دوشنبه 9 دی 1387-0:0

فقط با استانی شدن می‌توان رشد کرد

استاندار مازندران فرهنگ ما را زیر سوال برده است - مردم ما دلیل دارند که می‌گویند می‌خواهیم از شر شما راحت شویم-  آیت‌الله طبرسی با استان شدن غرب مازندران مخالفتي ندارد - اين که آقای رئیس جمهور می‌فرماید شما نسل زیاد بکنید تا مشکل استانی شدن را حل کنیم،این توهین به فرهنگ ما است(گزارشي از هفتمين همايش استان شدن غرب مازندران)


هفتمین همایش استانی شدن غرب مازندران روز پنج شنبه پنجم دی‌ماه سال جاري در خرم‌آباد تنکابن برگزار شد.به نوشته وبلاگ اطلاع رساني ستاد پيگيري استان مازندران غربي در اين همايش بنی‌هاشمیان- دبیر ستاد پیگیری تاسیس استانی شدن غرب مازندران- از شورا‌های غرب مازندران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا با سماجت‌ها و پیگیری‌های خود دستیابی به این مهم را تسریع بخشند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم ننگ محرومیت و رشد نایافتگی را از غرب مازندران بزداییم فقط و فقط این را در سایه استانی شدن ببینیم.

بني هاشميان ادامه داد: اگر بگویند فردا غرب مازندران یک شهر یا دو شهر آن فرمانداری ویژه می‌شود این یعنی از صد گام، ده گام پیش‌رفته‌ایم.

وي افزود:بعضی از دوستان می‌گویند فقط با استانی شدن می‌توان رشد کرد؟ ما می‌گوییم بله. چرا که یازده استان پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد و اگر بنا بود در سایه همان استان‌های قبلی رشدی داشته باشند دیگر نیازی به تشکیل این یازده استان نبود.

دبیر ستاد پیگیری تاسیس استانی شدن غرب مازندران گفت:خواهش من از دوستانی که این باور را دارند این است که بازدیدی از این استان‌ها داشته باشند.

 وی ادامه داد: ما متاسفانه نمی‌توانیم از قابلیت‌ها و توانایی نیرو‌های غرب مازندران استفاده کنیم. برای مردم هم سخت است که این همه راه را طی کنند و با یک نه پانصد کیلومتری روبرو شوند.

وی در پایان تقاضا نمود هر فردی در حد وسع خود نامه‌ای به مقامات کشور، مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، وزیر کشور و سایر مسئولان بنویسد و آن را به شورای شهرستان تحویل دهند.

 تقی پزشکی -رئیس شورای شهرستان تنکابن-در این مراسم  با بی‌کفایت خواندن استاندار مازندران و بیان گوشه‌ اي از مصاحبه او که در نشریات استانی منعکس شده بود(اشاره به گفته استاندار مبنی بر این‌که احتمال نفوذ ضد انقلاب در حرکت استانی شدن وجود دارد) گفت: او فرهنگ ما را زیر سوال برده است.

وي پرسيد:سوال من از آقای استاندار و کسانی که ادعای مسئول بودن دارند این است که شما در خصوص مشکلات مردم غرب مازندران چه کار کردید؟

وي افزود: علت انتظار مردم از تشکیل استان جدید این است که دیدند یک سال از بارش برف گذشت 370 میلیارد تومان تنکابنی‌ها خسارت دیدند اما دریغ از پرداخت یک ریال! آن سوی قضیه را هم دیدند؛ به محض این‌که در شرق مازندران افت فشار پیدا کرد آقایان به تلاطم افتادند و آقای رئیس جمهور را آوردند! مگر مردم غرب مازندران شهید تقدیم انقلاب نکردند؟ مگر این‌ها در پیروزی انقلاب نقش نداشتند؟ مگر در جبهه‌ها حضور نداشتند؟ چرا فرق است؟ 

پزشکي گفت: مردم ما دلیل دارند که می‌گویند می‌خواهیم از شر شما راحت شویم. این‌که می‌گویید احتمال رسوخ ضد انقلاب را می‌دهیم این توهین است به ما. این‌که آقای رئیس جمهور می‌آید در شهرستان تنکابن و می‌فرماید شما نسل زیاد بکنید تا مشکل استانی شدن را حل کنیم، این توهین به فرهنگ ما نیست؟

 وی ادامه داد: ما در بحث خشکسالی و مشکلات دیگر واقعا عقبیم. چطور نمایندگان استان فارس می‌آیند وزیر کشاورزی را به خاطر خشکسالی می‌برند و در یک روز 20 میلیارد تومان اعتبار می‌گیرند ولی به شهرستان تنکابن 68 میلیون تومان دادند که با آن حتی یک چاه هم نمی‌توان زد؟ چطور وزیر کشاورزی این جرات را به خود نمی‌دهد که بعد از یکسال بیاید و ببیند که چه بلایی بر سر کشاورزان آمده است؟آیا این است دولت عدالت محور؟ عدالت کجاست؟ به ما نشان دهید.


در اين همايش حجت الاسلام مرتجایی هم سخن گفت و تصريح کرد:در دیدار اخیر روحانیون منطقه با آیت‌الله طبرسی -نماینده ولی فقیه در استان- آیت‌الله طبرسی فرمودند: "من هیچ وقت مخالف این قضیه نبودم و اگر مخالفتی از من شنیدید مربوط به مستقل شدن استان گلستان بود آن هم به دلیل جریانات خاص آن منطقه. ولی من هیچ وقت با این‌که غرب استانی مستقل شود مخالفتی نداشته‌ام." وی روحانیون حاضر در جلسه را بر این گفته به شهادت گرفت.

مرتجایی در پاسخ به شبهه نقصان ملاک جمعیت در غرب مازندران گفت: چنان‌که ما پرسیدیم در بحث جمعیت، جمعیت شناور لحاظ می‌شود و نباید نگاه کرد که جمعیت ثابت از نور تا رامسر چه‌قدر است بلکه باید جمعیت حاضر در ایام تابستان و تعطیلات را هم لحاظ کرد. دیگر آن که در فیش حقوق همه کارمندان درصدی به عنوان مرز‌نشینی تعلق می‌گیرد. از نظر قانون کسانی که در نقاط مرزی زندگی‌می‌کنند شرط جمعیت در نظر گرفته نمی‌شود.