تعداد بازدید: 3390

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 28 ارديبهشت 1389-0:0

روابط عمومی های ما مشکل روابط عمومی دارند!

...تقریبا" هزار نفر در مجموعه روابط عمومی های استان مازندران فعالیت می کنند اما یک دهم این حضرات هم به نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاري هاي استان نیامدند!(دو يادداشت از ایرج نیازآذری،سردبیر هفته نامه پیام کشاورز -بابل)


*يادداشت نخست:استقبال سرد روابط عمومی ها از نمایشگاه مطبوعات مازندران

 هشتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های مازندران ٢٣ تا ٢٥ اردیبهشت درحالی برگزار شد که خیلی از روابط عمومی های استان از برگزاری چنین نمایشگاهی خبر نداشتند و به همین دلیل از آن بازدید نفرمودند !

در صورتی که خبر برگزاری نمایشگاه در سایت های خبری ، نشریات و خبرگزاری ها به کرات منعکس شد .

البته نقدی هم به اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات وارد است که باید در ارسال فراخوان ،دعوت نامه ها و پوسترهای نمایشگاه بهتر عمل می کردند . با این مقدمه کوتاه باید برای مطبوعات و روابط عمومی های استان مرثیه سرایی نمود .

 ١- آیا می توان باور داشت که روابط عمومی ها از جریان خبری و اطلاع رسانی استان بی اطلاعند ؟

 ٢- آیا این اقدام روابط عمومی ها در تحویل نگرفتن مطبوعات نشان از نبود اعتقاد به رسانه های محلی نیست ؟

 ٣- شورای محترم روابط عمومی با این همه جلسات و همایش و کارگاه های آموزشی چه می کند واقعا جای گله و تاسف ندارند؟

٤- تقریبا یک هزار نفر در مجموعه روابط عمومی های استان فعالیت می کنند اما یک دهم این حضرات هم به نمایشگاه نیامدند تا از نزدیک با اصحاب مطبوعات تعامل داشته باشند .

 ٥- انتظار اهالی مطبوعات از روابط عمومی های استان این بود که علاوه بر شرکت در نمایشگاه در سازمان خود بیشتر جریان سازی و اطلاع رسانی می نمودند تا مدیران و کارشناسان سازمان ها هم در نمایشگاه حضور می یافتند .

 ٦- وقتی بیشترین و مهمترین فعالیت یک روابط عمومی امور رسانه هاست چرا نباید در چنین نمایشگاهی که مرتبط با وظایف سازمانی شان هست شرکت فعال نمایند؟

 ٧- اگر روابط عمومی ها نسبت به مطبوعات بی مهری نمایند چه انتظاری از آنان دارند تا تعامل دو طرفه ای داشته باشند ؟

 ٨- پایان این قلم سخن نغز دکتر شکرخواه است که روابط عمومی های ما مشکل روابط عمومی دارند ! حال تو حديث مفصل بخوان از این مجمل .

9- دردمندانه ترین عرض نگارنده اینجاست که بدتر از شرکت نکردن در نمایشگاه، اطلاع نداشتن از برگزاری نمایشگاه در مرکز مازندران -با این همه اطلاع رسانی- است ؛ چرا که یک روابط عمومی خوب باید در کنار اطلاع رسانی هنرمندانه ! اطلاع یابی خردمندانه داشته باشد . 

___________________________

 

*يادداشت دوم:اطلاع رسانی هنرمندانه ، لوازم و پیش نیازها

 اطلاع رسانی هنرمندانه عنوان همایشی است که شورای روابط عمومی استان به مناسب سالروز ارتباطات و روابط عمومی برگزید . بر همین اساس لازم می دانم نکاتی را قلمی نمایم :

١- یکی از اصلی ترین وظیفه روابط عمومی ها اطلاع رسانی است و اطلاع رسانی برای اقناع مخاطبان ، اعتماد مشتریان ، و آگاهی بخشی ذی نفعان صورت می گیرد .

 ٢- برای اطلاع رسانی راه های مختلفی وجود دارد که خبر رایج ترین آنهاست . از سویی انتشار نشریات ، برگزاری جلسات ، همایش ها، تبلیغات محیطی ، دیدارهای چهره به چهره از لوازم اطلاع رسانی است .

 ٣- امروزه دنیای مجازی راحت ترین و سریعترین ابزار اطلاح رسانی است که اگر با هنر دانش و صداقت توامان شود اطلاع رسانی هنرمندانه شکل می گیرد .

 ٤- اطلاع رسانی اگر با پذیرش و اقناع مخاطب مواجه نشود اتوبان یک طرفه است و زمانی هنرمندانه خواهد بود مخاطب احساس رضایت نماید ولو اینکه قانع نشود .

 ٥- پیش نیاز اساسی اطلاع رسانی ، اطلاع یابی است چرا که روابط عمومی باید متناسب با نوع پیام ارسالی اطلاعات فنی ، دقیق را از مجاری ذیربط سازمان دریافت نماید و پس از پردازش آنرا منعکس کند.

 ٦- سرویس دریافت اخبار و اطلاعات روابط عمومی باید مکانیزیمی طراحی نماید که بهترین مطالب سازمانی را جذب نماید بطور مثال دروازبان خبر در خبرگزاری ها ، سایت و روزنامه مهمترین پست رسانه ای است .

 ٧- به نظر نگارنده روابط عمومی در کنار اطلاع رسانی هنرمندانه باید اطلاع یابی خردمندانه را طراحی نمایند و لوازم ، ابزار و آموزش های لازم را تدارک ببیند .

 ٨- باید توجه داشت که اطلاع یابی این گونه نیست که شما در محل کارت بنشینی و در انتظار رسیدن اخبار و اطلاعات باشی . بلکه بايد فرم هایی طراحی شود و ساز و کاری راه انداخت که همواره فرآیند تبادل اطلاعات در سازمان صورت گیرد .

 ٩- امروزه سازمان های متعالی سامانه اطلاع یابی و اطلاع رسانی هوشمندی دارند که فرآیند اطلاع یابی ، پرورش و اطلاع رسانی در آن هنرمندانه صورت می گیرد و در مدیریت به این سیستم علمی کارآمد می گویند : سیستم اطلاعاتی مدیریت MIS .

 ١٠- آموزش ، آموزش و آموزش مهمترین پیش نیاز اطلاع یابی و اطلاع رسانی است که اگر آن هم درست صورت گیرد و همایشی و نمایشی نباشد ! راه گذار به اطلاع رسانی هنرمندانه خواهد بود .

ايميل نويسنده: (irajniaz@yahoo.com)  



    ©2013 APG.ir