يکشنبه 21 تير 1388-0:0

کردان:نفت يا دفتر بازرسی؟

آينده سياسي علي کردان:آيا او در کابينه تازه جايي خواهد داشت؟


سرنوشت جنجالی علی کردان و برخورد تند مجلس و اصولگرایان با وی، هرچند احمدی‌نژاد را از اندیشه معرفی وزیر کشور برکنار شده خود منصرف کرده است، ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور که پیشتر در اختیار داود احمدی‌نژاد بود، از جمله گزینه‌های احتمالی است که برای آینده سیاسی کردان در نظر گرفته شده است؛ ضمن آنکه شنیده‌های دیگری نیز از ابراز تمایل و تلاش وی برای بازگشتن به وزارت نفت حکایت می‌کند.

البته زمزمه هايي مبني بر تغييرسعیدلو-معاون اجرايي احمدي نژاد- شنيده شده است. asriran نوشت:اگر رييس جمهوري سعیدلو را به معاونت اول یا وزارت نفت بفرستد، بعید نیست علی کردان را به جای وی منصوب نماید هرچند که در فهرست پیشنهادات ، نام های دیگری مانند محرابیان و نیک زاد نیز به چشم می خورد.

مازندراني پر سر وصداي ديگر اسفندياررحيم مشايي است. به گزارش tabnak بر خلاف بسیاری از اعضای کنونی کابینه که به تیغ جابجایی گرفتار شده و یا برکنار می‌شوند، اسفندیار رحیم مشائی، معاون جنجالی احمدی‌نژاد، کسی است که احتمالا در کابینه دهم با ارتقای سمت همراه شده و یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی معاون اولی احمدی‌نژاد به شمار می‌شود؛ هر چند زمزمه‌هایی برای معرفی او به عنوان وزیر نیز شنیده می‌شود، اما سردی مجلسیان نسبت به وزارت مشائی، این گزینه را برای همیشه مرتفع کرده است.

اگر احمدی نژاد ، تصمیم بگیرد که مشایی را معاون اول کند ، این اقدام او یک "نه" بزرگ و معنادار به مخالفان اصولگرای مشایی خواهد بود که در طول 4 سال گذشته ، خواهان برکناری مشایی از دولت بوده اند.

در صورتی که رحیم مشایی به معوانت اولی ارتقا نیابد ، ابقایش در جایگاه کنونی بیش از همه محتمل است. او پیشتر نیز بر تمایل خود بر ادامه کار در سازمان میراث و گردشگری ، تاکید کرده بود.
به هر حال ، مشایی هر سمتی بگیرد ، وزیر نخواهد شد زیرا در مجلس برای گرفتن رای حتما مشکل خواهد داشت و از این رو ، احمدی نژاد او را در سمتی منصوب می کند که گذرش به مجلس نیفتد.
از بقایی نیز به عنوان آلترناتیو مشایی یاد می شود.

به نوشته noandish گفته می شود منوچهر متکی وزیر امورخارجه اهل استان گلستان- نیز جای خود را به ثمره هاشمی خواهد داد.

ثمره هاشمی در دولت نهم مشاور ارشد رییس جمهور و نماینده ویژه او در برخی ملاقات ها با مقامات خارجی بود.

ديگر معاون مازندراني رييس جمهوري يعني خانم جوادي هم رفتني شده است. کوچک زاده ، نماینده اصولگرای مجلس و نسرین سلطانخواه - تنها کاندیدای فهرست اصولگرایان در انتخابات مجلس که ناکام ماند- برای جانشینی فاطمه واعظ جوادی مطرح اند.

محمد عباسی-وزير گلستاني تعاون-نيز احتمالا جای خود را به مرتضی نبوی یا فدایی خواهد داد.

تا کنون زمزمه هايي مبني بر تغيير يا برکناري شمس الدين حسيني-وزير مازندراني اقتصاد-شنيده نشده است