تعداد بازدید: 2752

توصیه به دیگران 1

جمعه 29 آبان 1388-0:0

همگام با نمايشگاه رسانه هاي مجازي(10)

آسيب شناسي نخستين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال مازندران.(يادداشتي از ليلا مشفق،نويسنده و مهندس کامپيوتر-ساري)


 از روزی که آقای کاووسی در سریال « شهر قشنگ » با ادا و اصول خاص خودش می گفت : " دیجیتالم کجا بود؟ " تا امروز سال های زیادی گذشته که می توان به راحتی نفوذ الکترونیک و رسانه های دیجیتال را در زندگی روزمره مردم دید و حس نمود.

 شاید ارتباط چندان منطقی ای بین یک مجموعه طنز تلویزیونی و یک واقعه بسیار مهم الکترونیکی و نمایش دستاوردهای نرم افزاری نباشد و مانند هر پدیده ی دیگری در حوزه دستاوردهای بشری مطلقا نمی توان آن را به طور مجرد و بدون ارزش گذاری های محتوائی تائید یا رد کرد . اما بدون شک تاثیر شگرف تکنولوژی و صنعت بر روح زندگی ماشینی جهان امروز غیرقابل کتمان است.

در هفته جاری مازندران برای اولین بار میزبان نمایشگاه رسانه های دیجیتال بود که یک گام بسیار موفقیت آمیز برای اهالی فرهنگ این استان محسوب می شود که جا دارد به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی اداره کل و همه دست اندرکاران این مجموعه خسته نباشید گفت و از زحمات شان قدردانی کرد.

حتما درباره مزایا و معایب تاثیرات دنیای دیجیتال زیاد مطلب نوشته شده اما واقعیت این است که بسیاری از ما هرگز به نوع نیاز خود به انواع نرم افزارها و برنامه های دیجیتالی فکر نکرده ایم یعنی ارتباطی حرفه ای با مقوله نرم افزار نداشته و تنها به بهره گیری های عمومی و سطحی اکتفا کرده ا یم و یا اصلا به آن دسترسی نداشته ایم .

 شاید قریب به 80 درصد از خانواده هائی که فرزندانی در سنین نوجوانی دارند با رایانه آشنا هستند، اما آیا آن قدر وقت صرف کرده ایم که برای استفاده بهینه از این تکنولوژی در صدد تهیه نرم افزارهای بهتر و مناسب تر و کم آسیب تر برای خانواده خود باشیم؟

نرم افزارهائی که مناسب سطح اطلاعات ، سن و نیازهای آن ها باشد؟ در حالی که نبود طبقه بندی های این چنینی در فرایند یاد گیری می تواند اختلال ايجاد کنند.

 آنچه که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال با آن مواجه شدیم طیف وسیعی از نرم افزارهای آموزشی، سرگرمی، کاربردی، سیستمی ، هنری ، دینی و قرآنی ، گوشی های همراه و ... بود که به نظر می رسید با مدیریت و سامان دهی مناسب در جهت آسیب کمتر و بهینه سازی تاثیر تکنولوژِی عرضه می شوند که بسیار امیدوار کننده است .

حتی نرم افزارهای تخصصی مناسب با نیاز های روز نیز در این نمایشگاه قابل بازدید و با سازو کارهای مناسب قابل تهیه است .

به تناسب تخصص و تحصیلاتم ساعت های طولانی را با ابزار الکترونیکی ارتباط داشته و از آن بهره می گیرم اما هیچگاه حجم انبوهی از نرم افزارهای دیجیتال با آن همه امکانات را در این حد قابل دسترس ندیده ام .

 شاید به نظر برسد که رسانه های دیجیتال مخاطبان خاص و متخصصان و علاقه مندان ویژه را مد نظر دارد اما به جرات می توانم بگویم طیف نرم افزارها از چنان تنوعی برخوردار است که شاخص خاصی را شامل نمی شود.

صنایع الکترونیک و رسانه های دیجیتال مانند هر پدیده ی دیگری در حوزه دستاوردهای بشری مطلقا نمی توان آن را به طور مجرد و بدون ارزش گذاری های محتوائی تائید یا رد کرد اما بدون شک تاثیر شگرف تکنولوژی و صنعت بر روح زندگی ماشینی جهان امروز غیرقابل کتمان است.

 بعد از طرح جنبش نرم افزاری از سوی مهم ترین مقام در نظام جمهوری اسلامی و ضرورت حضور و تلاش برای تولید فکر در این حوزه تاکنون ، این نخستین بار است که مردم استان های شمالی شاهد برپایی حجم بزرگی از دستاوردهای رسانه ای دیجیتال هستند؛ در حالی که برپايی اتفاقات فرهنگی از این دست، علاوه بر ایجاد نشاط و فرهنگ سازی ، بطور مستقیم و غیرمستقیم در داخل استان ، می تواند فرصتی باشد در جهت جذب علاقه مندان استان های مجاور . اما متاسفانه شاید جامعه، مصرف گرایی را بر تولید ترجیح می دهد که نتوانستند آن گونه که باید با این فضای مهم نمایشگاهی ارتباط برقرار کند.

 در روز افتتاح نمایشگاه حضور شخصیت های مهم و تاثیر گذار اعم از اجرایی و قانون گذاری مانند وزیر کشور ، استانداران قدیم و جدید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... عزم جدی نظام را بر سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش را نشان داده و به خصوص تسهیلات با بیش از 60 درصد تخفیف برای مراجعه کنندگان و خریداران ، می توانست تحرک ویژه ای را برای علاقه منمدان این حوزه و فرصتی برای عموم مردم و شناخت بیشتر با فضای الکترونیک و دیجیتال باشد.

 به نظر می رسد سرویس های فرهنگی شامل تبلیغات ، اطلاع رسانی و ایجاد تسهیلات ایاب و ذهاب با توجه به اهمیت پروژه و هزینه چشم گیر و یارانه قابل توجه ای که به این بخش اختصاص داده شد ، هم خوانی لازم را نداشتند که این ضعف ، استقبال از این اتفاق بسیار هیجان انگیز و شوق آور را تحت تاثیر خود قرار داد.

تعدد غرفه ها، برپائی کلاس های آموزشی رایگان و وجود نیروهای متخصص و مسلط می توانست با اطلاع رسانی گسترده تری جاذبه ی زیادی برای علاقه مندان ایجاد نماید و ساری را حداقل برای یک هفته کانون توجه و تمرکز امواج رسانه ای قرار دهد .

در نمایشگاه برای خرید و بازدید و حضور در کارگاه های آموزشی و همچنین انتخاب بهترین نرم افزار در بین شرکت ها و تولید کنندگان و غرفه ها همه گونه امکانات و تسهیلات فراهم است حتی برای آشنایی عموم مردم از اهمیت رسانه های دیجیتالی و نرم افزارها در زندگی روزمره ، از اساتید مجرب و ارائه راهنمایی هیچ گونه کوتاهی نمی شود و آنچه تاسف مرا که در تمام روزهای نمایشگاه حتی حاضر نشدم کارگاه های آموزشی را نیز از دست بدهم بر انگیخت ، این است که چرا با وجود تدارک چندین سیستم و حضور استادان مجرب در بعضی ساعات در فضای کارگاه آموزشی فقط 2 یا 3 متقاضی حضور داشتند؟!

با همه مواردی که گفته شد این نمایشگاه می تواند طلیعه شکوفایی و شناخت بیشتر جامعه ما نسبت به پدیده ی ارتباطی روز و دنیای دیجیتال و تاثر آن بر رشد و شکوفایی علمی باشد و به این امید هستیم که باز هم چنین فرصت هایی برای استان های شمالی فراهم شده و ان شاالله شاهد نمایشگاه دائمی رسانه های دیجیتال و نمایشگاه دائمی نرم افزارهای رایانه ای در مازندران باشیم و امیدواری بیشتر به اینکه تدارک و تبلیغات عمومی و دانشگاهی برای چنین اتفاقی آنقدر گسترده تر باشد تا انگیزه های حضور غرفه داران را بیش از پیش بیفزاید.


  • جمعه 29 آبان 1388-0:0

    مطلب کامل وخوبي بود.ممنون از نویسنده.

    • زاهدی - محمدپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 29 آبان 1388-0:0

      از آنجا که آثار شعری شما را می خوانم و می دانم چه قلم و دانش بالایی دارید بلافاصله آمدم اینجا و مطلب را کامل خواندم استفائه کردم
      راستی - سلام خانم مهندس


      ©2013 APG.ir