تعداد بازدید: 3433

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 13 مهر 1388-0:0

اين برنج خارجي محترم!

 برنج‌هاي خارجي بدون هيچ محدوديتي همچنان وارد مي‌شود.


با وجود مباحث مطرح در زمينه آلودگي برنج‌هاي وارداتي، برخورد چندگانه سازمان استاندارد موجب شده است تا اين برنج‌ها همچنان بدون هيچ محدوديتي به كشور وارد شود.

اين در حاليست که مرغوب ترين برنج مازندران-تارم اعلا-روي دست برنجکاران استان مانده است.تعدادي از کشاورزان منطقه دابوي آمل در گفت وگو با مازندنومه بيان داشتند:"اقتصاد منطقه ما تک محصولي و کشت برنج محلي است؛چون آبدار بودن زمين اجازه کشت ارقام پرمحصول را نمي دهد."

اين کشاورزان اظهار داشتند:"روزي 20 تا 25 هزار تومان زمان نشا و روزانه 45 تا 50 هزار تومان موقع برداشت هزينه کارگر دادند اما الان کسي برنج تارم را نمي خرد!"

اين برنجکاران مظلوم ضمن اعلام اين که هزينه هر کيلو برنج تمام شده براي آن ها دو تا 2500تومان است،به ما گفتند:"بهترين برنج منطقه آمل يا مشتري ندارد يا دوستان و آشنايان از ما کيلويي 1600 تا 1700 تومان مي خرند!"


يك واردكننده برنج هم از موضع‌گيري‌هاي متعارض و چند‌گانه دستگاه‌هاي دولتي نسبت به موضوع برنج‌هاي وارداتي انتقاد كرد. اين وارد‌كننده بالا گرفتن مناقشه برنج‌هاي وارداتي را عامل نگراني بيشتر مصرف‌كنندگان قلمداد كرد و گفت: مشخص نيست درصورت صحت آلودگي برنج‌هاي وارداتي چرا سازمان استاندارد روز چهارشنبه هفته گذشته مجوز واردات 230 تن برنج‌ را به اينجانب داده است؟

وي با بيان اينكه بهتر است مسئولان دولتي هرچه زودتر تكليف وارد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان برنج‌هاي خارجي را مشخص كرده و از زيان توأم واردكنندگان و مصرف‌كنندگان جلوگيري‌كنند، تصريح كرد: در مجوز ارائه شده استاندارد هيچ‌گونه بررسي نسبت به آلودگي‌هاي مطرح در زمينه فلزات سنگين به عمل نياورده و مشخص نيست درصورت آلودگي اينگونه برنج‌ها برخورد مسئولان با موضوع چگونه خواهد بود.

همچنين رييس مجمع نمايندگان استان مازندران از تهيه طرح تحقيق و تفحص از وزارت بازرگاني درباره برنج‌هاي وارداتي به كشور خبر داد.علي ادياني با بيان اين مطلب به مهر، افزود: نمايندگان استان‌هاي شمالي كشور طرح تحقيق و تفحص از وزارت بازرگاني را تهيه كرده‌اند و طرح مذكور هفته گذشته تحويل هيات رئيسه مجلس شده است.

ادياني راد گفت: بررسي كيفيت برنج‌هاي وارداتي با استانداردهاي موجود كشور در محورهاي اين طرح تحقيق و تفحص گنجانده شده است.

مباحث مطرح در زمينه آلودگي برنج‌هاي وارداتي از آنجا آغاز شد كه يك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي گفته بود كه برنج خارجي در حال عرضه در بازار سرطان‌زا بوده و ميزان آرسنيك و سم كشنده در برنج خارجي به حدي بالاست كه امكان شيوع بيماري سرطان را در بين مصرف‌كنندگان افزايش خواهد داد.



    ©2013 APG.ir