تعداد بازدید: 4070

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

ايران تجاري!

...به همکاران مان در ويژه نامه استاني روزنامه "ايران" توصیه می کنیم قدري از دغدغه های تجاری خود را صرف اخبار و مطالب استان کنند تا شهروندان مازندرانی به ناچار در نیم صفحه روزنامه،با لوگوی ویژه مازندران شاهد چاپ مطالب دیگر استان ها نباشند. (يادداشتي از سید حسین سیدی رکنی،روزنامه نگار بابلي)


 اعلام ابلاغیه سرپرستی روزنامه ایران در مازندران به ادارات، سازمان ها شرکت های دولتی استان مبني بر لزوم درج اگهي ها در اين روزنامه، اعتراض اصحاب رسانه استان را در پی داشت . حتی روزنامه های همسو نيز در استان آرام ننشستند و از اين اقدام گله کردند. در اين ابلاغيه آمده:

"از سرپرستی روزنامه ایران مازندران

به …………………..

با سلام

احتراما به استحضار حضرتعالی می رساند که طی ابلاغ قانون ضوابط اجرایی بودجه سال ۸۹  برابر اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد در ماده ۱۸ قانون اجرایی ، در راستای صرفه جوئی در هزینه دولت ، کلیه دستگاهها و سازمانها و شرکتهای دولتی موظفند به منظور رعایت انضباط مالی و جلوگیری از صرف هزینه های غیر ضروری فقط در روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت اقدام به درج آگهی و واطلاعیه و عناوین مشابه نمایند . 

 به پیوست قانون ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۸۹ جهت استحضار و مطالعه و ابلاغ به واحد های مربوطه آن دستگاه یا شرکت ارسال می گردد . مزید توفیقات حضرتعالی را از خداوند منان مسئلت می نمائیم .

سید علی اکبر  غلامیان، سرپرست روزنامه ایران در مازندران"

 روزنامه ایران در دوره اصلاحات هم جزو ارگان دولتی بود، اما در آن فضا  روزنامه هايي مثل کیهان ، رسالت ، جوان ، جام جم و…که در طیف مخالف آن عمل می کردند، از درج آگهی ها محروم نبودند .

 اقتصاد روزنامه ها بر پایه چاپ آگهی ها شکل می گیرد  و روزنامه ها بدون درج آگهی دوام رسانه ای ندارد.

روزنامه ها جهت بقای خود تمام توان فکری و جسمی عوامل خود را صرف محتوای مطالب و سرعت در انتقال دادن آن مي کنند که بتوانند با افزایش تیراژ آگهی جذب نمایند.

 در شرایط فعلی روزنامه ها بدون برخورداری از جذب آگهی ها به خاطر هزینه های سرسام آور در بخش های مختلف آن از جمله اجاره ساختمان ، تجهیز و تکمیل ابزار وامکانات آن ، حقوق پرسنل ،چاپ، فیلم و زینگ، تامین کاغذ، توزیع ،آب و برق ، تلفن ، اینترنت ، حمل ونقل ودیگر هزینه های جانبی آن قدرت ادامه کار را ندارند .

آگهي هاي دولتي بخش قابل توجهي از نيازمندي ها و آگهي هاي روزانه مطبوعات را تشکيل مي دهد.حال تصور کنید رسانه ها صفحات خودشان را به نگارش مطلب اختصاص بدهند و آگهي نداشته باشند. درآن صورت آهنگ مرگ تدریجی رسانه ها در جامعه فرهنگی طنین انداز خواهد شد .

اين طرح در بحث رسانه ای نیاز به کارگروه تخصصی دارد،چراکه درصورت اجرائی شدن آن مطبوعات کشور،به پیامد هائی دچار خواهند شد .

اما روزنامه ایران سراسری با داشتن روزنامه ایران ورزشی و ضمیمه ویژه ایران ورزشی در روزنامه ایران چاپ و توزیع می شود.

چاپ ویژه نامه ایران ورزشی بعنوان ضمیمه روزنامه سراسری خلاف قانون مطبوعات است، به خاطر اینکه این موسسه خودش دارای نشریه ورزشی است و باید طبق قانون مطبوعات شماره مسلسل نشریه ورزشی در آن درج شود.

   روزنامه ایران  با روی کار آمدن اشتهاردی و بهداد در دولت احمدی نژاد به عنوان یک روزنامه التهاب آفرين دربین اصحاب رسانه مطرح شده است.

شاید به ظاهر با رویکرد ضمائم ایران زندگی ، ایران اجتماعی ، ایران اقتصادی و ایران فرهنگی، فاقد ایران سیاسی است ، ولی در متن  این صفحات، در انتخاب سوژه و نوع نگاه به سوژه حاوی محتوای ایران سیاسی است و از این منظر یک رسانه التهاب آفرين محسوب مي شودکه آرامش را در جامعه تضمین نمی کند .

ايران هر بار با نشر مطالبی در حال تشدید کنش هاست تا واکنش جدید ایجاد کند و محتوای ویژه نامه های رمز عبور به عنوان سند معتبر دال بر این ادعا است. 

 در شرایطی که دغدغه مقام معظم رهبری به وحدت و انسجام کلمه است، روزنامه ایران بدون مرز در تخریب چهره های ملی و مذهبی و نظام دینی جامعه قلم فرسائی می کند .

به نظر من اقدام سرپرست روزنامه ایران مازندران شتابزده بود. ایشان در لباس قانون ابلاغیه صادر و توزیع و انتظار قانونمندی آن را دارند.

نمي دانم متولیان امور فرهنگی استان در اداره کل ارشاد اسلامی ،شورای اطلاع رسانی و خانه مطبوعات استان و… به محض  مطلع شدن از ماجرا چه تحرکی از خود نشان دادند؟

روزنامه ایران هر روز با چاپ ویژه نامه های ایران زمین بدون رعایت قیمت تعرفه آگهی ، قانون جذب آگهی، حتی در قالب وارونه (اختصاص دادن میزان حجم آگهی و مطالب خبری در ویژه نامه) در بین مطبوعات استان قدرت نمائی می کند.

 آیا ايران در صدد چاپ دو ویژه نامه يا چند ویژه نامه در روز است؟ به این همکار رسانه ای توصیه می کنیم  مقداری از دغدغه های تجاری را صرف اخبار و مطالب استان کنند تا شهروندان مازندرانی به ناچار در نیم صفحه روزنامه،با لوگوی ویژه مازندران شاهد چاپ مطالب دیگر استان ها نباشند.


  • رهگذر مطبوعاتی پاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 27 خرداد 1389-0:0

    جناب آقای احمدی جهت اطلاع رکنی کارش رسانه ای و نویسنده کتاب اصول روزنامه نگاری در جراید علاوه بر نگاه فرهنگی ،هنری و مطبوعاتی ،کارش سیاسی است و مدتها بازرس جبهه اصولگرایان اصلاح طلب در مازندران بودند .وزمانی رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در مازندران از سوی جبهه فوق الذکر بودند وحتی دو ماه قبل از پذیرش آقای غلامی جزو گزینه سرپرستی روزنامه ایران در مازندران بودند که بخاطر تغییر رویه روزنامه و نگرش آن نسبت به هاشمی رفسنجانی جواب منفی دادند . در شرایطی که رکنی نقشی در روزنامه ایران نداشتند و روزنامه ایران بخاطر اهانت به جامعه آذربایجان توقیف شده بود رکنی با جمع آوری امضاء آذربایجانی های مقیم بابل و تحلیل کارشناسانه وطی نامه ای به وزارت ارشاد و .... در صدد رفع توقیف آن بود .رکنی سالهاست ابونمان روزنامه ایران می باشد و در صفحه اول کتابش تقدیم به دوست بزرگوار جناب آقای عباسی سردبیر روزنامه ایران اشاره شده است . کلام آخر اینکه نگاه رکنی نسبت به روزنامه ایران نشات گرفته از بغض سیاسی نیست ، بلکه این روزنامه را بعنوان یک رسانه ملی می شناسد وانتظارهم دارد در راستای فرهنگ و رسالت اطلاع رسانی شفاف عمل نماید./.

    • پنجشنبه 27 خرداد 1389-0:0

      غلامیان یار و یاور رییس جمهور محبوب است و اصولگرایان نیز از او حمایت می کنند . درود بر غلامیان ... درود بر شفقت ...

      • چهارشنبه 26 خرداد 1389-0:0

        چون این آقای رکنی از نمایندگی روزنامه ایران در بابل خلع شد کینه به دل دارد . ای آقا در زمان اصلاح طلبان عوض شدی چرا عقدهات را سر اصولگرایان خالی می کنی ؟

        • سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

          مطلب کارشناسی و جالبی بود اما چرا اینقدر دیر هنگام. قبلا سایت های کشور به آن پرداختند من در عصر ایران و فردا از این موضوع قبلا مطلع شده بودم . انتظار از مازند نومه اینست که زودتر به مسایل به این مهمی واکنش نشان دهد.

          • سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

            سرپرست محترم ، داماد آقاي ... هستند و...

            • سه شنبه 25 خرداد 1389-0:0

              ...خدا پدر اصلاح طلبان را بیامرزد که اینجور داستانها را حداقل در مازندران از آنها کمتر دیدیم .


              ©2013 APG.ir