تعداد بازدید: 3236

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 29 آذر 1388-0:0

دین را دستمایه قدرت طلبی نکنيم

بیانیه انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه مازندران: قباحت تعرض به راه، اندیشه و سیره امام خمینی،کمتر از جسارت به تصویر آن بزرگوار نيست.


 انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه مازندران به مناسبت حلول ماه محرم و روز وحدت حوزه و دانشگاه بيانيه اي صادر کرد که يک نسخه از آن نيز توسط دکتر علي کريمي مله-دبير انجمن-براي مازندنومه ارسال شده است.در بخشي اين بيانيه آمده:

 "دانشگاهیان گران قدر ، تقارن روز 27 آذرماه امسال با حلول ماه محرم الحرام در فضای سیاسی، اخلاقی و فرهنگی خطیر کشور را به فال نیک می گیریم و با استمداد از روح مطهر سیدالشهدا (ع) نکاتی چند را به سمع و نظر دانشگاهیان گرامی -اعم از اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان خدوم دانشگاه -می رسانیم.

بی تردید رسالت خونبار امام حسین(ع) اصلاح کژکرداری های زمامداران معنون به عنوان دین و زدودن ناراستی ها و پیرایه ها از دین حنیفی بود که مدت زمان کوتاهی بعد از رحلت رسول اکرم(ص) در اثر غفلت ها و جهالت ها، دنیازدگی و ظاهرگرایی، شهوت قدرت و تبعیت از سلطه نفس از اصالت های خود فاصله فاحشی یافته و ضرورت قیام آن حضرت(ع) را نه تنها موجه بلکه اجتناب ناپذیر گردانیده بود.

 در آن شرایط امام حسین(ع) به معاصران و آیندگان یادآور شد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی و در قبال هر حاکمی، هرچند با تقبل هزینه های سنگین، تعطیل بردار نخواهد بود و البته در مسیر جانبازی و شهادت طلبی در راه خدا اخلاق فاضله، مروت، آزادگی و رعایت حقوق انسانها حتی مخالفین، و نیز آگاهی بخشی و همراهی بابصیرت مؤمنان وفادار تحت الشعاع هیچگونه ملاحظه ای قرار نمی گیرد.

 از این روست که آن امام همام (ع) سفر جهادی خود را با شعار محوری امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح دین آغاز کرد و در شب عاشوراآن را با تأکید بر بیعت آگاهانه و حضور مسئولانه و نه فقط تکیه بر بعد تعلقات عاطفی اصحاب و یاران خود تداوم بخشید."

این انجمن ضمن گرامیداشت شهادت سرور آزادگان جهان همه دانشگاهیان را به تعمیق وتعمق در آموزه های متعالی عاشورا در همه زوایای زندگی خود فرا خواند و سپس از باب امر به معروف و نهی از منکر در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نکاتی را به اولیای امور جامعه و دانشگاه متذکر شد.

در ادامه بيانيه انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه مازندران آمده:" یکی از خواسته های محوری که از سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی و مقارن با شهادت آیت الله دکتر مفتح از سوی معمار بزرگ انقلاب- امام خمینی- مورد تأکید قرار گرفت ایده وحدت حوزه و دانشگاه بود. ایده ای که می توانست گره گشای بسیاری از مشکلات فکری نسل جوان و رافع تنگناهای جامعه ما باشد. ا

ما امروز با ورود به دهه چهارم از عمر نظام اسلامی ایده فوق به مثابه امری معطل و مبتلا به چالش های عدیده در پیچ و خم های بوروکراتیک، ظاهرگرایی و سطحی انگاری معرفتی و ابزارانگاری سیاسی قرار گرفته است.

 به باور ما هدف سازنده فوق در معرض آسیب های جدی از قبیل ابهام در معنی و هدف، فقدان سیاست گذاری های نظام مند، درافتادن در ورطه فرمالیسم و ظاهرگرایی، عدم به رسمیت شناختن تنوع دیدگاهها در دانشگاهها و غلبه رویکرد شبیه سازی اجباری بر کاربست روش های اقناعی، دیدگاه توطئه انگار و ترویج بدبینی سیاسی نسبت به جامعه دانشگاهی بویژه در سال های اخیر و ... قرار دارد.

بدیهی است که نیل به این آرمان جز با رفع چالش های بالا و تصحیح نگاه زمامداران به دانشگاه و درک درست رابطه حوزه با آن میسر نخواهد شد.

 امروز کدام دانشگاهی خودآگاه و حوزوی روشن ضمیری است که نداند دستگیری و احضار بسیاری از اساتید و دانشجویان و صدور احکام غلیظ و شدید علیه آنان و پراکندن بذر بدگمانی در جامعه نسبت به دانشگاهیان ایده فوق را ناتمام خواهد گذاشت؟

ما ایمان راسخ داریم که ضمیر جامعه، سابقه درخشان دانشگاه در مبارزات ضد استبدادی و ضد استکباری دوران انقلاب، حضور آگاهانه فرزندان فهیم ملت در میدانهای دفاع مقدس، پیشتازی در آفرینش حماسه ماندگاری چون دوم خرداد و برافراشتن پرچم اصلاحات سیاسی و نیز خلق حماسه های جاوید دیگر در عرصه های سازندگی و ارتقای ظرفیت های علمی کشور و غیره را در مسلخ اتهام های بیگانه پرستی، وادادگی، تن پروری و آرمان گریزی که امروزه متأسفانه از سوی دستگاههای تبلیغاتی دشمن ساز برخی عناصر افراطی و مجهول الهویه طنین انداز است، قربانی نخواهد کرد.

ما در این فراز از تاریخ خطیر کشور که بحث اسلامی سازی دانشگاهها و بومی کردن علوم انسانی بار دیگر بر محافل دانشگاهی سایه افکنده است انتظار داریم که مسئولان از سیره شهیدان مطهری و مفتح برای عملیاتی کردن ایده فوق الهام گرفته و از ابزار استدلال و اقناع در برخورد با نسل پرسشگر امروز و حتی دیگراندیشان فکری بهره بگیرند و از استفاده ابزاری از این حربه – که متأسفانه قراین و امارات بر آنها دلالت دارد- برای تصفیه مخالفان فکری و سیاسی خود و یکدست کردن دانشگاه، تضییق دایره نقد و پرسشگری و ایجاد انسداد بیشتر سیاسی و فرهنگی حذر نمایند."

 انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه مازندران در فراز پایانی بیانیه خود اين چنين آورده:"انجمن لازم می داند تا ضمن تقبیح و محکوم نمودن اقدام مشکوک تعرض به تصویر امام خمینی، از ناحیه هر جریان و با هر نیتی که صورت گرفته است دو نکته را یادآور شود: نخست اینکه انجمن مدرسان قباحت تعرض به راه، اندیشه و سیره امام خمینی را کمتر از جسارت به تصویر آن بزرگوار نمی داند و بی اعتنایی به مضامین مردم باورانه اندیشه های ایشان و تزیینی و تاکتیکی دانستن نقش مردم، بی توجهی به صراحت دیدگاههای وی مبنی بر عدم مداخله نیروهای نظامی در سیاست و بسیاری آموزه های دیگر را زمینه ساز جسارت کنونی تلقی می نماید.

دیگر آنکه دلسوزان انقلاب و نظام را فرا می خوانیم تا از برخورد جسارت آمیز و ابزاری تندروها و افراط گرایان با این پدیده و دستاویز قراردادن آن برای زمینه سازی تعرضی دیگر به نیروهای وفادار به نظام و انقلاب و چهره های خدوم کشور در مقطع حساس کنونی جلوگیری کنند،چرا که در صورت عدم مهار موج تندروی و افراطگری این جماعت پرمدعا و تمامیت خواه هزینه های سنگینی متوجه سرنوشت نظام و انقلاب اسلامی خواهد شد.

 اینک که همه جناح های سیاسی از جمله سران جریان اصلاحات صراحتا" این اقدام جسارت آمیز را تقبیح نموده اند به راه انداختن موج سهمگین اتهام افکنی برضد این شخصیت های ارزنده رفتاری سزاوار نکوهش ارزیابی می شود.

 ما از همگان می خواهیم تا با تأسی به سیره سالار شهیدان(ع) هستی خویش را وقف اعتلای دین و نه دین را دستمایه قدرت طلبی خود نمایند.


  • دوشنبه 30 آذر 1388-0:0

    چه عجب دکتر کريمي بعد از انتخابات اظهار نظري کرد؟!کجا بودی تا حالا دکتر؟دل مان برای تحلیل ها و یادداشت های تان تنگ شده.

    • دوشنبه 30 آذر 1388-0:0

      مثل اینکه دوستان از آموزه ها و اندیشه های امام فقط همین قسمت را به یاد می آورند و ... ایکاش یک بار وصیت نامه ایشان و صحیفه نور را می خواندند.

      • يکشنبه 29 آذر 1388-0:0

        خداوند این مدرسان مومن را در پناه خویش از شر اشرار واقعی حفظ فرماید . آمین یا رب العالمین. و مردم را بیش از پیش متحد و مومن و پیروز بدارد. انشاءالله.


        ©2013 APG.ir