تعداد بازدید: 3239

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 28 بهمن 1388-0:0

توليد روزانه ساروي ها:220 تن زباله!

مردم شهر ساري روزانه 220 تن زباله توليد مي‌كنند كه به‌دليل نبود امكانات مناسب براي دفع آن، بايد زباله‌ها را به مركزي در 130 كيلومتري شهر در منطقه كوهستاني چهاردانگه كياسر منتقل كرد


به گفته برخي از مسئولان شهري اين نقل و انتقال نه تنها هزينه زيادي در بر دارد بلكه شيرابه‌هاي حاصل از اين زباله‌ها سلامت منطقه را نيز تهديد مي‌كند.

نادعلي رمضانپور، سخنگوي شوراي اسلامي شهر ساري در اين باره مي‌گويد: شيرآبه اين زباله‌ها كه در طول مسير از ماشين‌هاي حمل زباله جاري مي‌شود در زمستان يخ مي‌زند و در تابستان با بوي نامطبوع خود موجب آزار مردم منطقه مي‌شود.

علاوه بر اين به گفته محسن باوند يكي از دامداران كياسري برخي از دام‌ها با چريدن علف‌هاي آلوده به شيرابه‌ها دچار مسموميت مي‌شوند.

از سوي ديگر فرماندار ساري هم با بيان اينكه زباله تنها مشكل شهر ساري نيست بلكه كل استان با اين مشكل درگير است مي‌گويد: حل مشكل دفع زباله در مركز مازندران به يكي از دغدغه‌هاي مسئولان استان تبديل شده است.

 منصور زارعي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا كارخانه كمپوست و يا دستگاه زباله سوز در ساري ساخته يا ايجاد نمي شود، مي‌گويد: ما بارها زميني را براي ساخت كارخانه كمپوست در نظر گرفته‌ايم اما هر بار با مشكلات و اعتراض‌هاي زيادي روبه‌رو مي‌شديم، به‌طوري كه حتي در برخي موارد زمين‌هاي مناسب را از دست داده‌ايم در حالي‌ كه مي‌شد با تكنولوژي روز دنيا بسياري از مشكلات زيست‌محيطي ناشي از زباله را حل كرد.

هم‌اكنون زمين در نظر گرفته شده با موافقت منابع طبيعي براي ايجاد كارخانه كمپوست آماده است. زارعي همچنين در ادامه ايجاد كارخانه زباله‌سوز را براي حل مشكل دپو زباله مفيد مي‌داند و مي‌گويد: راه‌اندازي اين كارخانه زباله‌سوز نه‌تنها مشكل زيست‌محيطي منطقه را حل مي‌كند بلكه با سوزاندن زباله در ازاي هر 500 تن مي‌توان 13 تا 14مگاوات برق توليد كرد و آن را به شركت برق فروخت.

نادعلي رمضان‌پور، هم با بيان اينكه پرسش‌هاي زيادي براي مردم و مسئولان به جاي مانده است كه چرا در احداث كارخانه كمپوست ساري تعلل مي‌شود، مي‌گويد: با اينكه هنوز متولي مشخصي براي ايجاد اين كارخانه در شهر ساري مشخص نشده است اما فراموش نكنيد كه با گرفتن تصميمات متفاوت مشكل مردم حل نمي‌شود، هم‌اكنون اعتباراتي كه براي اين منظور اختصاص يافته موجود است و نبايد فرصت را از دست داد.

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري ساري نيز در ادامه صحبت‌هاي اين عضو شورا مي‌گويد: در حالي كه براي ساخت كارخانه كمپوست تنها 5 هكتار زمين كافي است اما 17 هكتار زمين در نيمه دوم سال در اختيار شهرداري قرار گرفت و قرار بود بنا به قرارداد اين زمين فقط براي ايجاد كارخانه كمپوست مورد استفاده قرار گيرد اما با حضور سرمايه‌گذاران خصوصي اين قرارداد فسخ شد و اراضي به سازمان بازيافت برگردانده شد.

سيد محمد گراميان با بيان اينكه 8 ميليارد تومان اعتبار از سوي مركز براي دفع پسماند استان‌هاي شمالي اختصاص داده شده است، مي‌گويد: سهم مازندران از اين اعتبارات 2 ميليارد و750 ميليون تومان بوده و تمامي آن براي ايجاد كارخانه كمپوست ساري در نظر گرفته شده است.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر ساري نيز در ادامه مي‌گويد: براي اينكه كار مفيدي انجام دهيم حتما نبايد به‌دنبال سرمايه‌گذار باشيم. تعدد قراردادها موجب شده است تا در راه‌اندازي كارخانه كمپوست تاخير ايجاد شود. علي بهروش همچنين اضافه مي‌كند: اگر سرمايه‌گذاري قصد انجام كار خير و دلسوزي برايمان را دارد برود و در شهري ديگر اين كار را انجام دهد ما به همين كارخانه كمپوست اكتفا مي‌كنيم.(hamshahri)



    ©2013 APG.ir