تعداد بازدید: 3526

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 22 دی 1388-0:0

نوستالژی سیاسی و خشونت

 تحلیل آینده رفتاری پس از استعفای آقای حسینیان(یادداشتی از دکتر علی کریمی مله،عضو هيئت علمي دانشگاه مازندران)


 نوستالژی دل تنگی و اشتیاقی بیمارگونه به گذشته برای تجدید وضعیتی بازگشت ناپذیر در اثر ناتوانی خود در سازگارشدن با متغیرها و پدیده های نوین، پرشتاب و سترگ است.

 فرد نوستالژیک گذشته دل انگیز و کامبخش را به یاد می آورد و در پرتو آن شکوه گذشته، حال را به باد نقد می گیرد و با اشتیاقی آمیخته با استیصال در رؤیای بازسازی آن است.

اگر از زوایه سیاسی به پیامدهای رفتاری نوستالژی بنگریم، برای فرد یا گروه نوستالژیک که توانایی سازگارکردن خود با شرایط نوپدید را ندارد و در حسرت رؤیاهای دل پذیر گذشته زیست می کند و آینده ای امیدبخش را انتظار ندارد، احتمال ابراز خشونت برضد هرآنچه موجب پدیداری شرایط جدید و عامل اصلی ناکامی آنها شده است افزایش می یابد.

از این رو فرد یا گروه نوستالژیک سر به شورش علیه عوامل شوربختی و ناکامی خود و گروهش بر می دارد و حتی از سر استیصال به خشونت روی می آورد.

رفتار گروه ها و افراد نوستالژیک که شواهد و مؤیدهای تاریخی فراوانی در گذشته و حال دارد می تواند دستمایه تحلیل رفتار نماینده مستعفی مجلس جناب آقای حسینیان و طیفی از همفکران وی باشد.

صرف نظر از اینکه این اقدام خود سناریویی ار پیش طراحی شده و فازمند برای نیل به مقاصد سیاسی جناحی آن هم در آستانه قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس در مورد خشونت های کهریزک باشد یا خیر، واژگان های به کار رفته در استعفانامه وی از قبیل سرخوردگی، استیصال، درماندگی و غیره و تبیین ناخوشایند صورت بندی های سیاسی-جناحی درون مجلس و ترسیم آینده ای نه چندان امیدبخش از رفتار مجلسیان هم مسلک، حکایت از شکل گیری روحیه ای نوستالژیک در وی دارد.

بدیهی است چنین روحیه ای مسببانی را می شناسد و آنها را علت العلل پیدایش شرایط تازه می داند و بر اثر رسالتی دینی، انقلابی و اخلاقی و سیاسی که برای خود قائل است، پیشه کردن سکوت را بر خود روا نخواهد دانست و در کنج عزلت و انفعال سکنی نخواهد گزید.

بنابراین از باب تحلیل آینده نگرانه می توان برآورد نمود که وی و همفکران سیاسی اش خشونت گفتاری و کرداری برنامه ریزی شده ای برضد تمامی مسببان ایجاد محیط جدید سیاسی (غیر از طیف کم شمار حامیان دولت) به کار خواهند بست تا بدین طریق موانع عینی و ذهنی و ساختاری و کارگزاری تحقق مدینه فاضله خویش را به یکجا از میان بردارند.

 امید است عقلای قوم راه های خشونت آمیز شدن و رادیکالیزه شدن جامعه را مسدود نمایند و از این طریق هزینه های خسارت بار آن را تقلیل دهند. 

ايميل نويسنده: (akm102000@yahoo)


  • پنجشنبه 24 دی 1388-0:0

    حالا بینید توی مطلب چی نوشته شده،ملا لغتي شديد!؟

    • پنجشنبه 24 دی 1388-0:0

      امه دولت سه ضررا .ولکوم نوه.

      • حامی میرحسین پاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 23 دی 1388-0:0

        با سلام خدمت شما استاد محترم
        از شما انتظار ندارم واژگان رو با ها جمع ببندید و بنویسید واژگان ها ، یا ضد رو با بر بیارید و بنویسید بر ضد.
        اخلاق سیاسی شما قابل ستایش هست
        ارادتمند
        حامی میرحسین


        ©2013 APG.ir