تعداد بازدید: 5805

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 1 دی 1388-0:0

150 سال شبيه خواني

يادداشتي از سعد ا...شهابي اتويي،سرپرست و كارگردان گروه شبيه خواني روستاي اتوي سوادکوه


اتو روستايي معروف در سوادکوه است که مراسم تعزيه آن شهرتي فراوان دارد.

تعزيه اتويي ها هرساله در ماه محرم برپای مي شود و خیل عظیم محبین اهل بیت (ع) را به اين روستا می کشاند که از اهمیت و ویژگی خاص اين مراسم نشان دارد.

 حضور جمعیت انبوه در مجالس تعزیه در کنار مجالس سوگواری امام سوم شیعیان در این روستا نشانگر عشق، علاقه و ارادت اهالی به سالارشهیدان است که این جمعیت را از نقاط مختلف به این روستا کشانده و عزاداری اتو را در منطقه زبان زد کرده است.

از گذشته‌هاي دور مردم اتو به‌ دليل عشق به امام حسين(ع) به صورت سنتي در قالب تعزيه، جور و ستمي را كه يزيديان بر آن امام همام و ياران باوفايش روا داشتند را به نمايش مي‌گذارند.

  مردم منطقه به دليل علاقه‌مندي به خاندان عصمت و طهارت، همواره به آيين‌هاي ديني گرايش زيادي نشان داده اند و تعزيه در اتو بيش از 150 سال قدمت دارد.

تعزیه سه تعریف تاریخی مذهبی و هنری دارد که از لحاظ تاریخی یک نمونه آداب و رسوم و سنت تاریخی اجداد ماست.

 از لحاظ مذهبی نیز آیین و مراسم مذهبی و نوعی عبادت برای کسب ثواب اخروی است .

نگارنده به عنوان سرپرست گروه شبيه خواني روستاي اتو پيشنهاد مي کنم براي غناي بيشتر اين كار ارزشمند ، متون تعزيه از طريق پژوهش و تحقيق تصحيح و مطالبي كه با اصل واقعه عاشورا تطابق ندارد اصلاح شود.


  • جمعه 25 شهريور 1390-0:0

    با تشکر وعرض خدا قوت لطفا فیلمها و تصاویر تعزیه اتو را طوری در سایت قرار دهید که به راحتی و بدون نیاز به آدرس و ایمیل برای علاقمندان قابل دانلود و دسترسی باشد . ما منتظریم

    • دوشنبه 23 اسفند 1389-0:0

      سلام روزنامه کیهان با هماهنگی کمیته فرهنگی ستاد هشتمین یادواره 43 شهید منطقه کسلیان اقدام به چاپ زندگی نامه و وصیت نامه شهدا منطقه کسلیان نموده که تا کنون زندگی نامه شهیدان کاویانی،علیرضا اسکندری ، محمد اسکندری، مختار امیری، محمد عباسی،یوسف رضا رضایی،محمد رحمتی و دیروز شهید فیض الله بزرگی اتویی و امروز 23/12/89 شهید مهدی زمانی لاجیمی را به چاپ رسانده است.
      با تشکر کمیته فرهنگی هشتمین یادواره شهدا کسلیان

      • از دوستداران تعزيه اتوپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 27 اسفند 1388-0:0

        شايسته است يادي نيز از مرحوم حاج چراغعلي صفايي پير غلام اباعبدالله الحسين شودكه خالصانه عمري در راه شبيه خواني روستاي اتو صرف نموده اند.

        • ف الف شلدره ايپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 8 دی 1388-0:0

          سلام برشما و درود بر روان پاك حاج فيض الله شهابي اتويي اميدوارم با تلاش و دلبستگي شما به تعزيه ، شاهد شكوفايي آن در ديار مازندران و ايران باشيم .


          ©2013 APG.ir