تعداد بازدید: 2995

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 13 آبان 1388-0:0

بزرگداشت روز مازندران در ساري

مراسم و آيين هاي ويژه  14 آبان ماه-روز مازندران- در اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار مي شود.


 خبر نخست حاکي از اين است که شورای فرهنگ عمومی استان به مناسبت فرارسیدن 14 آبان و روز مازندران ،بيانيه صادر کرد.

در بخشي از بيانيه ارسالي به مازندنومه آمده:"دین، تاریخ ، جغرافیا ، زبان و ادبیات از مبانی هویتی جوامع بشری به حساب می آیند که اگر استان مازندران از این حیث مورد مداقه قرار گیرد پی می بریم که از دیرباز تاکنون عنصر دین و مذهب نقش اساسی و مهمتری نسبت به سایر عناصر هویتی داشته است."

در بخش ديگري از اين بيانيه تصريح شده:" از قدیمی ترین ایام ، پرستش خداوند در مصادیق قدسی ابتدایی در این سرزمین رواج داشت و در دوره قبل از اسلام ، آیین زرتشت مُجلای عشق ورزی مردم این دیاربه حضرت پروردگار بود . ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان ، سبب تالیف قلوب ایرانیان به آیین جدید و گرایش آنان به این دین مبین گردید به نحوی که در کوتاه زمان ممکن ، گستره نیمکره جان جهان با سرعت حیرت آور به تسخیر اسلام عزیز درآمد و آوازه این رستگاری به مرزهای چین و اروپا رسید. اما خطه شمالی ایران ، جریان انحرافی بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) را قبول نکرد و از همان ابتدا اسلام را با شهد شیرین ولایت پذیرا شد نه از آن جهت که مرعوب قدرت نظامی گردیده باشد بلکه از بین جریانهای موجود آن زمان ، رهروی ولایت و امامت را با هزاران مرارت به جان خرید و با دل پذیرا شد و هرگز از انتخاب اصلح خود برنگشت."

اين بيانيه ادامه مي دهد:"  فتنه های متعدد خلفای اموی و عباسی ، لشکر کشی ها و قتل و غارت های یزیدبن مُهَلّب ها نیز خللی بر اراده مصمم آنان وارد نساخت و میزبانی ، سیادت و سروری خاندان اهل بیت (ع) در همه عرصه ها و شئون زندگی مردم طبرستان جاری و ساری شد؛ چه اینکه اگر در فرهنگ مردم این سامان ـ طبرستان قدیم و مازندران کنونی ـ مداقه شود عشق به امامت و ولایت در همه جای آن موج می زند. "

در بخش ديگري از بيانيه شوراي فرهنگ عمومي استان آمده:"خوشبختانه به یُمن وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی ، یکی از ظرفیت های پنهان فرهنگ مازندران ـ ولایت پذیری ، ولایت مداری و ولایی باقی ماندن ـ فرصت تبلور و شکوفایی یافت ؛ استعدادی که میراث انتخاب ارزشمند پیشینیان ما در قالب میزبانی فرزندان رسول الله و بنیانگزاری نخستین حکومت علوی در جهان آن روز در خارج از شبه جزیره عربستان بوده است و اکنون که تهاجم نرم فرهنگی دشمنان قسم خورده این ملت ، بنیانهای هویتی را نشانه گرفته است مسئولیت خطیری پیش روی ماست تا آن چنان که بایسته و شایسته است از پیشینه های ازرشمند خطه ولایی مازندران جهت الگوسازی و هدایت نسل امروز و آینده حداکثر بهره برداری را نمود."

گفتني است برنامه هاي ويژه اين روز عصر جمعه پانزدهم آبان ماه ساعت 18 در اداره کل ارشاد استان برگزار مي شود.در اين برنامه چند گروه موسيقي مازندراني برنامه خواهند داشت و نمايش هاي آييني مازندران اجرا خواهد شد.

خبر دريافتي ديگر ما اظهارات مدير کل فرهنگ و ارشاد مازندران در جمع تئاتري هاست.

 هادي ابراهيمي در مراسم اختتاميه بيست و يكمين جشنواره تئاتر مازندران با گراميداشت فرهيختگان تئاتر و پيشكسوتان حوزه فرهنگ و هنر مازندران اظهار داشت: همدلي و همبستگي هنرمندان در تعالي هنر از دغدغه‌هاي همه ما است.

وي با تاكيد بر اينكه تئاتر يكي از جلوه‌هاي بارز و مؤلفه‌هاي اصلي و اساسي است، تصريح كرد: اگر فرهنگ را در بخش روبنايي و زيربنايي تقسيم كنيم تئاتر جزو مواردي است كه در هنجارها و سنت‌ها و همچنين در آداب و رسوم جايگاه مهمي دارد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران شعار ورود به حوزه فرهنگ استان را توجه به فرهنگ بومي با رويكرد ديني و مذهبي دانست و تاكيد كرد: اين مسئله مي‌‌تواند در راستاي مهندسي فرهنگي در سطوح ملي كمك كند.

 ابراهيمي دغدغه رهبر معظم انقلاب را در اين بخش موثر دانست و تصريح كرد: رهبري با دلسوزي حوزه هنر را پيگيري مي‌كند.

 وي اضافه كرد: با اشاره به اينكه مازندران ظرفيت‌هاي مستعدي در فرهنگ و هنر دارد، بيان داشت: ارشاد استان براي تعالي و رشد فرهنگ با كمك هنرمندان نياز دارد.

 مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از برگزاري نشست 5/4 ساعته خود با هنرمندان تئاتر استان خبر داد و خاطرنشان كرد: اين اتفاق در ششمين روز از مديريت اين جانب روي داد.

وي خواستار برگزاري نشست تخصصي تئاتر هر ماه يك بار شد و بيان داشت: هنرمندان غرب مازندران نيز از ظرفيت‌هاي خوبي براي تعالي برخوردارند كه نيازمند به نشست‌هاي تخصصي اسيت.

 ابراهيمي خواستار برگزاري جشنواره تئاتر در سال‌هاي آينده با آثار فاخرتر، مهم‌تر و با سطح داوري افزون‌تر شد و تصريح كرد: جوايز اين جشنواره‌ها نيز بايد بيشتر شود.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با تاكيد بر اينكه بايد از ظرفيت شهرستان‌ها بيشتر استفاده شود، گفت: برخي از شهرستان‌هاي مازندران ظرفيت برگزاري جشنواره‌هاي استاني را دارند.

 وي استراتژي وزارت فرهنگ را جذب حداكثري و دفع حداقلي برشمرد و تصريح كرد: به نمايشنامه‌ها بايد با همين رويكرد توجه شود.

 ابراهيمي با بيان اينكه براي تعالي فرهنگ از حاشيه‌ها فاصله بگيريم، بيان داشت: نمايشنامه‌خواني در شهرستان‌هاي مازندران بايد با چارچوب ديني و ارزشي توسعه يابد.

وي با تاكيد بر اينكه مازندران جا براي توليد تله تئاتر دارد، خاطرنشان كرد: با صدا و سيما توافق شد كه آثار فاخر پخش شود.



    ©2013 APG.ir