تعداد بازدید: 5121

توصیه به دیگران 1

شنبه 21 شهريور 1388-0:0

تف سر پايين!

يادداشتي از لیلا مشفق-ساري


 این بار می خواهیم از چیزی حرف بزنیم که متاسفانه نه در ایران و نه در کشورهای همسایه، آن طور که باید زشت انگاشته نمی شود.

حتما زیاد دیده ایم افرادی را که تف کردن در خیابان و معابر عمومی برای شان کاری عادی به حساب می آید و حتی ممکن است به افرادی برخورد کرده باشیم که بینی خود را درست وسط خیابان خالی می کنند و هیچ شرمی هم ندارند . تا کنون شده به آنها تذکر بدهید ؟ یا تذکر داده اید و با نگاه متعجب شان رو به رو شده اید؟

در کشورهائی مثل چین که تف کردن در خیابان، آروغ زدن و بلند فین کردن چندان کار عجیبی نیست در سال های اخیر تدابیری صورت گرفت تا با این عادت زشت مردم مبارزه شود. در جریان نهادینه کردن این فرهنگ، انداختن آب دهان روي زمين براي شهروندان ممنوع شده و متخلفان جريمه  مي شوند و براي رفاه حال آن دسته از شهرونداني که به اين کار عادت دارند، نيروهاي داوطلب در سطح خيابان ها، دستمال مخصوص توزيع مي کنند تا افراد آب دهان خود را در دستمال تخليه و به سطل زباله بیاندازند. البته بر اساس قوانين جديد، دور ريختن زباله هم در ملاعام ممنوع است.

در سنگاپور هم  قوانین سختگیرانه ای با برخی از اعمال، که معمولا جرم محسوب نمی شوند، وضع شده است که یکی از آنها تف کردن در معابر عمومی ست.

اما در دنیای مدرن امروز خیلی تاسف بار است که با وجود ازدحام حجم پیام های بهداشتی و انواع برنامه های " سلامت باشید" نسبت به واضح ترین و ساده ترین اصول اولیه بهداشتی بی تفاوت باشیم. شاید شنیدن و دیدن این اتفاق همان قدر تعجب آور است که بشنویم کسی بعد از دستشوئی دستش را صابون نمی زند!

تف انداختن نه تنها کار غیر بهداشتی محسوب می شود بلکه همه به خوبی می دانیم که از لحاظ اخلاقی نیز کار خوشایندی نیست که حتی در فوتبال برای آن خطا و  يك ضربه آزاد مستقيم در نظر گرفته شده است.

تا جائی مبارزه با این رفتار را در کشورهای دیگر جدی گرفته اند که در جام جم آن لاین می خوانیم:

" سازمان خيريه مسئول پاكيزه نگه داشتن انگليس از بازيكنان فوتبال اين كشور خواست از ريختن آب دهان خود در روي چمن ورزشگاه‌ها يا انداختن تف براي بازيكنان ديگر خودداري كنند زيرا جوانان حتي از اين كار زشت آنان تقليد مي‌كنند."

با نگاهی به پیشینه تاریخی مردم ایران این رفتار در عصر پیشرفت علوم جای تفکر و تامل بسیار دارد  که هردوت مورخ يونانی در ذکر اوصاف ايرانی ها می نویسد: "  ايرانی ها در حضور جمع تف نمی کنند..."

ما که دیگر حرفی نداریم ... خودتان قضاوت کنید.



    ©2013 APG.ir