تعداد بازدید: 2951

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 22 شهريور 1388-0:0

قلعه دختر همچنان مي گريد

چند هفته‌ای از بحث تخریب کوه تاریخی «قلعه دختر» می‌گذرد و با وجود پیگیری‌های هنرمندان مختلف و رسانه‌های جمعی این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد.


 احمد نادعلیان که پيش تر از باستانی بودن این کوه و پیدا شدن نمونه‌های سفال خبر داده بود،گفت: با وجود پیگیری‌هاي متعدد نه تنها تخریب تپه باستانی متوقف نشده است، بلکه با شدت بیشتری ادامه دارد و روز گذشته کارشناسان بخش سفال موزه در ادامه بررسی به من اعلام کردند که یکی از سفالینه‌ها با توجه به نقوش روی آن احتمالا مربوط به دوره پارتی است. در دو هفته گذشته بیل مکانیکی به صورت شبانه روزی کار می‌کند و حتا در شب قدر صدای گوش خراش بیل مکانیکی تا صبح شندیده می‌شد.

وی در ادامه افزود: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در تاریخ چهارم شهريورماه  برای تخریب این تپه مجوز صادر کرده است.

 سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نیز برای تخریب این تپه که مردم منطقه آن را «بچه دماوند» نیز می‌نامند مجوز صادر کرده است و در تاریخ 3/6/87 آن را تمدید نموده است. در مجوز آمده است که که محل مذکور فاقد آثار باستانی است. در حالی که ویرانه‌های قلعه در بالای تپه کاملا آشکار است و همه مردم پلور می‌دانند که در این منطقه چهار قلعه وجود دارد. در ضمن همواره میزان زیادی سفال بر روی تپه وجود داشته است.

نادعلیان با بیان اینکه افراد مسئول باید با مشاهده آثار باستانی حفاری و تخریب را متوقف کنند، اظهار داشت: طبق مجوز مندرج سازمان میراث افرادی که مجوز دریافت کردند، چنانچه به آثاری باستانی برخورد کردند، موظف بوده‌اند که عملیات را متوقف و سریعا مراتب را به آن سازمان و پاسگاه نیروی انتظامی محل اطلاع دهند. اما بی اعتنا به سفالینه‌ها به شدت به کار خود ادامه دادند. به دنبال بازتاب رسانه‌ای این تخریب در هفته اول شهریور دو نفر از طرف سازمان میراث مازندران به محل تخریب مراجعه نمودند و به گفته راننده بیل مکانیکی نمونه سفال با خود بردند. اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشد، فقط شدت تخریب بیشتر شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر از دید زیست محیطی تخریب چنین کوهی قانونی است، قوانین موجود غیر اخلاقی هستند. اما در سلامت رفتار سازمان میراث فرهنگی تردید وجود دارد و مسئول لایقی در آنجا مدیریت نمی‌کند. این در حالی‌ست که دو سال پیش هنرمندی هلندی بنام رود ماتس تندیس این کوه را با گل ساخته بود. او می‌گفت سرزمین من کوه ندارد. من برای دیدن کوه و آفرینش هنری در دامنه آن به ایران آمده‌ام. و ما در اینجا قدر میراث فرهنگی‌مان را نمی‌دانیم.

دکتر نادعلیان در پایان با اشاره به خلق آثار هنری برای اعتراض به این تخریب‌ها گفت: در چند روز گذشته گروه‌های هنری به پلور آمدند و در اعتراض به این روند در دیواره شرقی این کوه آتار هنری را در دل طبیعت خلق کردند که این آثار شامل، نقاشی با خاک بر روی صخره و به صورت هنر اجرا بود. در هفته جاری نیز آثار هنری بیشتری انجام خواهد شد.(inn)



    ©2013 APG.ir