه نيست كه وزارت نفت و شركت ملي گاز برنامه ريزي نداشته باشند چراكه آن ها از همين حالا برنامه ريزي هايي را شروع كرده اند كه يكي از آن ها بحث بهره برداري از مخازن است و به مرور در كشور انجام مي شود.

 اين عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان مي كند: مسئله مهم اين است كه روند مصرف گاز در كشور ما غيرمنطقي است و همواره با اسراف روبه روييم. وي مي افزايد: در هيچ كجاي جهان مصرف گاز مانند ايران بي رويه و غيرمنطقي نيست، به گونه اي كه مصرف گاز ايران نزديك به مصرف كل اروپاست.

مرادي در ادامه مي گويد: معتقديم كه اگر مردم ١٠ درصد در مصرف گاز صرفه جويي كنند هيچ مشكلي نخواهيم داشت و البته دولت هم بايد پيش بيني هاي لازم را بكند.به خوبي مشخص است كه ديگر هيچ كس حال و حوصله حرف زدن را درباره وعده هاي داده شده ندارد و حتي از يادآوري اين مشكل و زمستان تلخ سال گذشته گريزانند ولي، باز هم زمستان در راه است و آن هنگام، سال نوآوري و شكوفايي رو به پايان خواهد بود و ما آن زمان از شكوفايي طرح هاي وعده داده شده از مسئولاني كه مي گويند هنوز براي تحقيق در اين خصوص زود است، خواهيم پرسيد.(khorasannews)