تعداد بازدید: 3245

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 13 آبان 1388-0:0

من پر از آوازهاي بومي ام

گزارشي از برگزاري آيين هاي تيرما سيزده شو در کجور


مردم روستاي میخساز کجور همچون ساليان گذشته مراسم تيرماسيزده شو را جشن گرفتند. در ايران از کهن ترين زمان، در هر ماه جشني که نام آن ماه را داشت، برگزار مي شد. ازاين جشن هاي دوازده گانه تـنها جشن تيرگان با نام تيرماه سيزه شو ( شب سيزده تـيرماه) هنوز در مازندران برگزار مي شود. ولي برگزاري جشن هاي ديگري چون فروردين گان، ارديبهشت گان و.. به دست فراموشي سپرده شده است.

 مردم روستاهای کجور روز سه شنبه گذشته تیرما سیزه شو را جشن گرفتند. در واپسین لحظات غروب سرد و پائیزی شامگاه 12 آبان خورشيدي،نوای دلنشین طبل و سرنا فضای منطقه کندلوس و روستاهای اطراف را پر از گرما و حرارت عشق به فرهنگ و سنن زیبای گذشتگان کرد.

 در این روز مردم میخساز که از روزها قبل خود را برای این جشن آماده کرده بودند با گرد هم آمدن در مرکز روستای کندلوس به جشن و شادمانی پرداختند و باپختن آش زرشک و نان خوش عطر محلی و دم کردن چای، همدل و همنوا در کنار هم از آنها خوردند.

مردم میخساز در چنين روزي علاوه بر جشن و شادماني به مناسبت سيزدهم ماه معمولا از خوردني ها و نوشيدني ها، سيزده چيز مي خورند براي اينكه تعداد خوراكي ها به سيزده برسد از مواد غذايي همچون كدو ، كلم ، چغندر(چنگل) و لوبيا و سيب زميني به صورت پخته كه آن را هكشي مي نامند استفاده مي كنند.

هائيشت نيز يكي ديگر از خوردني هاي اين شب است. هائيشت تركيبي از گندم ،شاهدانه(تخم كنف) به صورت برشته است که كشمش و گردو نيز به آن اضافه مي شود.

 اهالي باور دارند كه موقع شكستن گردو ها براي درست كردن هائيشت هر يك از گردو ها قبل از شكستن به نيت شخصي كه مورد توجه آن جمع است نامگذاري مي شود؛چنانچه گردو مورد نظرپوك و بدون مغز باشد اين باور را داشتند كه شخص تا قبل از جشن تيرما سيزده شو سال ديگر خواهد مرد.

 لازم به ذکر است که میخساز شامل روستاهای کندلوس،گیل کلا،میرکلا و پیده می باشد.

فرستنده:محمدحسین ملایی کندلوسی - (mazandnews@yahoo.com)


  • چهارشنبه 4 فروردين 1389-0:0

    ممنون که با انتشار این اخبار گامی را به سوی معرفی سنتهای قدیمی بر می دارید

    • يکشنبه 17 آبان 1388-0:0

      کاش که ساری مثل کجور بود.

      و هیچوقت دست نابودگران به آنجا نرسه.

      اینجا تو ساری نمیدونن که تیرما هرما ارکه ما چه ماهایی هستن!! چه برسه به تیرما سیزه شو


      ©2013 APG.ir