تعداد بازدید: 2172

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 5 آبان 1388-0:0

مانیفستی براي فرهنگ و هنر مازندران:جذب حداکثری؛ دفع حداقلی

هادي ابراهيمي گفت:سیاستهای فرهنگی در سی سال گذشته متكثر بوده و افراط و تفریط هایی را شاهد بوده ایم-مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی شهرستانها اتاق فکر فرهنگ و هنر را راه اندازی کنند-عقلانیت و اعتدال باید سرلوحه و محوریت فعالیت و عملکرد یک مدیر فرهنگی باشد- مدیریت دیکته شده در عرصه فرهنگ و هنر با بن بست روبروست- فضا را برای همکاری و فعالیت هنرمندان باز بگذارید.


 هادي ابراهيمي-مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- در نخستین روزهای فعالیت خود شورای مدیران این اداره کل را در قالب جلسات هفتگی فعال کرد تا روند فعالیتهای فرهنگی و هنری شتاب گیرد.

مديرکل جديد ارشاد در این شورا به تشریح اهداف مدیریتی خود برای تعامل با اهالی فرهنگ و هنر مازندران پرداخت که از جنبه های مختلف برای تحقق سیاستهای فرهنگی و هنری دولت دهم در این استان حائز اهمیت است .

 سخنان و برنامه های ابراهیمی که در شورای مدیران و شورای اداری این اداره کل طرح شد، می تواند همچون مانیفستی در عرصه فرهنگ و هنر مازندران به کار گرفته شود.

 این اهداف برای فعالان فرهنگ و هنر که شیوه و منش مدیریتی مدیرکل جدید را به نظاره نشسته اند روشنگر و گارگشا خواهد بود.

 بنا بر خبر رسيده از روابط عمومي ارشاد استان به مازندنومه بخش هایی از خط مشی مدیریتی ابراهیمی که در نخستین نشست چهار ساعته شورای اداری این اداره کل عنوان شد، بدين قرار است:

*فرهنگ، اساس همه امور فرهنگ یک جایگاه متعالی و بسیار اثرگذار در هر نظام سیاسی دارد. تمامی نظام ها و حکومت ها به مقوله فرهنگ توجه ویژه ای دارند و جهت گیری ها را بر مبنای فرهنگ قرار می دهند.

این مهم در انقلاب اسلامی که اساس ، شالوده و مبنای آن بر پایه فرهنگ استوار است،بيش از سايرنظام ها و شيوه هاي حكومتي بايد مورد توجه قرار گيرد.

 امام (ره) این دیدگاه را که همه چیز در اقتصاد خلاصه می شود را به سمت فرهنگ و هویت سوق داد و جریان انقلاب را در راستای فرهنگ هدایت کرد.

* به رغم جایگاه فرهنگ در آرمانهای والای انقلاب اسلامی، هنوز به نقطه مطلوب دست نیافته ایم. پس از انقلاب ، فرهنگ دوره های پرفراز و نشیبی را طی کرد.

*سیاستهای فرهنگی در سی سال گذشته متفاوت و متكثر بوده است و افراط و تفریط هایی را شاهد بوده ایم.

* برخی براین عقیده اند که اسلام تئوری و مبنایی در حوزه فرهنگ ندارد وباید از لیبرال دموکراسی غرب برای جریان بخشی به عرصه فرهنگ بهره گیریم.

*با آغاز فعالیت دولت نهم گام برداشتن در راستای فرهنگ اسلامی و بومی محور فعالیتها قرار گرفت. البته در اعتبارات و بودجه به این عرصه توجه اساسی نشد، اما جهت گیرها اسلامی و ملی بود. امیدواریم در دولت دهم با توجه به دغدغه های رهبری معظم انقلاب و رییس جمهور شاهد پویایی و شکوفایی روز افزون داشته های غنی فرهنگ اسلامی و ایرانی باشیم.

*عقلانیت و اعتدال در فرهنگ آسیب شناسی وضعیت کنونی فرهنگی و هنری مازندران یک ضرورت جدی می شود. مدیران ستادی و شهرستانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باید به بررسی شرایط فعلی بپردازند تا روند آینده منطبق به برنامه ریزی کارآمد و کارشناسانه باشد .

*مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی شهرستانها در قالب نشست و تعامل با هنرمندان و فرهیختگان، تصمیم گیری کنند و اتاق فکر فرهنگ و هنر را راه اندازی کنند.

 *عقلانیت و اعتدال باید سرلوحه و محوریت فعالیت و عملکرد یک مدیر فرهنگی باشد. خط مشی و رویکرد اساسی ما در دستگاه فرهنگی استان جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

*در حوزه فرهنگ و هنر در چارچوب آرمانهای انقلاب ، رهبری و سیاستهای دولت گام برخواهیم داشت .

 *باید براساس سه اصل توسعه فرهنگی، مدیریت فرهنگی و نظارت فرهنگی داشته ها و نداشته های فرهنگی خودمان را و اكاوي و رصد کنیم .

 *مدیریت فرهنگی در سایه مشارکت و تعامل محقق می شود و همیشه از بالا به پایین نيست. مدیریت مشارکتی باید در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت از نخبگان فرهنگی، پیشکسوتان و فعالان فرهنگی و هنری اجرایی شود.

 *باید همچون تسبیح به هم پیوسته عمل کرد. مدیریت دیکته شده در عرصه فرهنگ و هنر با بن بست روبروست. جان بخشیدن به فرهنگ بومی یکی از حلقه های مفقوده فرهنگ و هنر استان، عدم توجه به بازخوردهای فرهنگی است.

* فعالیتهای فرهنگی و هنری در صورتی کاربردی و موثر خواهد بود که توام با بازخورد و تاثیرگذاری در لایه های مختلف اجتماعی باشد. باید به رویدادهای بی خاصیت و اداری پایان بخشید. بازخوردها هم نباید مقطعی باشد، بلکه باید به دنبال جریانی مستمر و دائم بود.

*محور تصمیمات و برنامه ریزی های دستگاه فرهنگی استان باید برمبنای بومی گرایی باشد.

*زمانی فرهنگ ملی تقویت خواهد شد که فرهنگ بومی ارتقا یابد. توجه به بومی گرایی را اولویت قرار دهید. دغدغه ما باید جان بخشیدن به فرهنگ و هنر بومی باشد به عناصر خلاق فرهنگی در جای جای استان بها دهید. سرمایه های فرهنگی به سراغ ما نمی آیند، ما باید زمینه حضورشان را فراهم کنیم.

 *مدیر فرهنگی باید ارتباط صمیمی و دوستانه با اهالی فرهنگ و هنر داشته باشد و در اتاقش باز باشد. فضا را برای همکاری و فعالیت هنرمندان باز بگذارید. هنرمندان و پیشکسوتان باید به این باور برسند که ارشاد خانه آنهاست.

*هنرمند روی گشاده و منزلت می خواهد . شرایط برای اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری باید تسهیل شود. ما نپردازیم، آنها می پردازند موسیقی پرطرفدارترین هنر محسوب می شود. ما در این عرصه مخاطبان بسیاری داریم که عمدتا نوجوان و جوان هستند. اگر ما به این هنر نپردازیم موسیقی مبتذل ، بی هویت پوچ در جامعه رواج یافته و مخاطب پسند جلوه خواهد کرد.

 * 1300 شبکه رادیویی و تلویزیونی، 24 ساعته به تولید برنامه هایی مشغولند که سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارد.

 *امروز مانند گذشته نیست. اگر ما منفعل باشیم، نیازها و مطالبات مخاطبان در آنسوی مرزها و در قالبی زیرزمینی رقم خواهد خورد. ناتوی فرهنگی که رهبر فرزانه انقلاب برآن تاکید دارند بسیار جدی است.

* مدیرفرهنگی که به سینما نرود و موسیقی بومی و سنتی را بها ندهد نمی تواند به راهکار تاثیرگذاری در تصمیم گیرها دست یابد. اثری در جامعه رواج می یابد و مخاطب آن را دیده اما مدیر مربوطه از آن بی اطلاع است. باید به نیازها، میل و مصلحت مخاطبان توجه ویژه داشت.

*پرهیز از حاشیه در عرصه فرهنگ و هنر مازندران به مناقشات ورود پیدا نمی کنیم. مدیران ارشاد باید از جدال و حاشیه پرهیز کنند. باید با تلاش و جدیت مهندسی فرهنگی مدنظر مقام معظم رهبری را اجرایی کرد. از همه کسانی که در چارچوب اندیشه های امام، رهبری و گفتمان انقلاب گام می بردارند باید دعوت شود تا فارغ از مرزبندی هایی که عرصه فرهنگ و هنر با آن بیگانه است، به افق روشنی دست یافت.

* مدیران فرهنگی باید الگوی مطلوب تعامل با سایر مسوولان باشند. باید از ظرفیت و جایگاه ائمه جمعه نمایندگان مجلس و فرمانداران برای توسعه فرهنگی استان بهره گرفت.

*آموزش و تربیت نیروهای تخصصی فرهنگی و هنری دیگر مولفه ای است که برای توسعه پایدار فرهنگی باید مورد توجه قرار داد. مدیران فرهنگی و ارشاد اسلامی باید زمینه فعالیت خیرین را در این عرصه فراهم کنند همانطور که مدرسه سازی و مسجدسازي دارای اهمیت است، ساخت مراکز فرهنگی و هنری هم ، یک ضرورت جدی برای جامعه محسوب می شود.

*در اجرای برنامه ها و تولید محصولات فرهنگی و هنری باید به جوان گرایی توجه داشت. 65 درصد جمعیت استان را قشر نوجوان و جوان تشکیل می دهند و رویدادها باید برای این گروه سنی توام با جاذبه باشد.


  • دوشنبه 11 آبان 1388-0:0

    ایشان دراین زمینه های رسانه ای وبحث تعامل انسان فوق العاده ای است.جویای تحول است.واردحوزه ای جذاب شده اند.رمز موفقیت ایشان پشتکار وتلاش ویزه ایشان درارتباطات سالم با افراد مختلف جامعه است.

    • شنبه 9 آبان 1388-0:0

      عجب شعارهاي قشنگي!! دست مريزاد دست كم شعارهاي خوبي دارد، امامتاسفانه شاعر شيرين سخن فارسي گفت: دو صد گفته چون نيم كردار نيست.

      • سه شنبه 5 آبان 1388-0:0

        چه می کنه این هادي!خرابکاریهای امامزاده بدون شفا رو باید اصلاح کنه دیگه!ارشاد بعد از 4 سال تازه از خواب بیدارشده.


        ©2013 APG.ir