تعداد بازدید: 4785

توصیه به دیگران 35

يکشنبه 26 ارديبهشت 1389-0:0

مدیریت سیاسی در آمل ؛ تفاهم یا تقابل؟!

...آيا حملات شديد آقاي يوسفيان ملا به مديران استاني،ریشه در تلاش تلافی جویانه در مقابله با آناني دارد که با گزینه مورد حمایت آقای یوسفیان براي فرمانداري آمل موافقت و همراهی نشان ندادهﺍند؟!(يادداشتي از:مریم پروین ، روزنامه نگار-آمل)


آقای عزت الله یوسفیان در جایگاه نماینده محترم مردم شریف آمل در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گویی با خبرنگاران رسانه های گروهی، که متن آن را نشریه پیک خزر (چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389، شماره 657 ، صفحه 3)منتشر کرده است به طرح مسایل و مطالبی پرداخته است که در خور تأمل است.

آقای یوسفیان با ابراز نارضایتی از مصوبات سفر استانی دولت و رییس جمهوری محترم به آمل ، با حمله به تلاش آن گروه از مدیران استانی که به زعم ایشان با عافیت طلبی وتملق و خودخواهی خود ، پروژه هایی را که قبل از سفر رییس جمهور «مصوب شده بود و ردیف بودجه داشت ، یا عملیات ساخت آن شروع شده بود را با طرح در سفر هیأت دولت ، مصوب سفر کردند وآن را برای خود اعتبار و امتیاز می دانند.»، تأکید کرد که « این کم مهری مدیران، اگر جنایت در حق آملی ها نباشد ، قطع ویقین خیانت است.»

آقای یوسفیان ، مصوب کردن بیمارستان امام در سه راهی امام زاده عبدالله آمل در زمرۀ مصوبات سفر استانی هیات دولت و رییس جمهوری را نمونهﺍی از خیانت مدیران استانی بر شمرد.


حملات آقای یوسفیان در این مصاحبه، محدود به مدیران استانی نگردید. حمله به نمایندگان جناح طرفدار دولت در مجلس، بخش دیگری از این حملات را به خود اختصاص داده است.ایشان با اعتقاد به وجود بی ثباتی در قوانین کشور، اینکه «هر وزیر و مدیرکلی که مسند کاری ﻣﻰنشیند، طرح و لایحهﺍی را به مجلس می دهد والحمدالله جناح طرفدار دولت در مجلس به آن رأی می دهد وقانون می شود » را عامل و علت بی ثباتی قوانین در کشور معرفی کرده است.


آقای یوسفیان در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر اینکه «تغییرات و جابه جایی مدیران استانی و فرمانداران بر اساس سیاست وزارت کشور صورت ﻣﻰگیرد و ربطی به مجلس ونمایندگان ندارد» ، تصریح کرد که «در خصوص فرماندار بعدی آمل] جایگزین آقای علی اکبریان [ من با گزینه منظور که از غرب آمل ﻣﻰآمد مخالفت کردم و مفاد  مکتوب مخالفت خود را به وزیر محترم  کشور ابلاغ داشتم. چون در همین آمل ، مدیران بسیار قوی تر از خیلی ها برای اداره شهرستان آمل داشته و داریم.»


در چارچوب یک ارزیابی خردورزانه و منصفانه از دیدگاه ها و مواضع آقای یوسفیان در این مصاحبه ، گرچه می توان با درستی بخش هایی از مواضع ودیدگاه های آقای یوسفیان دربارۀ وجود برخی نواقص و ضعف ها در شیوه های مدیریتی وعملکرد برخی از مدیران کشوری واستانی و شهری هم عقیده و همراه بود ، اما به نظر می رسد در درستی بخشی از مواضع و به ویژه شیوۀ گفتمان  آقای یوسفیان در این مصاحبه ، ابهامات وتردیدهایی وجود دارد.


این واقعیت که آقای یوسفیان در راهیابی به مجلس از حمایت ائتلاف گروه های مختلف اصولگرایان حامی دولت  نیز برخوردار بوده و در مجلس نیز عضویت در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان را در سابقه و کارنامه خود دارد و نیز حمایت های بی دریغ ایشان از آقای احمدی نژاد در انتخابات دورۀ ریاست جمهوری و پس از آن و مخالفت شدید ایشان با گروههای سیاسی اصلاح طلب ، بر آگاهان سیاسی پنهان نیست.

در چنین شرایطی اینکه ایشان این گونه به طعن وحمله به همکاران اصول گرای حامیان دولت خود در مجلس پرداخته و آنان را عامل و علت  ﺑﻰثباتی در قوانین کشورمعرفی ﻣﻰکند، این ابهام وپرسش رابرای برخی بر انگیخته است که آیا اتخاذ چنین رویکردی با محاسبات پی آمدهای چنین تغییر موضعی در چگونگی موقعیت ایشان در افکار عمومی ونیزآینده سیاسی وی در انتخابات دوره بعدی مجلس شورای اسلامی پیوندی دارد؟!


از سوی دیگر، عصبانیت نمایندۀ محترم مردم آمل در مجلس شورای اسلامی از مدیران استانی که اتفاقاً با تلاشها ومطالبات ناکام ماندۀ ایشان در انتخاب وانتصاب گزینه مطلوب ومورد حمایت ایشان برای جایگزینی آقای علی اکبریان فرماندار سابق شهرستان آمل همراه شده است نیز این ابهام و پرسش رابرای بعضی به وجود آورده است که آیا چنین حملات شدید به مدیران استانی، ریشه در تلاش تلافی جویانه در مقابله با مدیرانی دارد که با گزینه مطلوب ومورد حمایت آقای یوسفیان موافقت و همراهی نشان ندادهﺍند؟!


  در درستی این واقعیت که در آمل مدیران توانا برای اداره آمل کم نیستندو نیز اولویت انتصاب مدیران لایق آملی در آمل جای تردیدی نیست، اما در درستی اینکه آیا یک نمایندۀ مجلس می تواند فراتر از اختیارات قانونی ونظارتی ومشورتی خود در امور اجرایی و در حالی که انتخاب مدیران استانی و فرمانداران «ربطی به مجلس ونمایندگان ندارد»، بر منصوب کردن یک فرماندار بر آمل اصرار و پافشاری کند ، تردید اساسی وجود دارد.

برای دور ماندن از هر گونه احتمال شایبه، شایسته بود که آقای یوسفیان برای جلوگیری از تشویش افکار عمومی در آمل ، گزینه مطلوب و شخص مورد نظر خود برای فرمانداری آمل را به مردم ورسانه ها نیز معرفی تا مشخص ﻣﻰشد  آیا واقعاً نامزد مورد نظر ومورد حمایت آقای یوسفیان ، از مصادیق مدیران توانای آملی هست یا خیر؟!


بدون آنکه بتوان برخی از انتقادات وارد به دولت و برخی ضعف های موجود در میان برخی از مدیران کشوری ، استانی وشهری را انکار کرد ،و با تأکید بر واقعیت نتایج مثبت بخشی از تلاش ها، اقدامات و پی گیری های آقای یوسفیان در خدمت به آمل ، این واقعیت را نیز نمی توان نادیده گرفت که نباید نقش و اقدامات وزحمات دیگر مسئولین و مدیران را کوچک نمایی وکم رنگ کرده ویا وارونه نشان دهیم.آیا ممکن نیست که اقدام مدیران استانی برای قرار دادن پروژه بیمارستان امام آمل در زمرۀ مصوبات سفر استانی هیأت دولت ورییس جمهوری ، از ناکامی تلاش های تاکنون به کار گرفته شده از زمان کلنگ خوردن این پروژه در سال 1362 وسالهای بعد از آن ، و امید به تأمین اعتبار آن از محل مصوب سفر استانی دولت و رییس جمهوری ریشه گرفته باشد ونه الزاماً «کم معرفتی» و «عرق نداشتن» و «خودخواه بودن» و «خیانت در حق آملی ها»؟!


 وانگهی نباید و نمی توان نقش مثبت پارهﺍﻱ از اقدامات و مواضع سایر نهادها وسازمانها و مسئولین استانی وشهری و از جمله تلاش ها و پی گیری های معاون محترم سابق استانداری مازندران وآقای علی اکبریان فرماندار محترم سابق شهرستان آمل در جذب اعتبار برای پروژه های مختلف در آمل و دستاوردهای آن در خدمت به مردم آمل و نیز تلاش های امام جمعه محترم آمل و پاره ای از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهردار آمل را نادیده گرفت .


بدون تردید ، دستاوردهای پروژه های مختلف در خدمت به آمل و مردم آمل ، محصول تلاش گروهی از مسئولان و مدیران کشوری واستانی وشهری است ، که هر یک به تناسب شرح وظایف واختیارات قانونی خود در آن سهیم هستند.

هیچ یک از مسئولین و مدیران نمی توانند ونباید دستاوردهای مثبت پروژه های اجرایی در آمل را با بزرگ نمایی در نقش خود ، محصول تلاش فردی خود دانسته و دیگران را مسئول ضعف ها وناکامی ها معرفی کنند. مصالح و منافع شهر و مردم آمل می طلبد که همه مسئولان به رغم امکان وجود برخی اختلاف نظرها ، با گفتمان مبتنی بر نقد سالم وعقلانیت واعتدال سیاسی در چارچوب قانون ، ضرورت تفاهم و تعامل و هماهنگی برای پیشرفت وتوسعه روز افزون آمل و خدمت به مردم آمل را بر هر تقابلی که می تواند شایبهﺍی از انگیزه ها واهداف حفظ منافع شخصی و قدرت طلبی داشته باشد ، ترجیح دهند.

ايميل نويسنده:Parvin-Amol@Yahoo.com


  • پنجشنبه 13 خرداد 1389-0:0

    پروانه پروین من هم مثل شما فکر مکنم. و مطمین هستم ایشون وارد مجلس میشه چون لیاقتشو داره ولی نمیدونم چرا سر من داد میزنی. من منطورم این بود که نیازی نیست خانم پروین بخواد جای آقا یوسفیان گل و بلبل و بگیره چون مردم خودشون این صندلی رواز آقا یوسفیان میگیرن ومیدن به خانم پروین.التماس دعا

    • از طرف پروانه پروينپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 12 خرداد 1389-0:0

      جناب شمع نمي دانم كدام ...!!
      زيادي جوش مي زني چه خبره؟! نكنه غيب گويي؟! از اطمينانت معلومه جزو همون افرادي هستي كه حضور خانم پروين براشون دردآور و غيرقابل تحمله اينقدر براش زيرآبي رفتن و مي خوان برن كه مطمئنن نمي تونه وارد مجلس بشه! ولي كور خوندي!! حق راهش رو بلده. خانم پروين از هر لحاظ شايستگي حضور در مجلس رو داره و خواهد اومد. به كوري چشم همه اون كسايي كه نمي تونن ببينن.
      منم اينو بهت قول مي دم.

      • دوشنبه 10 خرداد 1389-0:0

        پروانه خانم نگران نباشید با شناختی که از مردم آمل دارم آنها نمی زارن خانم پروین جای آقای یوسفیان ملا رو بگیره چون خود مردم میخوان صندلی مجلس رو از آقای یوسفیان بگیرن و به کسی بدن که شایستگی اش بیشتر باشه.شما از حالا که اینقدر متاثر شدین ایام انتخابات و پس از اعلام نتیجه آرای مردم چفدر متاثر میشی؟ غصه نخور بزار مردم انتخاب کنن و به نظرشون احترام بزار.

        • يکشنبه 9 خرداد 1389-0:0

          با سلام
          ایشان تا دیروز سینه چاک موسوی بودند و خوشان را کستند جای بسی تاسف و تاثر هست می خواهند جای دکتر یوسفیان را بگیرند

          • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

            چه جنگی به راه انداختی خانم پروین... جای آقای یوسفیان خالی... راستی چرا نیومد؟!!! از سینه چاک هاشم که فقط یه نخودی قد علم کرد... همه اش همین بود... ماشاء ا.. به طرفدارای شما... بدو بدو تا چش نخوردی یه چیزی دود کن... می دونی که از کی کمک بگیری...؟

            • پريسا از آملپاسخ به این دیدگاه 0 0
              جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

              با عرض سلام و خسته نباشيد به بانوي مهربان و شجاع آمل. حرف حق هميشه تلخ است. اما درست گفتي ما روزي به آقاي يوسفيان و خيلي هاي ديگر راي داديم و از راي دادنمان پشيمان شديم چون هر روز باري به بارمان اضافه شد و ايران عزيز هر روز گلگون تر شد. چه راست و چه چپ بهرحال در اين وانفسا همه مي‌خواهد گليم خودشان را از آب بكشند بيرون و جيب خودشان را پر كنند. مگر زنان شير دل و مردان بلند همتي در اين خاك باشند كه نترسند و جان خويش را در راه اعطلاي ايران سرافراز و هميشه سبز و سرزمين مادري ما آمل بگذارند. موفق باشي و تمام كائنات نيز تو و ايرانيان راستين را ياري كند. مهم نيست كه كجايي در مجلس را در محل كار شخصي‌ات مهم اين است كه آمل را و شايد فردا ايران را فراموش نكردي. يا علي مدد

              • صدای حقیقتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389-0:0

                آقا محمد صحبت از وجدان کردید و خدمات آقای یوسفیان. نویسنده هم که گفتند آقای یوسفیان خدمت هم کرد. پس این از وجدان. اما شما بگید آقای یوسفیان برای جوانان معتاد آمل چه کرد؟ البته برای مبارزه با اعتیاد.اصلا بگین نطر آقای یوسفیان در باره اعتیاد و معتاد ها چیه؟؟

                • چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389-0:0

                  لطفاً اگر وجدان ندارید، خدماتی که جناب آقای یوسفیان برای شهر آمل پیگیری کردند با هر یک از نمایندگان قبلی شهر آمل و نیز دیگر شهرهای همجوار در استان مقایسه کنید.

                  • مریم.آ - دانشجوپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389-0:0

                    از خواندن این مقاله استفاده کردم. کاش نماینده ای مثل خانم پروین داشتیم تا در شهر آمل شاهد تجربه داشتن یک نماینده شجاع و واقعا مردمی باشیم.

                    • سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                      در جواب آقای احسان باید گفت احتمالا بدجوری و بدجات سوخت که مثل آتیش گرفته ها به رسانه ها تهمت پول گرفتن میزنی. ببخشید که خانم پروین که مقالاتش رو روزنامه های سراسری اعتماد- ایران- شرق و جام جم چاپ میکنند می بایست واسه اینکه روزنامه نگار بشه بیاد و از شما اجازه و تاییدیه بگیره.شما واسه تهمت زدن چقدر پول گرفتین؟من ازطرف آقا احسان از رسانه ها و خانم پروین پوزش می خوام. بر آقا احسان حرجی نیست.

                      • احسان از آمل پاسخ به این دیدگاه 0 0
                        سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                        جای تاسف است این روزها رسانه ها پول می گیرند و القاب می دهند خانم پروین روزنامه نگار شده اند از کی تا حالا ؟

                        • سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                          ممنون ، مثل همیشه مطلبتان شجاعانه و منصفانه است . چند سوال که شاید در ذهن خیلی ها باشد ، اگر شما روزی نماینده شهرمان شویدکه آرزوی قلبی من و خیلی هاست و باز اگر آقایان بگذرانند ؟ شما کسی را به عنوان فرماندار انتخاب نمیکنید که با ایده های شما نزدیک باشد .ایا شما گفتمان بر نقد سالم و اعتدال سیاسی را در چارچوب قانون اساسی و ضرورت تفاهم و تعامل برای پیشرفت و توسعه شهر آمل و.... استفاده خواهید کرد .
                          اما، خبرنگار نقد گونه سیاسی خوبی خواهید شد اگر نقدهایت بعدا" دچار سانسور نشود بی پروا و نترس می نوسید شاید برای آینده ات کمی خطرناک باشد میدانم که این نقدها برگ برنده ات خواهد شد پس بنویس و همشیه شجاع و خندان باشی .به امید آنروزی که در جایی که دوست داری ببینمت . ن.ح.ل.ش

                          • یک کارگرآملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                            شیر زن شهر شهیدپرورآمل:خانم پروین الحق شما ثابت کرده ایدمانند چهارسال حضوردر شوراوقبل وبعدازآن هنوزمردم وآلام ودردهایشان دغدغه اصلی شماست به امیدهمراهی کلیه مسئولین ازهر دسته وگروهی باشماوافکارمردمی تان...

                            • سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                              مایلم از نویسنده محترم و نگاه صادقانه و درستش به مشکلات مدیریتی در شهر آمل تشکر کنم. البته انتقادات وارد بر آقای یوسفیان واقعا خیلی زیاده که جا داره بیشتر بررسی بشه.در مجموع مقاله خوبی بود.

                              • خبرنگار آزادپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                                نقد جالبی بود. از این نقد جالب تر عکس العمل کسانی است که این مطلب را می خوانند. ظاهرا خیلی ها ترجیح داده اند تا در سنگر سکوت با این جبهه مقابله کنند!!!

                                • سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

                                  مقاله روشنگرانه ای بود به امیداینکه نگارنده درخصوص اتفاقات اخیردرفرماننداری یعنی رفتن آقای اکبریان وسرپرستی آقای ابراهیمی که این چنین حرکتی تاکنون بی سابقه بوده است مطلبی بنویسند

                                  • دوشنبه 27 ارديبهشت 1389-0:0

                                    یادداشتی که خانم پروین نوشتن بسیار خوب به نطر میرسه. البته جا داشت به بعضی از انتقادات وارد بر نماینده مردم آمل در مجلس بیشتر توجه و اشاره میشد. چون خداییش جناب یوسیفان بیشتر شعار میده تا عمل. و جز این مقاله تا حالا ندیدم و نخوندم جایی کسی ازش حساب بکشه که چرا خیلی از وعده هاشو به مردم عمل نکرد. از نویسنده به خاطر نوشته خوبشون تشکر میکنم.

                                    • یک شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                      يکشنبه 26 ارديبهشت 1389-0:0

                                      واقعا از نویسنده شجاع این مقاله و تحلیل واقع بینانه شان سپاسگزارم.باید فضای نقد سالم را گسترش داد.خانم پروین نشان دادند که میتوان از یک زن درس مردانگی گرفت.


                                      ©2013 APG.ir