تعداد بازدید: 3551

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 11 بهمن 1388-0:0

اظهارات کروبی: تاکتیک یا استراتژی؟

يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل


 در حاشيه کنگره ساليانه حزب مردم سالاري كه در روز دوشنبه 5 بهمن ماه در تهران برگزارشد آقاي شيخ مهدي كروبي در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري "فارس"براي نخستين بار بعداز انتخابات رياست جمهوري 22 خرداد 88 بالصراحه اعلام كرد :دولت محمود احمدي نژاد رابه رسميت مي شناسد.

 در پي آن  فرزند ايشان آقاي حسين كروبي در مصاحبه اي گفت :از آن جائي كه رهبري دولت را تنفيذ نمودند براين اساس آقاي كروبي دولت را قانوني مي داند.

       مصاحبه پدر و پسر در آن روز مورد توجه محافل سياسي در داخل و خارج قرار گرفت و سبب تعجب برخي از فعالان سياسي- خصوصا آناني كه در 8 ماه اخير به طرفداري از آقاي كروبي برخاسته بودند و انتخابات را مخدوش مي دانستند- قرار گرفت و با واكنش هاي متفاوت روبرو شد.

       مهمترين نكته اين كه اكنون تقريبا 6 ماه از مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري محمود احمدي نژاد مي گذرد، چرا در همان زمان آقاي كروبي اعلام نكردند و اين همه فاصله زماني چگونه قابل توجيه است ؟

يكي از دوستان اهل طنز مي گفت :ظاهرا در اين 6 ماه آقاي كروبي در خواب(!) تشريف داشتند!

      از طنز و شوخي كه بگذريم بعداز نامه آقاي خاتمي كه محتواي آن علني نشده و اعلاميه شماره 17 مير حسين موسوي مشخص بود كه آقاي كروبي حركتي در راستاي خاتمي و موسوي انجام خواهدداد و اين مصاحبه قابل پيش بيني بود. نکته اساسی این است که بيانات اخير آقاي كروبي و مواضع جديد ايشان تاکتیک است یا استراتژی؟

   تاكتيك به اين دليل كه آقاي كروبي متوجه شدند روشي را كه برگزيدند،مبني بر قبول نکردن نتيجه انتخابات و رد رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، به نفعش نخواهد بود و تبعات منفي در بر دارد و هر حركت يا شعارساختار شكنانه كه در آينده انجام پذيرد بخشي از آن به نام او خواهد بود.

اگر هم بعداز همه اعتراضات حاكميت تثبيت شود كلا ضررخواهدكرد وعلاوه بر اين كه خوشه اي به دست نياورده خرمن 30 سال اخيرش به آتش كشيده مي شو.بنابراين به تاكتيك روي آورده تا از آسيب هاي مخالفانش حاشيه امن براي خودش ايجاد كند.

     در عين حال اظهارات اخير مي تواند يك استراتژي جديد از ناحيه آقاي كروبي تلقي شود. آقاي كروبي بعد از 6 ماه از حكم تنفيذ رياست جمهوري واقعا پي برد كه تقلب به آن حدي كه بتواند انتخابات را باطل كند وجود نداشته و يا به مصلحت حاكميت نيست تا انتخابات را باطل كند و يا اعتراضات خياباني كه همراه با اغتشاشات همراه مي شود از اين به بعد به نفع انقلاب و اسلام و ايران و خودش نيست و مورد سوء استفاده دشمنان جمهوري اسلامي قرار مي گيرد؛ لذا تغير موضع داد و استراتژي جديد را برگزيد؛اگر چه خيلي از اصولگرايان معتقدنداو همه سوابقش را سوزانده و تمام پل هاي آشتي را خراب كرده است.

    قضاوت در اين مورد كه از دو گزينه قوق كدام يك مورد نظر آقاي كروبي است در حال حاضر كمي مشكل است و در آينده در طي مصاحبه ها و رفتارها آقای کروبی مشخص خواهد شد.


  • سه شنبه 13 بهمن 1388-0:0

    کروبي بعد از انتخابات به اندازه 30 سال سابقه انقلابي اش تلاش کرد و از خود مایه گذاشت.شجاعتش قابل تحسین است.

    • سه شنبه 13 بهمن 1388-0:0

      خود کروبي هم نمي دونه واسه چي اون حرف رو زده!!


      ©2013 APG.ir