تعداد بازدید: 2893

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 26 شهريور 1388-0:0

تغييرات فرهنگي در دولت دهم؛رويا يا واقعيت؟

وزير جديد ارشاد سوم مهرماه در قائم شهر سخنراني مي کند.


صريح بگوييم:دولت احمدي نژاد نزد هنرمندان و اهالي فرهنگ و هنر اقبال چنداني ندارد.

سياست هاي انقباضي،بسته و گاه امنيتي وزير فرهنگ سابق در رابطه بامقوله فرهنگ سبب شد در ماه هاي گذشته رييس دولت بارها(از جمله در مناظره انتخاباتي با موسوي) از وضعيت فرهنگي کشور گله کند.از همين روست که قاطبه هنرمندان و فرهنگ مندان ايراني در انتخابات اخير کنار مهندس موسوي قرار گرفتند.همين موضوع هم مقدمه برکناري صفار هرندي از کابينه را فراهم کرد.

در دولت دهم اما احمدي نژاد با انتخاب فردي معتدل تر درصدد است آب رفته را به جوي برگرداند.انتخاب حسيني-فردي که دوستان نزديکي در مازندران دارد و قرار است به زودي در يک مراسم عمومي در قائم شهر سخنراني مي کند-در همين راستا ارزيابي مي شود.

در چهارسال گذشته سياست هاي فرهنگي در مازندران هم تابعي از تهران بود؛طوري که شمار زيادي ازهنرمندان و فرهنگ مندان اين ديار هم چنان به سياست هاي باز فرهنگي و گشاده دستي دوران دلاور بزرگ نيا غبطه مي خورند.

چهار سال زمان برد تا متوليان فرهنگي استان به فکر بيفتند تا از تناني از پيشکسوتان فرهنگ وهنر اين ديار تجليل کنند!درددل ها و مشکلات آن قدر زياد بود که جلسه چهارساعت به طول انجاميد.استاندار مازندران نيز براي آشتي با هنرمندان امده بود و نقطه نظرات و ديدگاه هاي آنان راشنيد.

در اين نشست کريمي،تعالي مازندران را در گروه انعكاس هنرمندانه قابليت ها و امكانات اين استان دانست كه به دستان هنرمندان محقق خواهد شد.

فرهيختگان استان نيز كه با سابقه اي طولاني در رشته هاي مختلف علوم قرآني، نقاشي، نمايش ، موسيقي، سينما، خوشنويسي، هنرهاي تجسمي، شعر و داستان نويسي، تحقيق و پژوهش ، روزنامه نگاري و نشر حضور داشتند، خواستار استمرار اين جلسات شدند.

رشيد بابازاده-شاعر-در اين نشست گفت: براي نخستين بار توانستم استاندار را از نزديك ملاقات كنم!


سيروس مهدوي- از پژوهشگران فرهنگ بومي و محلي مازندران- نيز در اين نشست گفت:كارهاي قبلي حوزه فرهنگ و هنر مازندران با عشق انجام مي‌شد.

مدير مسئول هفته نامه پيك شمال نيز كه به نمايندگي از اصحاب رسانه و هفته‌نامه‌هاي محلي در اين نشست صحبت كرد، گفت: دست مطبوعات بايد براي انتقاد باز باشد، در حالي كه بيشتر مديران به انتقاد روي خوشي نشان نمي‌دهند.


وي مرگ هر نشريه را مرگ هنر اطلاع‌رساني دانست و تصريح كرد: مطبوعات محلي مازندران و بسياري از خبرنگاران با مشكلات عديده‌اي از جمله مشكلات اقتصادي مواجه هستند.


نايب رئيس خانه مطبوعات استان مازندران خطاب به استاندار مازندران گفت: بر اساس مصوبات جلسه كارگروه رسانه و پيگيري‌‌هاي خانه مطبوعات مبلغي تسهيلات براي خبرنگاران و اصحاب رسانه در نظر گرفته شد كه هنوز تعداد زيادي از آنها موفق به دريافت نشدند.


يك پيشكسوت هنرهاي تجسمي استان مازندران نيز در اين نشست با تاكيد بر اينكه هنرهاي تجسمي در استان مهجور مانده است، گفت: هنرمندان برجسته‌اي در استان فعاليت مي‌كنند كه نياز به كمك مالي دارند.


فريبرز زرشناس كه به عنوان يك نگارخانه‌دار در اين نشست حضور داشت، اظهار داشت: عايدي جزء عشق از نگارخانه‌ها نداريم.


وي تصريح كرد: آثار هنري اهالي هنر در استان مازندران به دليل عدم حمايت در غير از استان عرضه مي‌شود و اين مسئله براي هنرمندان رنج‌آور است.


زرشناس با تاكيد بر اينكه نشست هنرمندان بايد سوددهي داشته باشد، اضافه كرد: هنرمندان نبايد دغدغه توليد آثار هنري داشته باشند.


در اين نشست اما تعدادي از مديران دستگاه‌هاي فرهنگي مانند صدا و سيما و حوزه هنري،بنا به هر دليلي نيامدند و ترجيح دادند انتقادها را نشنوند.شايد آنان نيز از وضعيت فرهنگي استان رضايت ندارند.

با انتقادهاي چند ماه گذشته رييس دولت از وضعيت فرهنگي کشور و عملکرد نامطلوب وزيرسابق ارشاد که منجر به برکناري او در چند روز پاياني عمر دولت نهم شد،مديران فرهنگي و سياسي در دولت دهم قصد دارند فضاي فرهنگي کشور را بازتر کنند تاشايد نگاه هنرمندان و اهالي فرهنگ وهنر را به سمت خود معطوف کنند.

احتمالا"به زودي تغييرات در سطح مديران کل فرهنگ وارشاد در استان ها نيز آغاز خواهدشد.

تغييرات و باز شدن فضاي فرهنگي کشور آيا از جنس روياست يا واقعيت دارد؟زمان همه چيز را نشان خواهد داد.

گفتني است حسيني-وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي-درنخستين سخنراني عمومي اش سوم مهرماه به قائم شهر مي آيد.

قررا است وي در يادواره شهيدان مسجد ابوالفضل پل سه تير اين شهر سخنراني کند.



©2013 APG.ir