تعداد بازدید: 2765

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 10 آبان 1388-0:0

اين قطعه زمين به فروش مي رسد!

بعد از برنجکاران،لطف دولت شامل حال باغداران هم شد:مازندران بازار هدف مرکبات خارجي!


مازندنومه:

خبر خودکشي يک برنجکار مازندراني در روزهاي گذشته، فقط در برخي رسانه هاي مجازي و بعضا" روزنامه ها بازتاب داشت و خيلي زود به بوته فراموشي سپرده شد. اين کشاورز زحمت کش و مقروض جسارت خودکشي را پيدا کرد،اما بسياري ديگر از شالي کاران مازندراني هم اکنون شرايطي مشابه دارند و از لحاظ روحي و رواني مرده اي بيش نيستند و به ظاهر زندگي مي کنند.

يک برنج کار محمودآبادي اين گونه با مازندنومه درد دل کرده است:"چهارهکتار شاليزار دارم.هزينه کود و سم امسال کمرشکن بود.زمان برداشت روزي 70هزار تومانمزد کارگر داده ام؛کارگري که 70 هزار تومان از من گرفت اما فقط در روز 800 متر از زمينم را درو کرد!وتام سلف گرفته ام تا هزينه شاليزار کنم.اکنون شالي هايم در شالي کوبي مانده است،همانند پارسال.نمي دانم از چه کسي و به کجا شکايت کنم؟پارچه نوشته ام که اين زمين به مساحت چهار هکتار فروشي است.تنها راه چاره فروش زمين و تامين هزينه زندگي و دادن بدهي هايم است...!"

همين امروز خبرگزاري ها نوشتند که در شش ماه نخست امسال ميزان واردات به کشور دو برابر صادرات بوده است و مطمئنا" برنج خارجي جزو محصولات وارداتي و البته خانمان سوز شش ماه اول سال مي باشد.

کارشناسان مي گويند در ايران ما بيشتر از 150 رقم انواع برنج داريم از رقم هاي محلي گرفته تا پرمحصول؛سئوال اين جاست که براي توليدات داخلي چه کرده ايم؟آيا فرزندان کشاورزان وباغداران حاضرند بعد از پدران شان در زمين هاي آنان کار کنند؟ تامين غذا وامنيت غذايي مسئله اول بسياري از کشورهاست اما در ايران با سياست هاي اشتباه و نابودکننده دولت غذاي آماده را دور مي ريزيم و بعد دوباره آن را از خارج خريداري مي کنيم!

 با وجود اينكه اخيرا واردات بي‌رويه محصولات كشاورزي به كشور با انتقادهاي كارشناسي همراه بوده است و وزير كشاورزي قول مساعد بر همكاري با وزارت بازرگاني براي منع ورود محصولات فصلي از خارج را داده بود اما باز شاهد ورود حجم زيادي از سيب و پرتقال خارجي در استان‌هاي مختلف كشور به خصوص مازندران هستيم! اين در حاليست كه سيب و پرتقال توليد استان بر روي دست كشاورز باقي مانده اما شهروندان بايد در فروشگاه‌ها ميوه‌هاي خارجي با قيمت بالا بخرند.


بر اساس خبر ilna خانه كشاورز استان مازندران در حمايت از توليدكنندگان مركبات اين استان نامه‌اي اعتراض آميز به مسئولان استان نوشته تا مانع ادامه حجم زياد واردات اين محصولات به استان شوند.


در نامه كشاورزان و توليدكنندگان مركبات استان مازندران خطاب به كريمي استاندار استان مازندران آمده است:
احتراماَ در خصوص مسائل مطروحه در زمينه طرح ملي روند خريد و ذخيره سازي و تنظيم بازار ميوه‌هاي مركبات به استحضار مي‌رساند: در سال گذشته (1387) به دليل موقعيت ويژه استان مازندران و با توجه به شرايط جوي مساعد در زمان برداشت ميوه و در راستاي اجراي برنامه‌هاي صحيح و تلاش و زحمات بيش از 93 هزار و 500 نفر بهره‌برداران مركبات اين استان و به‌علاوه اجراي طرح‌هاي ترويجي و پژوهشي كه در مجموعه باغ‌هاي استان طي سال‌هاي اخير شكل گرفته و بسياري از باغ‌ها اصلاح و بازسازي شده كه اين امر سبب افزايش توليد به ميزان بيش از 5/1 ميليون تن ميوه‌هاي مركبات شده است.


براي جلوگيري از شايعه كمبود مركبات در ايام پايان سال و پي‌آمدهاي آن طرح جامع خريد ذخيره‌سازي ميوه‌هاي مركبات ارائه و تصويب شد مقرر گرديد تا با تخصيص تسهيلات بانكي به مبلغ 200 ميليارد ريال در اختيار تشكلهاي غيردولتي و تعاوني‌هاي باغداران قرار گيرد و در مواقع نياز با سود اندك مركبات وارد بازار شود.


بدون شك اجراي طرح‌هاي بي‌پايه و بدون اساس مركبات‌كاران را ناراضي و متحمل خسارت مي‌كند و امر مقدس توليد را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد.


همچنين در بخش ديگري از اين نامه با توجه به مشكلات متعدد در سال گذشته پيشنهادهائي براي رفع معضلات توليدكنندگان به شرح ذيل اعلام ‌شده است.


مركبات‌كاران زحمتكش نيازمند حمايت اساسي و همه جانبه مقامات محترم و مسئولين در جهت توليد بيشتر هستند به لحاظ اهميت موضوع و نقش آن در اقتصاد منطقه طرح مذكور مجدداَ مورد بازنگري قرار گرفته تا اقدامات مثبت نسبت به تصويب آن مبذول فرمايند.


بر اساس دستور كار طرح ذخيره‌سازي و تنظيم بازار مركبات در فصل برداشت ميوه مازاد نياز بازار توسط تشكل‌ها و تعاوني باغداران شهرستان‌ها خريداري و ذخيره شود كه در صورت كاهش عرضه يا افزايش قيمت ميوه در بازار مركبات ذخيره شده و به مرور وارد بازار شود.


در خواست غرفه از سوي بهره‌برداران براي ارائه ميوه از سازمان ميادين ميوه و تره‌بار در روزهاي كمبود عرضه ميوه مطرح است. همانطوري‌كه استحضار داريد بسياري از ميوه‌هاي توليد داخل من جمله سيب سميرم و دماوند و پرتقال مازنداران به طور مستقيم مي‌تواند در اختيار شهروند قرار گيرد.


يادآور مي‌شود رونوشت اين نامه براي نماينده ولي‌فقيه و مجمع نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار و پيگيري ارسال شده است.



©2013 APG.ir