تعداد بازدید: 4349

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 10 آذر 1388-0:0

هزار بايد وشايد قناعت

صاحب‌نظران گلستاني انتظارات خود را از استاندار جديد مي‌گويند:ما گلستاني داريم كه استان شده است- نخوانيد استاني داريم كه گلستان شده است!!-


ششمين استاندار گلستان از ديار مازندران، زير گنبد سپيد استانداري گلستان نشست.

حدود 12سال پيش بود كه گلستاني‌ها به سراي استقلال كوچ كردند و حالا گلستان قرار است در چارديواري مستقل خويش ميزبانِ ميزبان پيشين خود باشد.


يادمان و يادتان هست كه آن روزها كه گلستان هنوز اتاقي بود زير سقف مازندران، خيلي‌ها – درست يا غلط- علت عقب ماندگي اين منطقه را بي‌توجهي مسئولين مازندراني به اين خطه ارزيابي مي‌كردند و درست به همين دليل هم بود كه « بده دستور استان» به خواهش ثابت مردم شرق مازندران(گلستان فعلي) به هنگام استقبال از مسئولين بلند پايه مملكتي تبديل گشته بود.


..... و حالا 12 سال از آن روزها مي گذرد و اينك ما گلستاني داريم كه استان شده است- نخوانيد استاني داريم كه گلستان شده است!!-


گلستان هنوز هم محرومانه در اعماق جدول رتبه‌بندي ميزان توسعه يافتگي 30 استان كشور، دست و پا مي‌زند و معلوم نيست سرانجام دست نجات چه كسي به ياريش خواهد شتافت؟ چه كسي با چه دغدغه‌اي و با كدام اولويت؟


استاندار مازندراني گر‌ه‌هاي كور پيشرفت گلستان را در چه مي‌‌بيند؟
مطالعات او از گلستان، چه شيوه مديريتي را در راستاي پيشرفت اين منطقه به ذهنش متبادر كرده است؟
آيا استاندار جديد بر نقاط ضعف و قوت منابع طبيعي و انساني اين منطقه اشراف دارد تا هر يك را به‌جا و نيكو در راستاي توسعه استان در خدمت گيرد؟


آيا پس از تكيه رسمي «جواد قناعت» بر كرسي سياه‌رنگ استانداري، سالن‌هاي همايش‌ ادارات كل استان هر روز به استقبال معارفه‌اي و به بدرقه ‌توديعي خواهند رفت؟ يا كه او به ثبات مديريت‌ها مي‌انديشد؟
اصلا استاندار جديد چه ميزان زمان لازم دارد تا شناختي جامع و مانع و همه جانبه از شرايط و نيروهاي اين منطقه حاصل كند؟ سه ماه، شش ماه، يكسال؟...


و آيا پس از گذشت عمر مديريتي «جواد قناعت»، شاخصي از شاخصه‌هاي توسعه در استان تغيير خواهد كرد؟ رتبه‌اي جابه‌جا خواهد شد؟


زهرا نورا، عضو شوراي استان:
اول تعامل، دوم تعامل، سوم....، باز هم تعامل
زهرا نورا عضو شوراي شهر گرگان و شوراي استان همه درخواست خود از استاندار جديد را تنها در يك كلام خلاصه مي‌كند و آن هم « تعامل» است.


وي مي‌گويد: درخواست ما البته جديد نيست و از استاندار قبلي هم تنها همين را مي‌خواستيم كه تلاش كند تا تعامل موثري بين شورا و شهرداري با استانداري و ساير ادارات كلان استان برقرار شود.

وي تصريح مي‌كند: استاندار جديد بايد بداند آنچه كه استان گلستان را از چرخه توسعه عقب انداخته است عدم همكاري‌ و هماهنگي ميان مديران دستگاه‌هاي دولتي آن است و او بايد در اولين و مهم‌ترين گام خود در جلسات شوراي اداري، همراهي با شوراها و شهرداري‌ها را به طور جدي از مديران‌‌كل بخواهد و خود نيز به اين امر پايبند باشد.
نماينده استان گلستان در شوراي عالي استان‌ها اضافه مي‌كند: اگر اين اتفاق خوب صورت گيرد با توجه به تفاهم‌نامه‌هايي كه در جلسات شوراي عالي استان‌ها با حضور وزرا و مسئولين رده بالاي مملكتي شكل مي‌گيرد به زودي شاهد تحولات بزرگي در استان خواهيم بود.

وي تاكيد كرد: دولتي‌ها مي‌توانند با تقويت ظرفيت‌ها و رفع گيرهاي قانوني شوراها را در پيشبرد امور كمك كنند.
وي با اشاره به موضوع امامزاده‌هاي استان گلستان، اضافه كرد: در حال حاضر يكي از مسائلي كه ما به آن دچار هستيم درگيري با نگاهي است كه مي‌خواهد امامزاده‌هاي استان تبديل به آرامستان شوند.


نورا ادامه داد: ما در شوراي استان همه تلاش خود را به اين سمت متمركز كرده‌ايم كه اين محيط‌ها را به اماكن فرهنگي تبديل كنيم تا بهترين استفاده از آنان صورت گيرد.


به گفته وي لازمه انجام چنين كاري ايجاد تفاهم و همدلي ميان اوقاف با شهرداري و شوراست كه استاندار در ايجاد اين همدلي نقش چشمگيري خواهد داشت.


وي تصريح مي‌كند: اگرچه شايد روحيه همراهي و تعامل در تعدادي از مديران استان وجود داشته باشد اما معتقدم بسياري از آنان انگيزه كافي براي برقراري اين ارتباط موثر و دوجانبه را ندارند و استاندار جديد بايد انگيزه كافي در اين دسته از مديران به وجود بياورد و ارگان‌هاي دولتي و مردمي را با يكديگر همراه كند.


نورا تاكيد مي‌كند: اگر اين خلا مرتفع شود با توجه به زيرساخت‌هاي مناسبي كه در گلستان فراهم است جريان توسعه در استان شتاب قابل توجهي خواهد گرفت.


وي در پاسخ به اين سوال كه چه كنيم تا پروسه شناخت استاندار جديد با شرايط استان به حداقل زمان ممكن برسد، اظهار داشت: هر مدير غيربومي كه براي اولين بار وارد استان مي‌شود دست‌كم به 6 تا 7 ماه زمان نياز دارد تا به وضعيت استان اشراف نسبي پيدا كند، اما ما به عنوان نماينده و منتخبين مردم در شوراها مي توانيم با تعامل بيشتر با استاندار وي را با مسائل و مشكلات آگاه كرده و در سايه همين ارتباطات و همفكري‌ها روند آشنايي وي با استان راتسريع كنيم.


نماينده مردم مينودشت و كلاله در مجلس:
انتقال آب مازاد مازندران به گلستان در ليست اولويت‌هاي استاندار جديد قرار گيرد
«سيد نجيب حسيني» بر اين باور است كه احداث كانال انتقال آب مازاد مازندران به گلستان بايد جزو اولويت‌هاي استاندار جديد باشد.


وي اين پروژه را در سطح ملي مهم ارزيابي كرده و راه‌اندازي هر چه سريع‌تر آن را به نفع اقتصاد ملي مي‌داند.
وي در برابر اين پرسش كه آيا مازندراني بودن استاندار جديد نمي‌تواند مانعي در برابر اجراي اين پروژه باشد مي‌گويد: مديران ارشد در سطح كشور بايد ملي فكر كنند نه منطقه‌اي، اهل اين استان و آن استان بودن نبايد در تصميم‌ مديران خللي وارد كند.


وي اضافه ‌مي‌كند: هر مديري -اهل هر استاني كه باشد- در زمان مديريت متعلق به همان استان محل خدمت خود است و بايد همه تلاشش را در جهت شكوفا كردن استعدادهاي منطقه محل خدمت خود صورت دهد.


نماينده مردم مينودشت و كلاله همچنين تسريع در روند اجراي مجتمع پتروشيمي گلستان، اجرايي كردن راه آهن گرگان به خراسان رضوي و شمالي، تسريع در روند اجراي پروژه سد نرماب چل چاي و تسهيل در راه‌اندازي فرودگاه كلاله را از جمله ديگر پروژه‌هاي مهم و كلان استان عنوان كرد و از استاندار جديد خواست تا نسبت به انجام آنان توجه ويژه‌اي اتخاذ كند.


مديران كل تثبيت يا تعويض؟
سيد نجيب حسيني در پاسخ به اين سوال اظهار مي‌دارد: اعتقاد دارم مديراني كه اهل كار و فعاليت هستند بايد تثبيت شوند و در مقابل، تغيير مديراني كه اهل كار نيستند هم ضروري است.


وي يادآور مي‌شود: ما نمايندگان نيز تلاش مي كنيم بر حسب وظيفه‌اي كه بر دوش ماست مديران خوب را صادقانه به استاندار جديد معرفي كنيم.


نماينده مردم مينودشت و كلاله در مجلس در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد، روند آشنايي استاندار جديد با شرايط استان و ضعف و قوت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري آن چه‌قدر به طول خواهد انجاميد، اظهار داشت: آشنا شدن زمان زيادي طول نخواهد كشيد، هر نيرويي كه مديريت اين استان را بر عهده مي‌گيرد بايد سند توسعه استان را دستورالعمل و چراغ راه خود قرار دهد، پروژه‌هاي كلان و برنامه‌هاي مهم استان هم كه كاملا مشخص هستند كه انجام آنها كمي همت لازم دارد. نمي‌شود بگوييم چون استاندار غيربومي است و با شرايط استان و نيروهاي انساني?ناآشناست پس موفق نخواهد بود. در اين صورت بايد بگوييم آقاي عجم كه اهل گلستان است و در حال حاضر استاندار قزوين است هم از عهده مسئوليت خود بر نمي‌آيد. اينگونه نيست! همه دلسوزان واقعي استان بايد به كمك استاندار جديد بيايند و او را در انجام مسئوليت‌هايش ياري كنند.


نوروزعلي كابلي، كارشناس ارشد علوم سياسي:
استاندار جديد، گلستان را به سمت حداقل استانداردهاي لازم توسعه يافتگي سوق دهد
نوروزعلي كابلي نيز سخنان خود را با ذكر اين واقعيت آغاز مي‌كند كه استان گلستان از نظر برخورداري از امكانات و منابع جزو 9 استان اول و از نظر توسعه يافتگي در رديف 9 استان آخر كشور است.


وي مي‌گويد: بايد اذعان كرد كه فقر گلستان پشت درختان سبزش پنهان شده و با توجه به اين واقعيت وظيفه استاندار جديد آن است كه به گونه‌اي عمل كند تا گلستان در ليست استان‌هاي با امكانات كشور قرار گيرد.
وي تاكيد مي‌كند: استاندار جديد هم در بخش فرهنگي و هم در شاخص‌هاي آموزشي بايد به گونه‌اي اعمال مديريت كند تا اين استان به حداقل‌ استاندارد لازم از نظر توسعه يافتگي دست يابد.


اين مدرس دانشگاه فقر فضاهاي فرهنگي و دانشگاهي را از جمله معضلات جدي اين استان ذكر مي‌كند و اظهار مي‌دارد:3 سال از تاسيس دانشگاه گلستان مي‌گذرد و محمودزاده، قول داده بود كه هر سال دست‌كم يك و نيم ميليارد تومان به اين دانشگاه تزريق كند كه متاسفانه اين قول هرگز عملي نشد.


وي ادامه مي‌دهد: حالا شما مقايسه كنيد كه ايشان تنها براي مصلاي گرگان يك ميليارد و 600 ميليون تومان هزينه كرد كه همين امر نشان دهنده ميزان ارزشي است كه وي براي توسعه فضاهاي فرهنگي و دانشگاهي قائل بوده است.


وي همچنين با اشاره به بالا بودن شاخص بيكاري در استان يادآور مي‌شود: در حال حاضر3 كارخانه عظيم نيمه تمام در استان داريم كه مجتمع پتروشيمي يكي از آنهاست.

وي تصريح مي‌كند: وضعيت احداث پتروشيمي كه مصوبه هيئت دولت است و 90درصد سهام آن متعلق به مردم است در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و هنوز هيچ اقدام تعيين كننده‌اي در خصوص به انجام رساندن اين پروژه از سوي مسئولين استاني صورت نگرفته است.


كابلي به مخالفت استاندار پيشين گلستان با اجراي اين پروژه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: آقاي محمودزاده اظهار مي‌داشت كه من خود مهندس عمران هستم و معتقدم كه اين پروژه خطرات زيست محيطي براي گلستان به همراه دارد، اما بنده همان موقع خطاب به ايشان گفتم كه اگر قرار بوده اين پروژه خطر زيست محيطي داشته باشد چرا در هيئت دولت به تصويب رسده و اكنون كه اين امر انجام شده شما به عنوان مجري مصوبات دولت، موظف به اجراي آن هستيد.
وي پروژه سيمان گلستان و فولاد نورد مينودشت را از ديگر پروژه‌هاي مهم نيمه‌تمام استان نام مي‌برد و تصريح مي‌كند: استاندار جديد بايد اين نكته را مد نظر قرار دهد كه با اجرايي شدن اين سه پروژه 10 تا 15هزار شغل مستقيم در استان ايجاد خواهد شد و تحول عظيمي را در توسعه استان شاهد خواهيم بود.


وي در خصوص لزوم تغيير مديران در دستگاه‌هاي دولتي پس از ورود استاندار جديد نيز مي‌گويد: يكي از نقاط ضعف استاندار پيشين را مي‌توان پايين بودن معدل تغيير مديران دستگاه‌هاي دولتي در زمان مديريت وي ذكر كرد، اين در حالي بود كه بسياري از مديران حرف شنوي لازم را هم از وي نداشتند.


وي با اشاره به اينكه اين سخن به معناي موافقت با تغيير مداوم مديران نيست، اظهار مي‌دارد: آقاي محمودزاده به دليل ضعف و ناتواني از اعمال تغييرات عاجز بود در حالي كه مدير ارشد استان بايد مديران ضعيف مجموعه خود را شناسايي و نسبت به تعويض آنان اقدام كند.


اين فعال اصولگراي استان تاكيد مي‌كند: استاندار جديد بايد داراي ديدگاه و تيم مديريتي قوي باشد و در انتخاب مديران شايسته لحظه‌اي ترديد نكند.


وي در خصوص لزوم انتخاب مديران بومي در استان نيز معتقد است: تقريبا تمام استان‌هاي كشور در تمام زمينه‌ها در بوميت متمركز هستند و استاندار قوي كسي است كه استعدادهاي بومي و مديران قوي بومي را شناسايي كند تا اين نيروها بتوانند در جريان كار نقش موثرتري را در راستاي ياري به وي ايفا كنند.

كابلي با تاكيد بر اين كه محمودزاده جزو ضعيف‌ترين استانداران گلستان بوده است، قناعت را از نيروهاي اصولگرايان استان مازندران مي‌خواند و اذعان مي‌دارد: قناعت در مقايسه با محمودزاده آشنايي بيشتري با استان گلستان و نيروهاي آن دارد و همين امر به او كمك مي‌كند تا تركيب بهتري را در چينش مديريتي استان به كار گيرد.


دبير حزب موتلفه اسلامي گلستان:
استفاده از نيروهاي معتقد
به برنامه‌هاي احمدي‌نژاد، روند خدمت رساني استاندار جديد را تسريع مي‌كند
دبير حزب موتلفه اسلامي گلستان نيز در مصاحبه با خبرگزاري فارس استفاده از نيروهاي معتقد به برنامه‌هاي احمدي‌نژاد را به استاندار جديد توصيه كرده و تاكيد كرده است كه استفاده از اين نيروها، روند خدمت رساني استاندار جديد به مردم استان را تسريع مي‌كند.


سيد حسن سيدي تصريح كرده است: اين استان داراي نيروهاي توانمند بيشماري است كه استاندار جديد بايد با ارائه برنامه‌اي براي شناسايي اين نيروها همت كند تا در انجام سياست‌هاي دولت دهم مددكار وي باشند.
وي همچنين همكاري و همياري همه گروه‌ها و چهر‌ه‌هاي سياسي و گروه‌هاي اصولگرا و نمايندگان با استاندار جديد را ضروري خوانده و گفته است: همه بايد به استاندار جديد گلستان در تحقق برنامه‌هايش كمك كنيم.(golshanemehr)



    ©2013 APG.ir