تعداد بازدید: 3146

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 2 مهر 1388-0:0

عزل و نصب هايي کارشناسانه

يادداشتي از عادل روحی


از مدیران مازنی برنامه بخواهیم1388

تغییر و تحول لازمه کار هر دولتی است و در این بین اگر انتخاب مدیران به وسیله برنامه ارائه شده صورت گیرد موفقیت دوچندان حاصل خواهد شد.

در استان مازندران نیز سوابق مثبت و عملکرد مناسب برخی از مدیران رده بالا و همچنین حمایت مسئولان توانمند مازنی پایتخت نشین نشان از با برنامه بودن برخی از مدیران ارشد بوده و همین فاکتور باعث می شود که این گونه مدیران از هم اکنون در سمت خود تثبیت شده محسوب شوند.

 با این مقدمه مطالبی را مطرح می نمایم؛ از زمان غارنشینی راه درازی را طی کرده ایم. واقعاً وقتی به تاریخ اولیهء تمدن نگاه می کنیم می توانیم ببینیم که سبک زندگی بدوی و تنازع بقای ما خیلی شبیه قلمرو حیوانات بوده است. تطور نوع انسان به راستی چشمگیر است.

 ما از سبک زندگی شکارگری و گردآوری خوراک در زادبوم خود روی زمین به سفر به سایر کرات تطور یافته ایم، اما پیشرفت و رشد ما طی مراحلی و ظرف هزاران سال صورت گرفته است.

تشکیل قبیله که هنوز هم در بعضی قسمتهای جهان وجود دارد نشان دهندهء آگاهی و درک ابتدایی آن است که زندگی جمعی موجب امنیت و تقسیم کار بیشتر است و به صورت گروه موفقیتهای بیشتری می توان کسب کرد.

ظهور شهرستان، دولت-شهر و ملت شاهد دیگری است بر تجربهء مثبت جامعه سازی و توسعهء دایرهء وحدت برای رسیدن به سطوح بالاتری از پیشرفت و توسعهء انسانی. اما در تاریخ اخیر، با پیچیده تر شدن تمدنها و رسیدن مفهوم زندگی جمعی به ابعاد کلان، سطحی از عدم انسجام را در ساختار اجتماعی تجربه می کنیم که تا حدی شبیه زندگی غارنشینی است.

 از آن هم بدتر، طرحهای برنامه ریزی شهری، تحت تأثیر گروههای ذی نفع خاص و عدم توجه به توسعهء اجتماعی، ما را به سمت عدم توازن بیشتر و بیشتر و جوامع کژکارکرد سوق می دهند. در ضمن، ترافیک، آلودگی و استرس تأثیرات منفی خود را بر زندگی و محیط ما می گذارند.

 مهاجرت جمعیت روستایی به شهرهای بزرگ در جستجوی فرصتهایی برای کار و پیشرفت نیز به فهرست چالشهای مراکز شهری ما می افزاید. بر طبق گزارش سکونتگاههای انسانی سازمان ملل هم اکنون نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند و این روند رو به رشد است.

 شهرهای بزرگ امروز که انتظار می رود اوج موفقیتهای مدرن و منبع غرور ملی باشند در واقع نمونه های خوبی از ناکارآیی اجتماعی و اقتصادی، غفلت نهادی، و نابرابری هستند. توازن بوم شناختی در این مناطق اغلب کاملاً خارج از تناسب است. پرداختن به هوای پاک، آب، فاضلاب، زباله، ازدحام، و مسائل متعددی که منطق شهری بزرگ با آنها مواجهند روز به روز دشوارتر می شود.

در واقع، ما فقط سعی می کنیم سر و ته امور را به هم بیاوریم و امیدوار به بهترینها باشیم. توازن اجتماعی در این کلانشهرها از این بهتر نیست. با به چالش کشیده شدن ماهیت روحانی انسان و نیاز او به معاشرت، ساختار اجتماعی دارد شکاف برمی دارد.

 این شکاف در بعضی پرونده هایی که در نظام قضایی به آنها رسیدگی می شود و نیز در بیگانگی و بی عاطفگی که این روزها بسیار رایج است کاملاً قابل رؤیت است. بدیهی است که برنامه ریزی شهری نقش مهمی در ایجاد توازن درون یک جامعه ایفا می کند. اینجا ما باید درک کنیم که آرزوها و خواسته های فرد باید با رفاه جامعه- ترجیحاً جامعه جهانی- و محیط زیست هماهنگی داشته باشد.

در توسعه نواحی شهری مدرن و نیز مناطق روستایی باید بخش برنامه ریزی مربوطه شامل معیارهایی باشد که بهره برداری صحیح از منابع طبیعی، کارآیی سیستم حمل و نقل، هماهنگی با طبیعت؛ و وجود فضای سبز، اختصاص زمینهای عمومی مثل میدانها، پارکها، مدارس، زمینهای بازی؛ و تعیین مناطق تجاری و صنعتی را تضمین کنند.

 امروز با نگاه کارشناسی و مدبرانه به برنامه ریزی مدرن و جایگاه آن، وزرا باید در تعیین مدیران کل در استان ها و مدیران در تعیین روسای ادارات از افرادی که تمایل به خدمت دارند برنامه حوزه کاری را بخواهند و با نظرات کارشناسی شده نسبت به عزل و نصب اقدام نمایند.

 امروز برنامه ریزی حرف اول توسعه را می زند لذا به استاندار محترم و مدیران کل استان پیشنهاد می شود  در صورت ابقا یا تعیین پست، سایت یا مکانی را انتخاب و از افراد بخواهند که برنامه حوزه کاری را ارسال نمایند و با گروه کارشناسی از همه افراد دعوت و افراد لایق را جهت پست معرفی نمایند و از این رو چون با برنامه مدیر معین شده نگاه و لازمه تحول را به سمت و سوق برنامه می برد، شاهد چشمگیر تحولات شهری هستیم . 


ايميل نويسنده:  ruhi_adel@yahoo.com



    ©2013 APG.ir