تعداد بازدید: 2475

توصیه به دیگران 1

جمعه 1 آبان 1388-0:0

زندگي آذر يزدي فيلم شد

فيلم «تنهاي قصه‌هاي خوب» ساخته «مهدي قربان‌پور»-فيلم ساز جوان بابلي- آوريل 2010 در جشنواره فرهنگي يونسكو در مقرر سازمان ملل متحد در پاريس به نمايش در خواهد آمد.


 اين فيلم مستند كه بر اساس زندگي مرحوم مهدي آذر يزدي است در مقرر سازمان ملل در پاريس به نمايش در مي‌آيد.


«مهدي قربان‌پور» در اين‌باره به مازندنومه گفت: اين فيلم كه با ساختاري مستند ساخته شده، زندگي مهدي آذر يزدي پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران را در مقاطع مختلف به تصوير مي‌كشد.

 
وي افزود: هم اكنون نسخه جديد اين فيلم در حال آماده‌سازي است و به زودي اين اثر به 3 زبان فرانسه، انگليسي و ايتاليايي به همراه پوستر براي حضور در جشنواره فرهنگي يونسكو كه به مناسبت شصت‌وسومين سالگرد تأسيس آن برگزار مي‌شود به «سونيل نارولا» رئيس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران جهت نمايش در اين جشنواره ارائه خواهد شد.


قربان‌پور گفت: تلاش‌هاي ماندگار مهدي آذر يزدي و نقش او در ادبيات كودك‌ونوجوان را نسل‌هاي مختلف با خواندن كتاب‌هاي او به ياد دارند و ادبيات ديني كودك و نوجوان وامدار تلاش‌هاي اوست.


 گفتني است زندگي آذر يزدي از محل فروش كتاب‌هايش مي‌گذشت، او در تنهايي سواد را آموخت، در تنهايي براي بچه‌ها قصه گفت و در تنهايي در خانه‌اي كاه گلي در يزد زندگي مي‌كرد.


بزرگ‌ترين لذت زندگي آذريزدي، كتاب خواندن بود و مي‌گفت، هراسم از اين است كه عمرم به ‌پايان برسد و حسرت كتاب‌هاي نخوانده را با خود به ‌همراه داشته باشم.


كودك ساليان دور هيچ‌گاه مدرسه نرفت و در 54سالگي وقتي براي اولين‌بار يك كلاس درس ديد، نتوانست جلو گريه‌اش را بگيرد.


مهدي آذريزدي الفبا را از پدر ياد مي‌گيرد كه موافق رفتن او به مدرسه نبود، پاي منبرهاي مذهبي بزرگ مي‌شود و خسته از قصه‌هاي تكراري، وقتي بعد از بافندگي، در كتاب‌فروشي مشغول به كار مي‌شود، مي‌بيند كه دنيا از خرمشاه(محل زندگي او دريزد) هم بزرگ‌تر است و چند سال بعد، زمان تصحيح كليله و دمنه، متوجه جاي خالي «قصه‌هاي خوب» مي‌شود.


آذريزدي كه او را پرتيراژترين نويسنده‌ تاريخ ادبيات كودك و نوجوان ايران مي‌دانند، در مجموع، بيش از 20 عنوان كتاب براي بچه‌ها نوشته است.


اين مستند محصول شبكه اول سيماست و پيش از اين در مراسم افتتاحيه بيست‌وسومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان‌ونوجوانان به نمايش در آمده بود كه با استقبال مخاطبان جشنواره مواجه شد.

مهدي قربان‌پور پيش از اين در سال 2001 ميلادي نشان جهاني صليب سرخ را براي فيلم عيساي باران دريافت كرد.

اثر قبلي اين مستندساز مازندراني-من انرژي هسته اي نيستم- نيز با استقبال منتقدان و هنرمندان مواجه شده بود.



    ©2013 APG.ir