تعداد بازدید: 3260

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

روزي که پليس همکاري نکرد

... به نظر می رسد که پلیس راه به گزارش هاي مردمی توجه نمی کند. اگر فردی در اتومبیل من زخمی مي شد و یا خسارت سنگین تری می دید مسئول آن چه کسي بود؟(يادداشت رسيده)


مازندنومه:

رانندگي پرخطر را بسياري از کساني که در جاده هاي استان مشغول تردد هستند، بارها مشاهده کرده اند.

مهرماه سال گذشته رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور گفته بود به تمام پاسگاه‌ها و گشت‌هاي پليس راه دستور داده شده تا اقدامات شان در برخورد با خودرو رانندگاني كه حركات پرخطر انجام مي‌دهند،تشديد كنند.


سرهنگ حسين عليشاهي آن روز اعلام کرده بود: طبق دستورالعمل ابلاغي به تمام پاسگاه‌هاي پليس راه كشور، خودورهايي كه اقدام به حركات خطرناك رانندگي كنند، توقيف و به اولين پاركينگ منتقل خواهند شد.

نمي دانيم دستور سرهنگ عليشاهي در استان ما چگونه اجرايي شده است.دوستي نقل مي کرد چند وقت پيش که از ساري به سمت قائم شهر در تردد بود،پيکاني که جواني آن را هدايت مي کرد به سرعت به وي نزديک شده و ضمن کوبيدن به آينه بغل خودروي او،بدون دليل باعث ترس و اضطراب سرنشينان خودروي جلويي شد و آن گاه با سرعت زياد از صحنه گريخت!همکار ديگري عين اين صحنه را در بابل شاهد بوده و رانندگي پرخطر برخي جوانان را به ما گوشزد کرد.

اخيرا" نمایندگان مجلس هم جدول محاسبات نمره منفی برای ۲۰ تخلف رانندگی پرخطر را بررسی و تصویب نهایی کردند.
 
براساس مصوبه مجلس در صورتی که فردی ۳۰ نمره منفی کسب کند، گواهینامه او ضبط و ۴۰ هزار تومان جریمه نقدی می‌شود.
 
براساس جدول مذکور هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا یا حرکات آکروباتیک یا حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر از ساعت)، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت به طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی و تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) از جمله تخلفات رانندگی پرخطر که دارای نمره منفی (بین ۳ تا ۱۵ نمره) هستند در نظر گرفته شده است.
 
به نظر مي زرسد تا کنون پليس در برابر رانندگاني که حادثه مي آفرينند و با حرکات آکروباتيک در جاده ها،براي مردم مزاحمت ايجاد مي کنند با نرمي و انعطاف برخورد کرده است،در غير اين صورت ما روزانه در جاده هاي بين راهي استان و حتي داخل شهر ها اين صحنه ها را مشاهده نمي کرديم.
 
نوشته زير را يکي از مخاطبان مازندنومه به نام "محمد خداقلي"در همين راستا براي ما ارسال کرده است.بخوانيد.
---------------------------
 این جانب با یک دستگاه اتومبیل سواری پراید روز بيست وسوم خردادماه در مسیر تهران به آمل ( جاده هراز ) در تردد بودم.من از یکی از شهرستان های استان مرکزی برمی گشتم.
 
 حدود 80کیلومتری شهرستان آمل در ترافیک درحال حرکت بودم که ناگاه یک اتومبیل سواری پژو 405به رنگ نقره ای -بژ هنگام سبقت غیر مجاز و با حرکات مارپیچ، با اتومبیل این جانب برخورد نمود که باعث ایجاد خسارت فراوان شد.
 
 بعد از برخورد، اتومبیل را به حاشیه جاده انتقال دادم. هنگامی که می خواستم در اتومبیل را باز کنم و خارج شوم راننده خاطی اقدام به فرار نمود.
 
 به ناچار او را تا مسافتی تعقیب کردم و همان هنگام با پلیس راه آمل تماس گرفتم و موضوع را گزارش دادم و در خواست نمودم به نیروهای گشتی پلیس در بین راه اطلاع دهند تا اورا متوقف کنند.
 
 این جانب نتوانستم شماره او را بردارم و راننده خاطي هم از ترافیک استفاده کرد و با سبقت های پی در پی متواری شد.
 
 به اولین گشتی که رسیدم از آن ها سوال کردم " اتومبیلي را ندیده اند؟" که اعلام کردند ما از موضوع خبر نداریم ! مشخصص شد که افسر نگهبان وقت حتی حاضر نشده بود به همکاران گشتی خود اطلاع دهد!
 
 من با تمام گشتی های مسیر صحبت کردم ولی همه آنها اظهار بی اطلاعی نمودند و راننده خاطی به راحتی فرار کرد و از چنگال قانون و پرداخت خسارت گریخت؛ در حالی که من و یک راننده دیگر پژو و اتوبوس نیز در تعقیب او بودیم.
 
به نظر من اگر پلیس راه آمل همکاری مي کرد به راحتی می توانستیم او را شناسایی کنیم،جون من به دنبالش بودم و او را می دیدم ولی نمی توانستم از مسافت دور شماره ماشين را بخوانم.
 
به گشتی هایی که خلاف جهت من در حرکت بودند علامت می دادم و حتی با دست اشاره و درخواست کمک می کردم ولی آنها نیز به علائم من توجهی نکردند.
 
 با پلس راه گزنک هم تماس گرفتم و درخواست کمک کردم ولی همه فقط به همین جمله که شماره آن ماشين چیست بسنده می کردند و اقدام دیگری نکردند.
 
  اگر من شماره او را داشتم که دیگر نیازی به کمک آنها نداشتم، با اقدام قضایی موضوع را پیگیری می کردم.
 
 به نظر می رسد که پلیس راه به گزارش هاي مردمی توجه نمی کند. اگر فردی در اتومبیل من زخمی مي شد و یا خسارت سنگین تری می دید مسئول آن چه کسي بود؟
 
 چرا پلیس هیچگونه همکاری نکرد و حتی حاضر نشد یک بی سیم به همکاران خود بزند؟!
 
این موضوع باعث سلب اعتماد مردم از پلیس خواهد شد. من خودم سعی می کنم من بعد اصلاً از پلیس کمک نخواهم و خودم مشکلم را حل کنم.
 
 من می توانستم آن قدر با رانندگی خلاف،به مسير ادامه دهم تا راننده خاطي را متوقف يا  لااقل شناسایی کنم ولی به قوانین احترام گذاشتم و نخواستم که جان دیگران و خود را به خطر بیندازم.
 
متاسفانه هنگامی که به پلیس راه رسیدم دیدم آن ها با تنی جند از همکاران شان مشغول بگو و بخند هستند و اصلاً به صحبت ها و گزارش من توجهی نکردند.
 
من از مسئول این سایت تقاضا دارم به هر صورت ممکن این مطلب را انتشار دهد و در صورت امکان به فرماندهی محترم پلیس راه استان مازندران و کل کشور ارسال دارد تا آنها نیز بدانند مردم با چه مشکلاتی در مسیر ها مواجه هستند و همکارانشان چگونه با مردم همکاری می کنند!

ای‌میل نويسنده:mkhodagholy@yahoo.com

  • سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

    کاش این مطالب را که درج شده دست اندرکاران و فرماندهان نیروی انتظامی هم می خواندند. کاش کار پرسنل زحمتکش پلیس راه به نسبت دستمزدشان آنقدر سنخیت داشت که ایشان با عشق و علاقه و نه از روی رفع تکلیف کار می کردند . کاش ساعت کاریشان به نحوی بود که خسته و ملول در پستهای خود حاضر نمی شدند. کاش پلیس مقتدر در برابر مجرم و دلسوز و خدمتگذار در برابر شهروندان بود . باور بفرمایید وقتی میبینم که در فیلمها نشان می دهند در بلاد کفر پلیسها از اتومبیلشان پیاده شده و با احترام حتی با رانندگان خاطی صحبت کرده و درمواردی نیز اعمال قانون می کنند ولی در اینجا آقای پلیس در ماشین خود روی صندلی لم میدهد و از بلندگو دستور میدهد که فلانی مدارکت را بیاور کلی دلم می گیرد . کاش یک روز می رسید که با حل این مشکلات کوچک عظمت تلاش جان برکفان نیروی انتظامی زیر سوال نمی رفت. کاش کاش کاش ..........

    • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

      پلیس هم پلیس قدیم؟
      بنده را درمحور فیروزکوه - (از تهران بعد از کوهستان ) جناب سرهنگ نریمانی جریمه 30 تومانی کرد دلیل را جویا شدم فرمودند دوربین سرعت بالای 150کیلومتر را ثبت کرد -در صورتی که فیوز کیلومتر خودروی بنده قطع بوده و کارشناسان پراید (مدل 85)واقفند که چنانچه کیلومتر به هر دلیلی قطع باشد خودروی شما بالای 80تا تو دنده سه به بعد ریب میزنه پس سرعت150 کجا بود-جهت قانع کردن ؛مسئول دوربین هم نوار ضبط شده را به بنده نمایش داده - به نظرتون درسته؟ مسافرت را از دماغت میارند بیرون-بچه بودم دوست داشتم پلیس بشم - عجب اشتباهی کردم که نشدم -چه درآمدی داره؟؟


      ©2013 APG.ir