تعداد بازدید: 2869

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 8 بهمن 1388-0:0

شيرين مثل کتاب

سال گذشته حدود 40 درصد از بودجه معاونت فرهنگی که بخش عمده ای مربوط به یارانه کاغذ بود از بودجه حذف شد-مازندران در عرصه فرهنگ و هنر ظرفیت تمدن سازی را در دنیا دارد-در مراسم افتتاحيه استاندار،نماينده ولي فقيه و عضو کميسيون فرهنگي مجلس غايب بودند( گزارش کامل مازندنومه از افتتاح نمايشگاه بزرگ کتاب در ساري)


*مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران :350 میلیون تومان یارانه براي نمایشگاه کتاب مازندران


به گزارش خبرنگار مازندنومه از ساری احسان ا... حجتی در افتتاحيه ششمین نمایشگاه سراسری کتاب مازندران در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری نمایشگاه های استانی گفت : فروردین و اردیبهشت به علت نمایشگاه بین المللي کتاب تهران و نيز در ماه رمضان نمی توان این نمایشگاه را برگزار کرد و 9 ماه باقیمانده فرصتی است که نمایشگاه در استان ها برپا شود.

قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت : برپایی یک هفته ای نمایشگاه نیازمند همین مقدار زمان برای مقدمات و جمع کردن آن است و به خودی خود هر نمایشگاه 2 هفته زمان نیاز دارد و در طول سال نمی توان بیش از 22 نمایشگاه برگزار کرد .

 وی افزود: برگزاری همزمان نمایشگاه در 2 استان ممکن است کیفیت کار را پایین آورد که برای برگزار کنندگان نمایشگاه حفظ کیفیت اصل مهمی است.

وی با بیان اینکه مازندران 3 سال پیاپی نمایشگاه را به خوبی برگزار می کند، اظهار داشت : روند روبه رشدی در سایر استان ها نیز شاهد هستیم و نتیجه آن این است که اگر امسال در مازندران نمایشگاه برگزار نمی کردیم با سیل مخالفت ها از سوی مردم مواجه می شدیم و این به آن معناست که نمایشگاه در 2 سال گذشته فضای خود را در استان یافته است.

حجتی تصریح کرد : هر میزان فضا که از سوی استان در اختیار ما قرار گیرد غرفه بندی کرده و در اختیار ناشران قرار می دهیم و معتقدیم که مازندران مانند بسیاری از استان ها پتانسیل این را دارد که ناشران بیشتری را جذب کند و به تبع آن کتاب های بیشتری در عرضه شوند.

وی با اشاره به استقبال خوب ناشران از شرکت در این نمایشگاه گفت : بنابر این مساله ، میزان بن های کتاب را افزایش داده ایم و 350 میلیون تومان به این امر اختصاص یافته است.

 وی از تبدیل بن های کاغذی به بن های الکترونیک خبر داد اظهار داشت : بدین طریق یارانه ها در مسیر درست هزینه شده و در اختیار گیرندگان اصلی قرار خواهند گرفت .

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران تاکید بر میزان فضای نمایشگاه گفت: محدودیت فضا ، مساله اصلی حضور ناشران است و مازندران با توجه به پیشینه فرهنگی ، این قابلیت را دارد که کتاب های بیشتری در استان عرضه شوند. وی افزود: از مجموع غرفه ها حدود 30 تا 35 درصد غرفه ها به ناشران دانشگاهی اختصاص دارد .

*محسن پرویز : حضور نيافتن برخی ناشران به علت فضای نمایشگاه است


به گزارش خبرنگار مازندنومه از ساری محسن پرویز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه کتاب مازندران در خصوص میزان کتاب های علوم پایه در نمایشگاه گفت : حجم کتاب های منتشر شده در علوم پایه ، حجم مناسبی است و از رشد مناسبی برخوردار است .

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چون مراجعه کنندگان نمایشگاه ها ، عموم مردم هستند و باید از تمامی بخش ها غرفه هایی وجود داشته باشد به همین دلیل همه متقاضیان حضور ، نمی توانند پاسخ مثبت دریافت کنند و بنابر سهمیه بندی که با ملاک و معیار خاص برای تامین غرفه انجام می شود ، انتخاب می شوند.

پرویز تصریح کرد : عدم حضور برخی ناشران به علت فضای نمایشگاه است ضمن اینکه اولویت بندی نیز صورت می گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در خصوص اعتبارات فرهنگی اظهار داشت : رویکرد دولت در سفر سوم ، فرهنگی است و قرار بر این است که مصوبات ، معطوف به فعالیت های فرهنگی باشند به همین دلیل در سفرهای استانی بودجه خوبی برای نیازهای فرهنکی به تصویب می رسد.

وی در رابطه با تعداد کتاب های منتشر شده افزود: در 10 ماهه سال جاری 45 هزار و 725 عنوان کتاب منتشر شده که در مجموع این تعداد عنوان ، 158 میلیون و 780 هزار و 769 جلد است.

وی میانگین تیراژ را حدود 3 هزار و 500 جلد عنوان کرد و گفت : در سال 87 در جمع کل کتاب ها ی منتشر شده حدود 2 هزار عنوان و در سال 86 حدود یک هزار عنوان رشد داشته ایم.

پرویز با بیان اینکه تعداد نمایشگاه های استانی امسال ، 20 نمایشگاه خواهد بود ، اذعان داشت : برنامه ریزی برای برگزاری 25 تا 30 نمایشگاه صورت گرفته بود که با مشکلاتی که در برخی استان ها وجود داشت ، حدود 20 نمایشگاه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فضای فیزیکی نمایشگاه در استان های مختلف یکدست نیست ، افزود: در برخی استان ها فضای برگزاری نمایشگاه به برنامه دیگری اختصاص یافته است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کمبود بودجه فرهنگی گفت: کمبود بودجه در همه حوزه ها ممکن است وجود داشته باشد و دولت در همه عرصه ها خاصه زمینه فرهنگی باید سعی کند از راه های مختلف از جمله در اختیار گذاشتن وام های با سود کمتر از حوزه های خدماتی و واسطه گری ، به تقویت بودجه فرهنگی کمک کند.

 وی با بیان اینکه چندسالی است که در بودجه بحث وام ناشران و یارانه پرداختی برای وام درنظر می گیریم تصریح کرد: در 2 سال گذشته به علت کاهش بودجه معاونت فرهنگی ، موفق به اجرای این بخش نشدیم و امیدواریم در سال آینده با فراهم آمدن مقدمات ، به تقویت این بودجه کمک کنیم.

پرویز در خصوص تاثیر هدفمند کردن یارانه ها در حوزه کتاب گفت: هدفمند کردن یارانه ها در حوزه کتاب شامل 2 بخش می شود ، بخشی که مستیقم مربوط به حوزه کتاب است و آن یارانه کاغذ است که طبق مصوبه مجلس که د رماده 104 برنامه چهارم آمده باید از شکل مستقیم به شکلی تبدیل می شد که در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

وی افزود: در این زمینه ما از ابتندای سال 86 ، این کار را عملیاتی کردیم .

پرویز گفت : در سال گذشته حدود 40 درصد از بودجه معاونت فرهنگی که بخش عمده ای مربوط به یارانه کاغذ بود از بودجه حذف شد و هدفمند کردن یارانه ها درسایر حوزه ها به خصوص انرژی ممکن است در حوزه کتاب نیز تاثیر بگذارد و به گمان ما این تاثیر به صورت غیر مستفیم خواهد بود.

وی تصریح کرد: هدفمند کردن یارانه ها در ابتدا در حوزه کاغذ در ابتدای سال 86 اتفاق افتاد و ما از این مرحله عبور کردیم.

 وی تصریح کرد: بودجه هایی که دشمنان برای توطیه های فرهنگی و جنگ نرم در نظر گرفته اند بیشتر چندبرابر بودجه ای است که در معاونت فرهنگی ، برای کارهای فرهنگی داریم.

 محسن پرویز خاطرنشان ساخت : مشکل اصلی در این زمینه مساله بودجه نیست؛ مشکل اصلی ، مدیریت بودجه فرهنگی است.

*مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران : نبودن مرکز نمایشگاه دائمی در مرکز استان از مشکلات جدی فرهنگی است


به گزارش خبرنگار مازندنومه از ساری، هادی ابراهیمی در افتتاحیه ششمن نمایشگاه سراسری کتاب مازندران گفت : پیشینه ای که مردم مازندران در تاریخ تشیع دارند ، این استان را از سایر استان ها متمایز کرده است و به همین دلیل از مولفه های مثبت و بنیادی مردم این خطه فرهیختگی و توجه به مسائل دینی است که عالمان بزرگ و تاریخ ساز را پرورانده است.

 وی با بیان اینکه امروز نیز انسان های برجسته این استان در حوزه معرفتی و فکری ، تحول گران سنگ ایجاد کرده اند تصریح کرد: ما استانی هستیم با ضریب بسیار مناسب فرهنگی و توسعه یافتگی درحوزه فرهنگ و شاید این سرمایه در سایر استان ها وجود نداشته باشد.

 ابراهیمی اظهار داشت : این یک توفیق و افتخار برای مازندران است و باید در مناسبات فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی حفظ شود که حفظ آن از طریق بسترهای مناسب فرهنگی است.

 وی در خصوص اين نمایشگاه گفت: 500 ناشر از سراسر کشور با بیش از 50 هزار جلو عناوین موضوعی در بیش از 250 غرفه حضور یافته اند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سفر آینده دولت به استان ها ، رویکرد فرهنگی است تصریح کرد: امکانات ، تجهیزات و منابع سخت افزاری باید آماده باشند تا با دست پر به استقبال دولت برویم.

 وی ابراز داشت : مازندران در عرصه فرهنگ و هنر ظرفیت تمدن سازی در دنیا دارد و این یک شعار نیست.

ابراهیمی افزود: اگر داعیه مهندسی فرهنگی در عرصه ملی داریم باید ابتدا از حوزه فرهنگ بومی شروع کنیم و این می تواند به توسعه فرهنگ ملی نیز کمک کند و باید بدانیم این دو تافته جدا بافته از یکدیگر نیستند.

وی با اشاره به اینکه مرکز نمایشگاه دائمی باید در مرکز استان ایجاد شود گفت: این از مشکلات فرهنگی است که در مرکز استان نمایشگاه دائمی وجود ندارد و این خلا و کمبود به لحاظ موقعیت و مکان برگزاری نمایشگاه در خور شان مردم استان باید برطرف شود.

 از غایبان این افتتاحیه می توان به استاندار(به علت حضور در جمع استاندارن شمالی با حضور معاون اول رییس جمهور )، نماینده ولی فقیه (به علت حضور در قم )و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم ساری -رمضان شجاعی- اشاره کرد.



    ©2013 APG.ir